Rondreis Tsjechië 2016

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2016 (Deel 1)

En dat is dat mooie land, het Tsjechische land !!!!!!!!!!!!!!

Tsjechische tekst en een Nederlandse vertaling

Kde domov můj,
kde domov můj?
Voda hučí po lučinách,
Bory šumí po skalinách,
V sadě skví se jara květ,
Zemský ráj to na pohled!
A to je ta krásná země,
Země česká, domov můj,
Země česká, domov můj!

Waar (is) mijn thuis,
Waar (is) mijn thuis?
Water bruist door de weiden,
Dennenbossen ruisen over de rotsen,
In de tuin glanst de lentebloesem,
Aanblik van het aardse paradijs!
En dat is dat mooie land,
Tsjechische land, mijn thuis,
Tsjechische land, mijn thuis!

Vreemd om zo'n verslag 2016 te beginnen met de tekst van het Tsjechische volkslied, zullen velen zich afvragen.
Ieder jaar begin ik na onze luie vakantie in Dwingeloo, gedurende de Nederlandse bouwvak voor het noorden, aan de voorbereidingen voor weer een rondreis. Ook vervolg ik dan met het schrijven van mijn Tsjechische reisverslag in dat jaar. Ik zal wat nader ingaan op de vraag hoe ik, of zo jullie willen, hoe komt Jan Splinter door de winter.

P1060553k.JPG
Drents winterlandschap

Gedurende het hele jaar ben ik aardig druk met allerlei bestuurlijke klussen en help ik Marja bij het oppassen op de kleinkinderen. Daarnaast probeer ik wekelijks een stukje reisverslag te schrijven voor het forum. Ik begin met het lezen van mijn dagboekje en het uitzoeken van de vele door ons gemaakte foto's. Het aantal foto's (max. 8 stuks per deel) bepaalt uit hoeveel delen het dagverslag gaat bestaan. Aansluitend moeten de foto's verkleind worden van een paar Megabytes naar zo'n 250 kilobytes. In mijn eigen archief ("Ja, ik houd er een echt Tsjechisch archief op na") wordt gezocht naar documentatie rondom de foto's. Behoorlijk wat tijd kost het zoeken op internet naar allerlei wetenswaardigheden over bezochte plaatsen, kerken, kastelen enz., enz. Na dit werk komt het uiteindelijke schrijfwerk aan de beurt en ook dat kost tijd. Temeer omdat ik nogal kritisch ben op mijn schrijfstijl, geregeld het verhaal verwijder en weer opnieuw begin met schrijven. Tussendoor ben ik dan nog bezig met de plannen voor een volgende reis.

Na deze inleiding moet het voor de lezer niet zo moeilijk meer zijn om te raden waarom ik begon met het volkslied. Bijna dagelijks ben ik bezig met Tsjechië, zie ik water, weiden, bossen en rotsen. De lente dient zich weer aan en daarmee het aardse paradijs, dat mooie land, dat Tsjechische land.

P1060560 k.JPG
Peugeot 2008, alleen de sticker moet er nog op

Nu moet ik niet verdergaan met deze beschouwingen, want dan komt de dominee in mij boven en dat kan de bedoeling niet zijn. Het is begin april 2016 en inmiddels heb ik de hotels en pensions geboekt waar we dit jaar zullen verblijven in de periode van donderdag 11 augustus tot minimaal maandag 12 september. Ook hebben we sinds een week een nieuwe auto, omdat Marja steeds meer last kreeg van het lage zitten in de vorige. We zijn overgegaan op wat tegenwoordig seniorenauto wordt genoemd en voor ons is dat de Peugeot 2008 geworden. We zitten nu hoger, hebben meer ruimte en het is een automaat Brrrrrrrrr.
We gaan er een beetje vanuit dat dit ook de laatste auto wordt, want als deze ouder wordt zijn wij inmiddels een jaar of 80 geworden. Maar ja, je weet maar nooit en mochten jullie de Peugeot met nummer JG-280-N tegenkomen toeter even voor de gezelligheid.

