Rondreis Tsjechië 2013

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Telc, ik heb er mooie en minder mooie herinneringen aan.
Mooi: Die heerlijke soep met toast op een terras op het plein. Heerlijk! En in het zachte zonnetje begin mei! Verrukkelijk!
Minder mooi: Die grote bult op mijn kop die ik kreeg in de toren toen we bijna boven waren en ik die balk (WE WAREN ERVOOR GEWAARSCHUWD!!) niet zag. Sterretjes en koppijn! Maar het uitzicht vanaf de torentrans was wonderschoon!!!
 
Telc, tja heb ik minder prettige herinneringen aan. Naar mijn zin veel te toeristisch en dat is te merken aan de benadering op terrasjes. In een eerder gedeelte las ik dat je Znjomo had overgeslagen. Jammer, dat was nu weer wel een leuk stadje.
 

Ad Verschoor

Donateur
Reis door Tsjechië 2013

Donderdag 9 mei (deel 1) Drnholec

Na een lekker ontbijt vertrekken we rond 9.00 uur van motel Dacice richting ons volgende adres. De af te leggen afstand bedraagt vandaag niet meer dan 150 kilometer. Het wordt dus een mooi ritje om onderweg ook nog de nodige plekjes te bezoeken. Het belooft ook een zeer zonnige dag te worden, want in alle vroegte is er al volop zon en de temperatuur is 19 graden.

1514k.jpg
De nadering van Drnholec

Onderweg komen we langs een klein onbekend plaatsje "Drnholec". De plaats maakt deel uit van het district Břeclav en telt bijna 1700 inwoners. Meest opvallend en gelijktijdig voor mij reden hierover uitgebreid te schrijven in dit verslag, is de manier waarop er gerenoveerd is en nog wordt. Het laat zien dat met hulp van externe gelden (EU) nog heel veel mogelijk is.

1522k.jpg
Aankomst in het Centrum

We zien er direct de prachtig gerestaureerde Kerk van de Heilige Geest, of "Kostel Nejsvětější Trojice". De kerk is gebouwd in de jaren tussen 1750 en 1757 door de beroemde Moravische architect Frantiska Antonina Grimma. De eerste steen is ingemetseld op 12 mei 1750. De kerk is 36 meter lang, 11 meter breed en heeft een hoogte van 21 meter, terwijl de torens ruim 100 treden tellen. Grimma ontwierp niet alleen deze kerk, maar ook de kastelen van Bystřice pod Hostýnem en Vizovice, alsmede het Augustijnen klooster in Sternberk.

1544k.jpg
Kerk van de Heilige Drievuldigheid

De kerk is versierd met beelden van Andre Reiter en schilderijen van Joseph Winterhalter. Het hoofdaltaar toont de Heilige Drievuldigheid en op het zijaltaar zijn 14 Heilige Helpers en lijdende zielen in het vagevuur te zien.

1539k.jpg
Het interieur van de kerk

Naast de kerk staat een monumentaal pand, dat de pastorie blijkt te zijn. In de late 16e eeuw stond er een vroeg-gotische kerk. Het is het enige gebouw in het dorp dat uit die tijd bewaard is gebleven. Binnen zijn nog altijd geribbelde gewelven te zien en rond de kozijnen gevleugelde engelen.

1536k.jpg
De pastorie

In het plantsoen staat een pestzuil, of Maria Kolom. In de jaren 1714 en 1715 zijn er in Drnholec geen mensen gestorven aan deze verschrikkelijke ziekte. Uit dankbaarheid heeft men, in 1718, gemeend een zuil "Morový Sloup" te bouwen. De auteur is Štěpán Pagan uit Trebic, die soortgelijke kolommen heeft gemaakt in Litomerice, Ivančice en Hostěradice.

1518k.jpg
Morový Sloup

Ook in het plantsoen een waterbron, die opvalt door de gebruikte blokken in het metselwerk en bovenop een kap van heel mooi ijzersmeedwerk.

