Rondreis Tsjechië 2018

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Vakantiedagboek 2018

Dinsdag 21 augustus. “Wintersportgebied in de zomer”

Vanmorgen aan het ontbijt lieten we Wladimir, de eigenaar van het pension, weten dat we de dierentuin van Liberec voor vandaag op het programma hadden staan. We hoorden dat het in deze dierentuin behoorlijk bergen en dalen is en dat het weer zeer warm zou gaan worden. Ter plekke hebben we besloten dit dus uit de planning te gooien. Een tochtje door bergachtig gebied leek ons een aardig alternatief. We rijden richting Tanvald en komen via Desná terecht in Albrechtice v Jizerských Horách.

P1110050k.JPG
Een beeld van de wintersportplaats

Het dorp ligt in de vallei tussen de berg Špičák en de nederzetting Mariánská hora. Ze werd gesticht in 1670 en de naam werd ontleend aan de eigenaar van het landgoed Albrecht Desfours. Het dorp heeft ongeveer 340 inwoners. Van het totaal aantal van 437 huizen zijn er 277 vakantiehuizen, waaronder veel hotels en pensions. In zo´n wintersportplaats zien we nog veel toeristen, in deze tijd van het jaar, die wandelen en fietsen. Hard wordt hier en daar gewerkt aan de modernisering van de pistes om ze klaar te maken voor het winterseizoen.

P1110052k.JPG
De modernisering van de skipistes in volle gang

De streek waar we ons bevinden is het IJzergebergte, of Jizerske Hory. Het bevindt zich op het grensgebied tussen Tsjechië en Polen. Via Josefův Důl komen we in Bedrichov. Hier bezoek ik eerst even de welbekende VVV met de I van informatiekantoor, die mij vriendelijk voorzien van de nodige folders over het gebied.

P1110068k.JPG
Het VVV kantoor in Bedrichov

Op ongeveer een kilometer van Bedrichov komen we langs Královka v Jizerských Horách een uitkijktoren met restaurant en speeltuin. Het is er redelijk druk met gezinnen. De stenen toren is een van de bekendste in het IJzergebergte en staat op de Nekrasheuvel op een jhoogte van 859 meter. Hij werd gebouwd in 1907 en na jaren van verval in 2014 gerestaureerd en in ere hersteld.

P1110062k.JPG
Královka v Jizerských Horách

Een gebied als dit levert vaak de mooiste vergezichten op, die met mijn toestelletje nauwelijks goed zijn weer te geven. Aan het eind van onze route arriveerden we in Liberec en kort daarvoor kon ik nog zo´n plaatje schieten met Liberec in de diepte.

P1110065k.JPG
Zicht op Liberec

Het was een pracht rit en vanavond bleek tijdens het schrijven van dit verslag dat bij Josefův Důl nog een schitterend meer met dam moet zijn. Misschien mijn programma maar wat omgooien en eerst hier nog even langs.
 

Ad Verschoor

Donateur
Vakantiedagboek 2018

Woensdag 22 augustus. “Een zomerse weg langs de rivier Smédá”

Bij het opstaan breekt het zonnetje alweer door en voel je de warmte. Na een douche gaan we richting ontbijt ons even afvragend wat we vandaag gaan doen. Gelet op het weer wordt het denk ik een rit IJzergebergte. Altijd blijkt dat het opstellen van een programma leuk is, maar het doorgaan ervan afhangt van veel factoren. Ik heb er uiteindelijk geen enkele moeite mee om iets om te gooien en uit te stellen tot een volgende keer.

P1110049k.JPG
Aan het ontbijt wacht Marja op wat komen gaat

Ik beloof Marja aan het ontbijt dat we teruggaan naar Josefův Důl om er het meer te gaan bekijken met zijn dam. We rijden erheen en proberen het op allerlei manieren te vinden. Smalle paadjes over bergen heb ik daarbij niet geschuwd, maar steeds weer eindigde ik op een punt waar ik niet verder mocht rijden. Voor ons leende het gebied zich niet voor een lange wandeling en om die reden hebben wij onze zoektocht afgebroken. Jammer, maar helaas.

