Rondreis Tsjechië 2018

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Vakantiedagboek 2018

Maandag 27 augustus. “Op de plaats rust”

We hebben het vandaag heel rustig gehouden en zelfs geen boodschappen gedaan. Sterker ik heb geen kilometer gereden op deze rustdag. Het weer was heerlijk. Veel tijd doorgebracht op het terras, maar ook wat gewandeld in de omgeving van het hotel. Het was een fijne dag, die ik afsluit met een heel kort verslag vanuit hotel Pod Zvicinou.

P1110214k.JPG
 

Ad Verschoor

Donateur
Vakantiedagboek 2018

Dinsdag 28 augustus. “Ik weet weer wat verdwalen is”

Ook al gaat het weer steeds beter met Marja, hebben we toch besloten om wat in de buurt van het hotel te blijven. Eerst even langs bij de dam Les Královstvi.

P1110224k.JPG
Zo mooi komt alles er weer uit te zien na renovatie

De dam wordt deze jaren volledig gereconstrueerd, inclusief alle bijgebouwen. De dam is te vinden in de directe omgeving van Bilá Třemešná in de rivier de Labe. Hij is gebouwd in de jaren 1910 tot 1919. Directe aanleiding was de grote, dramatische overstroming van de Labe in 1897, waarbij hele dorpen van de kaart werden geveegd en vele mensen verdronken. De dam heeft vanaf de bodem een hoogte van 41 meter en een totale lengte van 218 meter.

P1110228k.JPG
Veel van de dam en haar gebouwen staan in de steigers

Wat we zien is een schitterende dam, in de beboste vallei van de Labe, voorzien van romantische gebouwen. Als je er staat, lijkt het alsof de tijd heeft stilgestaan en Anton Pieck stilletjes naar Tsjechië is gekomen om er zijn meesterwerk te bouwen. Sinds 2010 is de dam een Nationaal Cultureel Monument.

P1110231k.JPG
Nationaal Cultuurmonument kasteel Kuks

Het barokke kasteel Kuks bestaat uit een voormalig kuuroord, kasteel , hospitaal met kerk van de Heilige Drie-eenheid en de oorspronkelijke apotheek. De beelden bij het gebouw zijn van de beeldhouwer Matthias Bernard Braun.Het kasteel is van 2013 tot 2015 volledig gerenoveerd. Na hier kort te hebben doorgebracht zijn we doorgereden naar Betlem.

P1110237k.JPG
Betlém, standbeeld van de kluizenaar

De beeldhouwer Braun is niet alleen bekend om zijn werken bij kasteel Kuks of de beelden op de Karelsbrug in Praag. Ook heeft hij van 1723 tot 1733 gewerkt in natuurpark Nový Les, dichtbij Kuks. Hij werkte met zandsteen dat ter plekke gevonden werd. De combinatie van beeldhouwwerk en natuur is betoverend en zeer indrukwekkend.

P1110241k.JPG
Betlém, indrukwekkende reliëfs en beelden in de natuur

Direct na de bewondering moeten we toch ook constateren dat het verval erg groot is. Gelukkig heeft het World Monument Fund de beelden en reliëfs opgenomen op de lijst van meest bedreigde monumenten ter wereld. De hoop is dat dit tot herstel zal gaan leiden.

Vermeldenswaard is tenslotte, dat ik slechts enkele beelden heb kunnen zien. Op zeker moment ben ik aan het dwalen gegaan door de omliggende bossen. Het heeft geresulteerd in een wandeltocht van zo’n kilometer of zes, waaraan geen eind leek te komen. Mensen zag ik ook al lang niet meer, maar wel kwam nog even een hert zijn of haar neus om een boom steken. De vele bergen en dalen deden mij tenslotte enigszins gebroken terugkeren bij mijn meisje.
 

Ad Verschoor

Donateur
Vakantiedagboek 2018

Woensdag 29 augustus. “Helaas, we moeten onze vakantie beëindigen ”

Nadat Marja gisteren best wel een goeie dag had, was het vanmorgen bij het opstaan gewoon weer niet goed. Ik heb haar voorgesteld om op te breken en naar huis te gaan en ze was er eigenlijk wel blij mee. Om nu de vakantie op bed te moeten doorbrengen is niet zo aardig en thuis ben je dan toch meer op je gemak.

Vandaag de pensions die we nog te gaan hadden geannuleerd en besloten om morgen na het ontbijt naar huis te rijden. Helaas, het is niet anders !
 
Bovenaan