Het programma voor de eerste dagen van de nieuwe reis begint in de plaats van vertrek, waarbij we op donderdag 11 augustus om 4.00 uur in de morgen vertrekken. We rijden richting Dresden om bij Boži Dar de grens met West-Bohemen te passeren. Rond 16.00 uur hopen wij te arriveren bij penzion Harmonie (www.penzionharmonie.com) in Žlutice.

upload_2016-4-8_14-3-1.jpeg
Penzion Harmonie in Žlutice

Op het programma staat voor de volgende dagen:

Vrijdag 12 Augustus Karlovy Vary en Zamek Chyše
Zaterdag 13 Augustus Het Chodenfest in Domažlice
Zondag 14 Augustus Gaan we even naar Duitsland om Waldsassen te bezoeken
Maandag 15 Augustus Švihov in de buurt van Klatovy en op de koffie bij Camyl

Dinsdag gaan we dan verder naar ons volgende optrekje in de omgeving van Ždár nad Sázavou


wordt vervolgd Deel 2.
 
Laatst bewerkt:
Leuk om je planning bij te houden, zal meer op komen te staan als de 12 tm 15 mag ik aannemen Ad.
vakantie in mei en in het hoogseizoen zal verschillend zijn, we lezen het in het komende verslag.

Veel succes met de voorbereidingen, wij blijven je volgen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2016 (Deel 2.)


En dat is dat mooie land, het Tsjechische land !!!!!!!!!!!!!!


Dinsdag 16 Augustus. Vertrekken we vanuit Žlutice naar Nove Dvory, dat ligt tussen Přibyslav en Žd'ár nad Sázavou. Om er te komen moeten we een afstand overbruggen van 290 kilometer, maar we hoeven het gelukkig niet te lopen. Onderweg zijn enkele tussenstops ingelast. Zo is er een kasteel in Zbiroh, het Svata Hora in Pribram, kastelen in Dobris en Zvikov en niet te vergeten de plaats Tabor. De laatste staat al enkele jaren op mijn bezoeklijstje, maar het kwam er steeds niet van en of nu wel alles zal lukken is maar zeer de vraag. Tenslotte ligt de eindbestemming bij Penzion Stary Dvůr (www.penzionstarydvur.cz) waar we 5 nachten zullen verblijven.

upload_2016-4-25_9-46-29.png
Svata Hora in Pribram

Woensdag 17 Augustus. Ik heb me laten vertellen, dat op de Zelená Hora (Groene Berg) een mooi gebouw staat, dat onder monumentenzorg valt. Het gaat om de Bedevaartkerk van de heilige Nepomuk uit de 18e eeuw. Het gebouw is ontworpen door Giovanni Santin-Aichel, die bekend verwierf met ontwerpen van de Kloosterkerk in Kladruby, het klooster in Marianska Tynice in regio Plzen en het kasteel in Chlumec nad Cidlinou. De kerk op de Zelená Hora in Ždár nad Sázavou komen we tegen als we, zoals vandaag, de ANWB-route nr. 26 volgen.

Donderdag 18 Augustus. Al eerder waren we in Havličkův Brod, maar toen was het Marktplein vol met kramen vanwege de jaarmarkt. Ik wil er wat foto's maken zonder last te hebben van overmatige drukte op het plein. Dichtbij ons pension ligt de plaats Přibyslav waar ik een moderne Mariazuil wil fotograferen, die in 1998 is gemaakt.

upload_2016-4-25_9-47-40.png
Kasteel Cesky Sternberg

Vrijdag 19 Augustus. Ik probeer altijd binnen een straal van 50 kilometer van ons pension te blijven, maar vandaag wijk ik een keer ervan af. Er zijn wat kastelen en kerkelijke gebouwen, die ik graag wil zien, maar deze liggen in gebieden waar ik niet langdurig zal overnachten. De rit gaat langs het kasteel met park in Vlasim, Zamek Konopištĕ bij Benešov en het dichtbij gelegen klooster Sázava hoog boven de gelijknamige rivier. Bij een rit langs deze rivier ontkom je niet aan het kasteel Sternberg en we eindigen met als toetje het Zamek Kácov.