1520k.jpg
De waterput

Boven alles uit zien we een langgerekt gebouw met twee verdiepingen. Het blijkt kasteel Drnholec, dat dateert uit de eerste helft van de 13e eeuw. Rond 1250 behoorde het kasteel toe aan Wilhelm en Ulrich van Drnholec. Het kasteel is in latere jaren heel veel van eigenaar gewisseld. De laatste aanpassingen aan het kasteel zijn verricht rond het jaar 1830. Daarna is het bezit geworden van meerdere stichtingen, die het kasteel echter niet hebben kunnen redden van verval. Sinds maart 2013 wordt het kasteel te koop aangeboden.

1533k.jpg
Kasteel Drnholec

Tenslotte zien we bij het verlaten van Drnholec het voormalige gemeentehuis. Het gebouw dateert oorspronkelijk uit de 16e eeuw en heeft, door de eeuwen heen, meerdere aanpassingen ondergaan. Na de 2e wereldoorlog is het gerenoveerd en kreeg het een steriele, maar wel moderne vorm.

1542k.jpg
Het stadhuis

We verlaten Drnholec op weg naar weer een volgende plaats in onze rondreis. Het was mooi te zien waarin in kleine plaats tot ontwikkeling kan worden gebracht.

wordt vervolgd deel 2.
 

Ad Verschoor

Donateur
Reis door Tsjechië 2013

Donderdag 9 mei (deel 2) Mikulov

Inmiddels zijn we gearriveerd in het stroomgebied van de rivier de Dyje in Zuid-Moravië. Hier ligt een heel leuke wijnbouwplaats, namelijk Mikulov. Het ligt op korte afstand van de grens met Oostenrijk. Veel Oostenrijkers trekken in het weekend naar deze plaats en hebben er mede voor gezorgd dat het een welvarende plaats geworden is. Mikulov telt ongeveer 7500 inwoners. We vinden in de buurt van het centrum een parkeerplekje voor de auto, zodat een lange wandeling ons bespaard wordt. We bereiken vrij snel het marktplein.

398k.jpg
Het Marktplein

Mikulov ligt aan de weg die loopt van Wenen naar Brno. Aan het Marktplein zijn verscheidene patriciërshuizen te vinden, maar ook een bron, een raadhuis, een kerk en niet te vergeten de pestzuil.

1605k.jpg
De andere zijde van het Marktplein

De kolom van de Heilige Drievuldigheid, of Pestzuil, dateert uit de jaren 1723 en 1724. Zij is gemaakt in opdracht van Prins Walter Xavier van Dietrichstein door de beeldhouwer Andreas Steinbőck. Hij was een geboren Oostenrijker uit Eggenburg. Een plaats waar eveneens een zuil van hem te vinden is en waar hij later zelfs nog burgemeester geweest is. Hij leefde er van 1665 tot 1740.

397k.jpg
De Pestzuil

In het Raadhuis zetelt ook het toeristisch informatiekantoor en zoals gewoonlijk heb ik er een bezoek gebracht om mij te voorzien van het nodige foldermateriaal. Bij ieder bezoek een absolute noodzaak om tot beschrijvingen van de bezienswaardigheden te komen. Voor het raadhuis is een fontein te zien uit het jaar 1700. Ze bestaat uit een veelhoekig waterreservoir met in het midden een waterspuwer. Het was ooit de bron van water voor de bewoners van de binnenstad. Op de zuil staat een beeld van Pomona, de Romeinse godin van boomvruchten. Het beeld is voorzien van de hoorn van overvloed en het schild met het Dietrichstein's familiewapen.

