Rondreis Bohemen in april/mei 2010

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Bohemen 30.

Vrijdag 21 mei (2).
Wij komen aan bij het vertrekpunt van de punters, die ons door de Edmundskloof moeten varen. We kopen 2 kaartjes, die enkele reis blijkt te zijn. De kosten bedragen 70 Czk per persoon.
Geen prijs eigenlijk voor een toeristische activiteit.
Op de kaartjes staat vermeld, dat het een economische activiteit is van de gemeente Hrensko en dat het verblijf van toepassing is gedurende de vaartocht.
De punteraar is een hele vrolijke man en misschien herkennen jullie hem wel. Hij geeft verschillende opvallende dingen aan. Sommigen puur natuur, anderen aangelegd om het aantrekkelijker te maken.
Voor ons blijft over een gevoel, alsof we in het paradijs op aarde terecht gekomen zijn. Stilte - betovering - natuur - water.
Ik ben geen dichter, maar hier kan menig gedicht over geschreven worden.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1668).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1672).jpg

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1673).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1674).jpg

Na ongeveer een kwartier is het eindpunt van de tocht en omdat we ook weer terug willen worden ook hier weer 2 kaartjes gekocht.
Onderweg zien we nog een hoeveelheid water naar beneden komen, als is het een waterval. Dit is een van de kunstmatig aangelegde grapjes. Voor de massa water wordt er aan een kabel getrokken.
Over blijft de herinnering van een tocht die vaart tussen loodrechte rotswanden van 50 - 150 meter hoog.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1684).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1686).jpg

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1689).jpg

wordt vervolgd ( 3 ).
 

char

† In Memoriam
Ik ben ook geen dichter,...maar toch:


Zoals dit water stroomt, rustig en bedaard

Zo wil ik ouder worden, rustig en bejaard.

Maar gaat het water sneller stromen,

dan moet ik denken aan mijn jongensdromen...
____________________________________________________



Voor Ad,.... van Char.

Dit was het eerste wat in mij opkwam!!..
Sorry!!.. maar ik vond 'm zelf wel aardig....
 
Nou Char, het water heeft wel héél snel gestroomd, helaas. Alles verwoestend en de kloof achterlatend zoals hij 200 jaar geleden was: in oorspronkelijke staat. Alles is weggeslagen, de metalen vlonders tegen de rotsen, de paden. Na de overstoming deze zomer was de wandelroute gesloten. Ik weet niet wanneer / of hij weer open gaat/ of open is. Maar Hrensko is inderdaad één van de mooiste plekken van Tsjechië en de wandeling in de kloof doen wij ieder jaar wel een keer.
 

Ad Verschoor

Donateur
Zoals dit water stroomt, rustig en bedaard

Zo wil ik ouder worden, rustig en bejaard.

Maar gaat het water sneller stromen,

dan moet ik denken aan mijn jongensdromen...
____________________________________________________



Char,

Ik vind hem geweldig en dat op dit tijdstip.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Bohemen 31.

Vrijdag 21 mei (3).
In deze delen laat ik jullie de beelden zien hoe het er in mei nog uitzag. In dit laatste deel van deze dag wilde ik terugkomen op de verwoestende overstroming, die het gebied heeft getroffen in augustus van dit jaar. Hrensko is een van de laagst gelegen gebieden van deze streek en dus gevoelig voor overstroming, maar als we nu de foto's zien op www.decin.cz dan is het een absolute ramp.
Toch zal de tijd weer terugkeren, dat ieder weer kan genieten van de natuur in dit gebied. Immers schoonheid gaat niet makkelijk verloren.
Zeker is dat ik in mei 2011 poolshoogte wil gaan nemen, of er al herstelwerkzaamheden hebben plaatsgevonden.
Na zo'n lange wandeling zijn wij uiteindelijk blij om op een plek te arriveren waar drinken is.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1698).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1702).jpg

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1649).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1711).jpg

Bij aankomst in Hrensko zien wij gelukkig de boot klaarliggen om ons weer naar Decin te brengen. We nemen even wat langer de tijd voor de Vietnamese markt. Schieten nog even een plaatje van het voormalig raadhuis, waarin nu de politie zetelt en de VVV.
Aan de overkant op het terras van hotel Labe nemen we voorlopig afscheid van deze gedenkwaardige streek.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1716).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1718).jpg

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1722).jpg

In ons hotel in Decin nuttigen we 's avonds nog een uitstekende maaltijd om vervolgens de dag af te sluiten met het, voor de laatste keer, inpakken van onze koffers.

wordt vervolgd met deel 32 als afsluiting.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Bohemen 32. (Slot)

Zaterdag 22 mei.
Na een laatste heerlijk ontbijt en de afrekening in hotel u Kaple is het tijd voor vertrek naar Nederland. Rond 9.00 uur nemen we afscheid van Decin. Onderweg is het eerst nog vrij grauw, maar al snel klaart het op. We krijgen zicht op modern Usti nad Labem.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1739).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1741).jpg

Op de autosnelweg van Usti nad Labem en de grens richting Duitslang is, aan bruggen en tunnels, te zien, dat de weg hier vrij nieuw is.
We zien moderne en opvallende architectuur.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1742).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1743).jpg