Zaterdag 20 Augustus. Volgens het programma houden we het heel rustig op deze dag met een bezoek aan Proseč en het natuurreservaat Toulovsky Mastale. Hierbij gaat het om een uniek complex van rotsformaties, diepe canyons, rotssteden, grotten en ook apart staande rotsen genoemd naar dingen waaraan ze doen denken (Het ei van Columbus, Het Pantserschip e.d.). In het gebied zijn wandelpaden en bronnen waar je onderweg fris water kunt drinken. Volgens een legende hield de roofridder Toulovec zich hier verborgen, maar nu hoeven we er geen angst meer voor te hebben, want als we het vinden kunnen we zijn huis bezoeken. We zien uit naar een heerlijke wandeling die we er eerder hier hadden met kinderen en kleinkinderen.

upload_2016-4-25_9-48-50.png
Natuurreservaat Toulovsky Mastale

Wordt vervolgd Deel 3.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2016 (Deel 3.)


En dat is dat mooie land, het Tsjechische land !!!!!!!!!!!!!!


Zondag 21 Augustus. Vandaag reizen we verder naar Vyškov en vanuit Nove Dvory is dat slechts zo'n 120 kilometer. Alle tijd om bezoekjes af te leggen. We stoppen wat langer bij Hrad Pernstejn en mijn gevoel zegt me dat Tišnov met het klooster en de natuurlijke omgeving het tot een hele mooie dag kunnen maken. In de middag bereiken we dan het penzion Chalupa (www.penzionchalupa.cz) in het centrum van Vyškov. Het is te vinden op ongeveer 30 kilometer ten oosten van Brno.

upload_2016-6-10_11-2-51.png
Penzion Chalupa in Vyškov


Maandag 22 Augustus. Op het programma staat een bezoek aan Brno. We waren hier al eerder, maar nu willen we er een hele dag van maken. Niet alleen het centrum, maar ook villa Tugendhat staat op ons to-do-lijstje. Ik moet nog even uitzoeken op welke manier wij het beste de beide bezoekplaatsen kunnen bereiken. Het liefst laat ik de auto thuis. Het zal wel trein of bus worden vanuit Vyškov.


Dinsdag 23 Augustus. Meerdere plaatsen zoals het bedevaartsoord Velehrad, dat tijdens onze reis in 2013 nog volop in de steigers stond. Zamek en Hrad in Buchlovice en niet te vergeten Slavkov u Brna, dat bekend is van de slag bij Waterloo


Woensdag 24 augustus. We hopen dat de tuinen er in deze periode van het jaar in volle bloei staan. Ik heb het over Kromĕřiž. In een reisgids lees ik : "De stad Kromĕřiž werd tijdens de Dertigjarige Oorlog vrijwel geheel verwoest. Van het renaissancistische Bisschopspaleis bleef slechts één toren overeind staan. In 1686 begonnen de prins-bisschoppen van Olomouc op grootse wijze met de herbouw van de stad. Niet alleen bouwden zij een Aartsbisschoppelijk Paleis voor zichzelf, maar legden ook schitterende tuinen in Italiaanse stijl aan. Paleis en tuinen zijn er nog steeds. Tsjechië kent veel paleizen, maar dit steekt met kop en schouders boven de andere uit". Voeg daarbij een stadscentrum dat heel aardig is en een prachtige bloementuin ten westen van de stad en de dag is geheel gevuld.

upload_2016-6-10_11-3-38.png


Donderdag 25 augustus. Nu we hier toch zijn willen we nog kennismaken met de streek ten noorden van Brno. Een boeiende plaats met joodse historie moet Boskovice zijn, bovendien beschikt het over een ruïne, een elegant paleis en een Wild West City


Vrijdag 26 augustus. Voor enkele dagen verlaten we Tsjechië om in Polen de stad Krakau te bezoeken. De omgeving, de stad en de zoutmijnen staan borg voor een mooi verblijf van enkele dagen.