407k.jpg
Het raadhuis met fontein

In een hoek van het plein zien we een kolossale voorgevel met erachter de Sint Annakerk, of kostel sv.Anny. Na een brand in 1784 bleven van de kerk alleen de buitenmuren en de voorgevel overeind en dus behouden. Het was ooit het werk van de beroemde Oostenrijkse bouwmeester Johann Bernhard Fischer von Erlach. Kenmerkend voor zijn werk is het monumentale karakter met name van de façade. Voorbeelden zijn de Karlskirche en paleis Schőnbrunn in Wenen en meerdere gebouwen in Salzburg, zoals de Drievuldigheidskerk.

399k.jpg
De pompeuze façade met haar twee torens vóór de Kostel sv. Anny

In de Sint Annakerk werden sinds de 19e eeuw de leden van de familie Von Dietrichštejn begraven. In het mausoleum staan 45 grafkisten van familieleden, waarvan sommige zeer fraai gedecoreerd zijn. Ze dateren uit de Renaissance. De tombe zelf werd helaas door brand verwoest. Op de familie, die ook al eerder genoemd is, kom ik later nog terug.

401k.jpg
De Kostel sv. Anny

Een heel mooi huis op het plein is het hoekhuis op nummer 11, of het huis van de ridders ("Sgrafitový dům U Rytířů"). Het is een huis van vóór 1591 met een vierzijdige erker op de hoek. De tweede verdieping is er opgezet in de tweede helft van de 19e eeuw. De eerste verdieping van het huis is versierd met renaissance graffiti met Bijbelse en historische scènes uit de beginjaren van de 17e eeuw.

405k.jpg
Dům U Rytířů

wordt vervolgd deel 3.
 
Mikulov bekend om zijn wijnen.
Wat heb ik daar op het marktplein heerlijk met Kukelin gezeten in de zon en koele witte wijn gedronken van een fantastische kwaliteit.
Prachtige omgeving, een aanrader.
Bedankt Ad voor het ophalen van alweer een mooie herinnering.

Groet uit een zonnig Leidschendam.
 

Ad Verschoor

Donateur
Reis door Tsjechië 2013

Donderdag 9 mei (deel 3.) Mikulov

We laten het Marktplein achter ons om verder Mikulov in te wandelen. Op de top van een heuvel zien we Kozí Hrádek. Het is een in de 15e eeuw gebouwde artillerietoren. Ze bestaat uit twee verdiepingen met galerij en schietgaten. De bouw van deze toren heeft gezorgd voor een betere verdediging van het kasteel in Mikulov, maar vooral ook om de strategische verkeersroute tussen Wenen en Brno te beschermen.

408k.jpg
Kozí Hrádek

Via de straat Brnenská komen we bij een joodse begraafplaats. De joodse gemeenschap hier bestond al sinds minstens 1369. In de 19e eeuw bestond de gemeenschap uit 3500 mensen. De Husova was de hoofdstraat van de joodse wijk. Na de 2e wereldoorlog blijven er nog slechts 90 van de 317 huizen over, zo verwoestend zijn de nazi's er tekeer gegaan. Wel is er nog een 15e-eeuwse synagoge en de overwoekerde begraafplaats met graven uit de achttiende en negentiende eeuw. Persoonlijk vind ik het jammer dat voor deze bezoekjes bijna altijd betaald moet worden. In dit geval werd ik zeer achterdochtig en onvriendelijk geobserveerd en ben ik weer vertrokken.

413k.jpg
Kapel van de joodse begraafplaats

Al enkele malen is de naam van de Oostenrijkse familie Von Liechtenstein genoemd. Het was deze adellijke familie die hier in de eerste helft van de dertiende eeuw een kasteel heeft laten bouwen. Zij zijn gedurende enkele eeuwen ook de eigenaars gebleven.

420k.jpg
De entree tot het kasteel met haar tuinen

Op de foto's is een bijzonder hek te zien, dat geplaatst is na een brand in 1719 en ook de vernielingen van de tweede wereldoorlog heeft overleefd.