P1110072k.JPG
Het Souš Reservoir

Het geluk is deze dag toch een beetje met ons, want wanneer we rijden over een prachtige weg van Tanvald naar Frydlant komen we alsnog langs een meer. Het blijkt het Souš Reservoir, dat is aangelegd in de jaren 1911 tot 1915 bij Černá Desná. Leuk te melden dat de weg die we bereden alleen open is in de zomermaanden. Bij het meer werd in 1973 een waterzuiveringsinstallatie gebouwd, waarna Tanvald en Jablonec nad Nisou van drinkwater werden voorzien.

P1110080k.JPG
Maria Bedevaartskerk in Hejnice

Later komen we terecht in Hejnice, dat bekend staat als een bedevaartsoord en jaarlijks vele duizenden mensen trekt. Bij een Cukrarna in het park voor de kerk hebben we koffie met iets lekkers genuttigd. Op luttele kilometers van deze plaats kijken we nog even rond in Lázně Libverda, een kuuroord.

P1110097k.JPG
Het marktplein van Frýdlant met het raadhuis

Aan het einde van de weg bereiken we Frýdllant , een stad met zo´n 7000 inwoners. Het ligt aan de rand van het IJzergebergte dichtbij de grens met Polen en Duitsland. De kern van de stad is uitgeroepen tot historisch beschermd stadsgebied. Het marktplein, waar wij op een terrasje even iets drinken, laat een oude historische bebouwing zien. Ons valt op dat hier veel Roma mensen wonen.

P1110114k.JPG
Zámek Frýdlant

Je kunt Frýdlant niet aandoen zonder ook bij de burcht geweest te zijn. Helaas stond het tijdens ons bezoek, aan de voorzijde, in de steigers. In de burcht zijn meerdere exposities te bewonderen. Te zien zijn de kasteelinrichting, een wapencollectie en een unieke pijpverzameling. Zeer boeiend is een schilderijen galerie van barokke meesters. Een rondleiding door de burcht duurt twee uur. Je krijgt ongetwijfeld waar voor je geld, maar voor ons duurt dit ongeveer 1½ uur te lang.

Thuisgekomen wacht ons de avondmaaltijd, die zoals gewoonlijk uitstekend smaakt. Helaas treffen we in Tsjechië, evenals in Nederland, op dit moment heel veel vliegen. Zij plagen ons ook tijdens het eten voortdurend. In mijn woorden heet dat: “ Je wordt er echt gek van”.

Al schrijvend aan mijn dagboek zie ik aan de overkant een auto schuin in een greppel staan. Met man en macht probeert men deze op de weg te krijgen, dat na een uur of twee dan eindelijk lukt. Ik vroeg mij voortdurend af hoe de auto op deze plek(Langs een oprijlaan) in een greppel kon belanden. Ik heb maar één antwoord kunnen bedenken, dat de bestuurder echt letterlijk gedacht moet hebben er te kunnen parkeren.
 

Ad Verschoor

Donateur
Vakantiedagboek 2018

Donderdag 23 augustus. “Slapen, slapen en slapen”

Het is bij ons een vaste gewoonte aan het worden, dat Marja na een paar dagen aanwezigheid in Tsjechië, last krijgt van haar ziekte van Crohn. Wij wijten dit aan het feit dat hier de maaltijden in olie worden klaargemaakt. Dit is slechts de conclusie van leken, maar wij kunnen geen andere oorzaak bedenken.

P1110122k.JPG
De apotheek in Železný Brod

Deze keer is het jammer genoeg wat heftiger dan andere jaren en dus blijft ze, zo slap als een vaatdoek, op bed. Ik word erop uitgestuurd om wat boodschappen te doen en ga, in mijn eentje, aan het ontbijt. Voor de patiënt krijg ik van Wladimir een kan zwarte thee mee, want ze moet toch wat. Uiteraard vervalt ons programma voor vandaag en blijf ik zoveel mogelijk in de buurt. Niet dat ik iets heb met een zorgfunctie, maar ik maak me wel zorgen. Tegen de middag wordt me gevraagd om wat medicijnen te halen bij de apotheker van Železný Brod.