Maandag 29 augustus. We verlaten Krakau, onderweg willen we Ostrava wat verkennen om aan het einde van de dag te arriveren in onze volgende verblijf Penzion U Zlaty Muflon (www.zlatymuflon.cz) in Sternberk


Wordt vervolgd Deel 4.
 

kuurgast

Donateur
Laatst bewerkt:

Ad Verschoor

Donateur
Voor villa Tugendhat moet je (ruim) van te voren kaartjes reserveren. Ik hoop dat jullie dat gedaan hebben. Wij stonden enkele jaren geleden voor een dichte deur. Alleen de tuin konden we bezoeken.
Bedankt voor de tip. Toch maar overslaan en naar een volgende bezienswaardigheid
Je kan ook via Kassel en bij Aš de grens over ,vind ik een mooiere rustige route.
Zie nu dat jullie naar Švihov gaan ,in de buurt is Zámek Lázeň misschien een idee om te kijken.
Zamek Lazen staat genoteerd. Kassel is een mooie route, mits de weg bij Bielefeld na jaren eindelijk klaar is.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2016 (Deel 4.)


En dat is dat mooie land, het Tsjechische land !!!!!!!!!!!!!!


Het vervolg van het programma ziet er als volgt uit:


Dinsdag 30 augustus. Olomouc

Woensdag 31 augustus. Karlova Studanka en de berg Praded

Donderdag 1 september. Kastelen van Kosirem en Plumlov. Prostĕjov

upload_2016-6-25_6-33-13.png

Vrijdag 2 september. Via Kraliky, Klodsko en Nachod naar Dolni Brusnice, waar we 5 nachten verblijven in Hotel Pod Zvičinou (www.hotelpodzvicinou.cz)

Zaterdag 3 september. Adrsprach, Teplice nad Metuji en Broumov

Zondag 4 september. De jaarmarkt in Trutnov en ik neem aan dat we ons daar de hele dag kunnen vermaken.

Maandag 5 september. Alweer een activiteit die ons leuk lijkt om te bezoeken in het hoogseizoen. De dierentuin met safaripark in Dvur Kralove

upload_2016-6-25_6-34-35.png

Dinsdag 6 september. Een dagje Reuzengebergte, maar dan aan de Poolse zijde

Woensdag 7 september. Het wordt alweer ons laatste pension deze vakantie. Penzion Formanka (www.formanka.cz) in Splzov bij Zelezny Brod aan de weg naar Turnov. Onderweg meerdere stops.

Donderdag 8 september. Dichtbij Turnov in Dneboh zijn op een zandstenen rotsplateau de ruïnes te vinden van de Drábské Kamers. Wij proberen deze dag erbij te komen.

upload_2016-6-25_6-35-19.png

Vrijdag 9 september. Even over de grens met Polen ligt het kasteel Czocha en de plaats Jelenia Gora met een miniatuurpark.

Zaterdag 10 september. In Jicin zijn dit weekend de sprookjesfeesten. Er wordt altijd veel wordt over geschreven, zodat wij onze nieuwsgierigheid niet langer kunnen bedwingen. Als er tijd over is willen we nog even kijken in Zeleznice en eventueel het ossarium (knekelhuis) in Kbelnice.

Zondag 11 september. Een afsluitende bergtocht langs plaatsen als Mricna, Jilemnice, Vitkovice, Rokytnice, Jablonec nad Jizerou, Zlata Olesnice en Velke Hamry.

Maandag 12 september. Aan iedere vakantie komt een einde. In alle vroegte vertrekken we voor een autorit van 815 kilometer om vanavond weer in onze eigen bedden te slapen.


Voor nu is het grote aftellen begonnen. Eerst per vrijdag 15 juli voor de laatste keer 3 weken in de caravan in Dwingeloo. Vanaf zaterdag 6 augustus een paar dagen thuis om op donderdag 11 augustus te vertrekken naar Tsjechië. We hebben er zin in en houden jullie op de hoogte.
 
Bovenaan