417k.jpg
Een zeer fraai hoekje van het kasteel

Het kasteel werd in de nadagen van de tweede wereldoorlog door de Duitsers in brand gestoken. Het is na de oorlog hersteld en vanaf dat moment heeft het een publieksfunctie gekregen. Er zijn een hotel, een theater en in de kelders is een wijnbouwmuseum. Pronkstuk is een wijnvat uit 1643 met een inhoud van ongeveer 100.000 liter. Wanneer je bedenkt dat een vat in de slijterij 220 liter kan bevatten, wordt de immense grootte van dit vat duidelijk.

421k.jpg
De zuidelijke zijde van het kasteel

Bij de wandeling rondom het kasteel komen we langs de Sint-Wenceslaskerk (Kostel sv. Václav). De kerk stamt uit de Middeleeuwen, maar is verschillende malen verbouwd. De kerk heeft een mooi interieur in rococostijl. Zelf vond ik het aardig dat ik vanaf het kasteelpad de mensen op de klokkentoren bijna de hand kon reiken.

409k.jpg
Kostel sv. Václav

Op de wandeling zijn meerdere uitkijkposten ingericht die mooie beelden opleveren van de stad.

431k.jpg
Zicht op Mikulov vanaf het kasteel

Teruglopend naar het centrum en richting onze auto zien we Svatý Kopeček, of de Heilige Berg. Op de berg zien we op een hoogte van ruim 360 meter de Loreto-kapel, of Sint-Sebastiaan-Kerk. De oorspronkelijke kapel dateert van 1623, maar is meerdere malen door blikseminslag verwoest. Jaarlijks wordt er op de eerste zondag van september een bedevaartstocht gehouden, waarbij iedereen in klederdracht naar boven wandelt. De heuvel geldt als natuurgebied waar in de wand van de verlaten steengroeve zich oehoe nesten bevinden.

424k.jpg
Svatý Kopeček.

Terug in de auto bedenken we wat een aantrekkelijke stad we zojuist hebben bezocht. We bevelen Mikulov van harte aan bij mensen die plannen hebben dit deel van Tsjechië eens te bezoeken.

wordt vervolgd deel 4.
 

Ad Verschoor

Donateur
Reis door Tsjechië 2013

Donderdag 9 mei (deel 4.) Lednice

Ons laatste bezoek vandaag voert ons naar Lednice. Volgens de berichten is hier een prachtig kasteel te bewonderen. Bij het binnenrijden van de plaats valt het op dat inwoners bij hun huis een betaald parkeerplaats hebben aangelegd. Ook is de horeca gebruik gaan maken van het vele bezoek dat op deze bezienswaardigheid afkomt. Zij zijn er zichtbaar aanwezig. Wij parkeren de auto op zo'n particulier stukje grond en betalen het staangeld. Voordeel is dat het direct tegenover het kasteel ligt en we niet ver hoeven te lopen.

436k.jpg
De eerste blik op kasteel Lednice

Met ons bezoek vallen we letterlijk met onze neus in de boter, want het kasteel ziet er als nieuw uit. Na een grondige renovatie is het gebouw, december 2012, verlost van haar steigers en opengesteld voor het publiek. Wat we zien is een kasteel, dat veel lijkt op het kasteel in Hluboka nad Vltavou. Vanaf 1249 heeft de Oostenrijkse familie Von Liechtenstein hier haar intrek genomen. Zij zijn er vervolgens bijna 700 jaar gebleven en hebben het uiterlijk regelmatig aangepast aan de geldende mode.

439k.jpg
De intree tot het kasteel

Hierdoor is er weinig overgebleven van het oorspronkelijke renaissancekasteel. Evenals in Mikulov komt hier ook weer de architect Fischer von Erlach op de proppen om het kasteel een barok jasje aan te trekken en het nog uit te breiden met een manege, waarin zijn stijl met het monumentale karakter weer is terug te vinden. Tussen 1846 en 1858 werd het kasteel volledig heropgebouwd in een neogotische tudorstijl, die ook nu nog het beeld bepaald.