P1110120k.JPG
Kerk sv Jakuba met vakwerkklok

Op het plaatselijk informatiekantoor in het raadhuis vraag ik naar wat folders en waar zich de apotheker bevindt. Het is dichtbij dus ga ik dat stukje even lopen om onderweg nog wat plaatjes te schieten van bezienswaardigheden. Zo zie ik langs de rivier de kerk sv Jakuba uit de 18e eeuw met op de voorgrond een vakwerkklok.

P1110125k.JPG
Penzion en Motorest Formanka

De rest van de dag breng ik door op en rond het pension (www.formanka.cz) in een warmte, die vandaag uitkomt op 35 graden. Tegen de avond besluit ik een hapje te gaan eten. De kippensteak met boontjes en spekkies, waarbij wat franse frietjes smaken me voortreffelijk. Bij mijn vertrek krijg ik voor Marja nog weer een kan zwarte thee mee. We hopen dat het morgen, na een goede nachtrust, weer wat beter zal gaan.
 

Ad Verschoor

Donateur
Vakantiedagboek 2018

Vrijdag 24 augustus. “Het is koeler en we zien regen”

Na weer een voortreffelijk ontbijt ga ik bewapend met een kan zwarte thee terug naar onze kamer . Ondanks een goede nachtrust lijkt het erop dat we toch thuis zullen blijven. Afgelopen nacht rond een uur of drie was er een geweldige hoosbui, die mij zelfs wakker kreeg. Vanmorgen regende het gestaag door en maakt het de temperatuur een stuk aangenamer. De grond is echter zo warm dat tegenover ons de dampen uit het bos oprijzen.

P1110134k.JPG
De aarde kookt

Rond het middaguur ben ik in het Motorest een bord tomatensoep gaan nuttigen en heb ik mij afgevraagd wat vandaag mijn bijdrage aan het forum zou kunnen zijn. Je wilt in je stukjes graag vertellen over wat je hebt beleefd en gezien. De andere kant is dat ook dit kan behoren tot “hoe was jouw vakantie in Tsjechië”.

P1110145k.JPG
Slecht weer op komst

Tegen de avond ga ik een hapje eten aan de overkant en krijg ik weer een kan thee mee voor de patiënt, die overigens steeds meer opknapt. Met het mooie weer is het wel even afgelopen, want buiten stortregent het inmiddels.

P1110147k.JPG
Stortregen daalt neer

Wij beginnen voorzichtig plannetjes te maken voor de volgende dag. In Sobotka, in de buurt van Jicin, op zo’n 34 kilometer van onze kamer is een jaarmarkt. Ook Akkelien en Jan Nijdam (forumleden) staan daar met Hollandse kaas. Leuk om hier op deze dag voor te kiezen en het toch nog rustig te houden. Op de terugweg is een route door het Boheems Paradijs de moeite altijd waard. Afsluiten doen we dan op het terras van Hruba Skala.
 

Ad Verschoor

Donateur
Vakantiedagboek 2018

Zaterdag 25 augustus. “Het Boheems Paradijs op z´n mooist”

Vanmorgen bij het opstaan bleek dat we de plannetjes die we voorzichtig gisteravond hadden gemaakt kunnen gaan waarmaken. Het betekent dat we ons allebei goed genoeg voelen om er een mooie dag van te maken. Bovendien werkt het weer mee. Het is bewolkt en niet te warm, maar wel droog en dat zal het de hele dag blijven. Kort na het ontbijt vertrekken we naar Jicin. We bezoeken er de wekelijkse boerenmarkt en we nuttigen koffie met iets lekkers in de Cukrarna. Helaas is de boekhandel waar we jaarlijks onze kalender kopen al gesloten, zodat we volgende week nog een keer terug zullen moeten. Na nog wat boodschappen bij Kaufland gedaan te hebben rijden we naar Sobotka waar een jaarmarkt wordt gehouden.

P1110156k.JPG
Een Tsjechische orgelman

Aangekomen is het er behoorlijk druk en heeft men in de smiezen dat zo’n jaarlijks feest geld in het laatje kan brengen. Parkeren van de auto kost 60 kronen en de intree tot de markt is 100 kronen per persoon. We lopen er letterlijk over de hoofden langs verschillende kramen. We zien een groot podium waar de plaatselijke majorettes een show opvoeren. Leuk is een orgelman die over de markt wandelt.

P1110158k.JPG
De Hollandse kaaskraam

In de drukte ontmoeten we Nederlandse bekenden. Wereldreiziger met haar man met kennissen en er is de enige echte Hollandse kaaskraam van de familie Nijdam. Onder forumleden zijn ze vooral bekend vanwege hun pension en camping Papillon in Dolni Lanov (www.papillonvakanties.nl) waar ze jaren een forummeeting hebben georganiseerd. Ook wij hebben daar goede herinneringen aan en vinden het leuk ze weer ontmoet te hebben. Het valt ons op hoeveel aftrek de kaas heeft onder de Tsjechen.

P1110169k.JPG
Hrdoňovice, vakwerkhuizen tegen de rotsen

De route terug rijden we dwars door het Boheems Paradijs, of Český Ráj. Een gebied dat met zijn kastelen, bossen en rotssteden een onvergetelijke indruk achterlaat. Voor ons is het eigenlijk een jaarlijks terugkerende regio in onze vakantie, waarvan we steeds weer genieten. Zo is er het dorpje Hrdoňovice waar vakwerkhuizen tegen de rotsen zijn gebouwd.

P1110181k.JPG
Uitzicht vanaf Hrubá Skála

Fantastisch is het zo’n rit af te sluiten op het terras van kasteel Hrubá Skála. Het is gebouwd in de 14e eeuw op grote zandsteenrotsen. Nadat de burcht vele keren was afgebrand, werd de eerdere gotische burcht omgebouwd in een renaissancistisch kasteel. Het kasteel dient nu als hotel, restaurant en congrescentrum. Uniek is zijn terras dat uitkijkt op de rotsstad Hruboskalsko en de weidse omgeving.

Het was vandaag weer geweldig om in dit zo mooie land te mogen zijn en er te mogen rondtoeren. Morgen zoeken we het iets verderop en gaan we een week logeren in Dolni Brusnice.
 

Ad Verschoor

Donateur
Vakantiedagboek 2018

Zondag 26 augustus. “Hotel Pod Zvicinou”

Vanmorgen al vroeg begonnen met inpakken en de auto laden met tassen en koffers. Hierdoor waren we in staat direct na het ontbijt te vertrekken uit Splzov. Via allerlei binnendoor weggetjes zijn we naar Dolni Kalna gereden om er Miranda (clowntje voor het forum) en Romano, haar zoon, te bezoeken. Op haar camping de Sprookjesmolen heeft ze het dit jaar erg druk gehad. We vonden het fijn hier even te zijn en dit bezoek blijft zeker in ons programma opgenomen.

P1110190k.JPG
De grootste drukte is voorbij op camping de Sprookjesmolen

In Pecka waar we doorheen reden was het jaarlijkse feestweekend gaande. Met de auto konden we stapvoets gewoon door de drukte heen rijden. Bij het verlaten van het dorp stond vermeld dat de weg richting Dolni Brusnice was versperd wegens werkzaamheden. Met pijlen werd een andere route aangegeven, maar ik kom in dit gebied al enkele jaren en ben dus eigenwijs mijn eigen weg gegaan.

P1110195k.JPG
Het restaurant op de berg Zvicina

Zo kwamen we terecht op de Zvicina, de berg aan de voet waarvan wij al vele jaren logeren. Te vinden zijn er op de top, een kerk, een restaurant, meerdere zendmasten, een skipiste en veel mensen die er genieten van het uitzicht. Jammer is het, dat de gebouwen er nogal armoedig en verwaarloosd uitzien. Een opknapbeurt lijkt me geen overbodige luxe.

P1110205k.JPG
Hoe mooi kan zo'n uitzicht zijn vanaf je slaapkamer

Via allerlei omwegen zijn we terecht gekomen bij ons einddoel voor deze dag, het hotel Pod Zvicinou. Jaarlijks zien we weer allerlei veranderingen of zo jullie willen verbeteringen. Zo zijn hekwerken vernieuwd en is een grote kinderboerderij met ezels, schapen, ganzen en pony’s opgericht en voorzien van verschillende stallen. Vanaf onze slaapkamer in het hotel (www.hotelpodzvicinou.cz) mogen we deze week genieten van een prachtig vergezicht.
 
Bovenaan