443k.jpg
Het kasteel in volle glorie

Het laat een kasteel zien met torentjes, schietgaten, pinakels en zelfs hertenkoppen op één gevel. Het interieur bestaat uit veel houtsnijwerk aan lambriseringen, plafonds en deurstijlen. Een mooie gotische trap, die een meesterwerk is en in zijn geheel uit één stuk eikenhout gemaakt is. Binnen is een museum ondergebracht rondom de tuinbouw. Er is een aquarium met tropische vissen en een vinotheek waar je de plaatselijke wijn kunt proeven en kopen.

444k.jpg
Kasteel Lednice in tudorstijl

Tussen 1843 en 1845, de herbouw van het kasteel was in volle gang, werd een gietijzeren palmenkas toegevoegd. Het was een Engelse architect die deze kas ontwierp, naar het voorbeeld van een Londense wintertuin.

454k.jpg
De tropische kas vol met palmen

Je hoort er vrolijk fluitende vogels, die in vrijheid rondvliegen tussen de tropische planten. Destijds was deze wintertuin de grootste tropische kas in Europa.

1671k.jpg
Een kijkje in het winterparadijs

Eigenlijk vormen het kasteel van Lednice en het kasteel Valtice, dat we morgen zullen bezoeken, een geheel met daartussen een uitgestrekt park met een oppervlakte van 156 hectare. Je ziet er bomen, struiken en bloemen uit alle delen van de wereld. Je komt er allerlei vreemdsoortige gebouwtjes tegen, visvijvers en een minaret van 59 meter hoog. Ook is in het park een reservaat ingericht voor zeldzame insecten en vleermuizen. Het park vormt een dermate uitzonderlijk natuurmonument dat het speciale bescherming geniet als onderdeel van het Unesco programma "Mens en Biosfeer".

1653k.jpg
De paleistuin, als overgang naar het park

Rond 16.00 uur bereiken we ons volgende logeeradres, het pension Vila Tenis in Breclav. Het is een onderdeel van hotel Rose (www.hotelrose.cz). Wij ervaren het als een prima pension, waarbij gegeten kan worden in het hotel, dat er overigens tegenover ligt. Het diner was middelmatig, maar het ontbijt was weer uitstekend.

1708k.jpg
Heerlijk zo'n zwembad

Heel plezierig bij dit pension was het zwembad. Bij een temperatuur van zo'n 27 graden is een zwembad leuk en zorgt het in dit jaargetijde voor de nodige verkoeling.

wordt vervolgd.
 
Allemaal gezien en dus meegemaakt.
Alles opgeknapt met geld van UNESCO.
Je kan er fantastisch fietsen!
De bossen, gebouwen zijn werkelijk indrukwekkend
Maaruh Ad, zoek je dit alles van te voren uit of bij thuiskomst.
Bedankt in ieder geval voor de trip die ik nu weer als herhaling in gedachte heb gemaakt
 
In de wijde omgeving kan je fantastisch fietsen en alle bijzondere bouwwerken bekijken die indertijd in de bossen gebouwd zijn.
We hebben daar heerlijk op een camping gestaan en vanuit daar alles bezocht.
Werkelijk een magnifieke omgeving.
Ga kijken en verbaas je.
 

Ad Verschoor

Donateur
Bedankt voor jullie reacties. Ja Kukel, het programma zet ik uit voor vertrek. De beschrijvingen in mijn verslag zoek ik later bij de foto's, die we gemaakt hebben. Hennie, een bezoek aan deze streek is zeker aan te raden, het is er prachtig en ik laat nog meer zien. Je ziet dat de reactie steun krijgt van Kukel, die het er magnifiek vindt. Nee Boya, van dat boek zal het niet komen, laat ik maar gewoon doorgaan met hier wat te schrijven.
 
Bovenaan