Om 9.40 uur passeren we de grens en laten Tsjechie achter ons.
In de buurt van Dresden gaan we door deze opvallende tunnel, met een lengte van 3,5 kilometer. We nemen de zgn. noordelijke route naar Nederland via Leipzig, Hannover en Osnabrueck.
Om 16.30 uur arriveren we bij rasthof Ems/Vechte. Voor ons de laatste voor de Nederlandse grens bij Emmen.
We besluiten hier nog even wat te eten, zodat we dat maar genuttigd hebben.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1750).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1762).jpg

Onze gedachten gaan even terug naar deze reis. Wat hebben we genoten. We hebben met de auto 4087 kilometer gereden zonder pech, afgezien van de bekeuring op de 1e dag.
Ik ben blij de reis voorbereid te hebben ook met hulp van forumleden.
Het is duidelijk dat behoorlijk is afgeweken van het programma, maar juist omdat het er is, is het snel om te gooien.
Naast de vele plaatsen die we hebben bezocht is het deze reis vooral de natuur en niet te vergeten Lidice, die indruk op ons hebben gemaakt.
De laatste dag rond Hrensko was van uitzonderlijke schoonheid en geweldig om zo de vakantie af te sluiten.
Het moet duidelijk zijn na dit verhaal. dat ik overigens met heel veel plezier geschreven heb, dat we terugkomen.
Jawel, volgend jaar juni 15 dagen en de winter gebruik ik voor de voorbereidingen.
Alle forumleden wil ik bedanken voor de lieve reacties en we hopen jullie in november te ontmoeten in Apeldoorn.
Zo de auto heeft zijn best gedaan en mag naar binnen, zoals die er 4 weken geleden uitkwam.

Ma. Tsjechie 2010 0001.jpg

Tenslotte nog dit: Vanmiddag ben ik er achter gekomen in dit verslag een fout te hebben gemaakt met een foto. In de reacties is dit niet opgemerkt. Wie ziet de fout ?
 

kuurgast

Donateur
Ad wat jammer dat de reis ten einde is.Je hebt ons bijna 6 maanden laten meegenieten van
het uitzoeken wat en hoe de reisplannen waren en na afloop hebben we kunnen genieten van jullie belevenissen
met mooie bijpassende foto's. :top: Het is gelukkig bijna winter zodat we weer opnieuw mee kunnen
denken en helpen voor de volgende reis. :)

ps.Dat foutje vinden laat ik over aan super Freddy. :D
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tenslotte nog dit: Vanmiddag ben ik er achter gekomen in dit verslag een fout te hebben gemaakt met een foto. In de reacties is dit niet opgemerkt. Wie ziet de fout ?

Ik zie nu dat het "Slot Melnik" niet op de foto staat in deel 13. Er staat een foto van zamek Nelahozeves in de plaats. Foto die trouwens in het stuk 15 wel bij de juiste tekst staat.

Verder staan de datums bij het tweede fototoestel niet juist.
 
Ik zie nu dat het "Slot Melnik" niet op de foto staat in deel 13. Er staat een foto van zamek Nelahozeves in de plaats. Foto die trouwens in het stuk 15 wel bij de juiste tekst staat.

Verder staan de datums bij het tweede fototoestel niet juist.


Freddy, mijn vriend, het is bijna niet leuk meer met jouw op het forum (en dit schrijf ik dus met een grote glimlag op mijn gezicht)
 

Ad Verschoor

Donateur
Freddy, geweldig is dit. Ik was vanmiddag al zo verbaasd dat het niemand opgevallen was. Je hebt helemaal gelijk.
Volgende keren zullen wij nooit meer datums meenemen op de foto, want dat is een absolute ramp. Voor mij bij het schrijven van het verslag, of voor Marja bij het maken van haar fotoboeken ( Dat worden er zeker 8 van deze vakantie ).
 

MartinaK

Moderator
Leuk verslag Ad! :top: Wij zitten nu ook in Tsjechië. In Jeseníkybergen – Revíz en ik moet 5 voor mijn vakantie geven, wij hebben 5 graden, regen en mist.
 

Bijlagen

  • Rejvíz - Restaurace Rejvíz 1795.jpg
    Rejvíz - Restaurace Rejvíz 1795.jpg
    92,9 KB · Bekeken: 7
  • Rejvíz.jpg
    Rejvíz.jpg
    111,5 KB · Bekeken: 5
Leuk verslag Ad! :top: Wij zitten nu ook in Tsjechië. In Jeseníkybergen – Revíz en ik moet 5 voor mijn vakantie geven, wij hebben 5 graden, regen en mist.

Martina ik weet wat je daar dan nog over hebt.
Weinig tot niets.
Een tip veteranen museum in Ceska ves is best leuk om te zien.
Je bent er snel uitgekeken, maar de techniek toen?
geweldig.
En via Javornik naar de stuwmeren rijden ,in het buurland .
Ook dan zie je mooie dingen.
kijk even op google maps en vink de foto`s aan.
Veel succes.
En bij regen kun je mooie foto`s maken, dat doen maar weinig mensen.
Het trekt wel op die mist, zei eens een optimist.
 

Ad Verschoor

Donateur
Voor de liefhebbers en de mensen die interesse cq. vragen hebben in of over Tsjechie heb ik inmiddels onder het item Attracties en bezienswaardigheden enkele beschrijvingen gezet over de plaatsen Vimperk in Zuid-Bohemen en Chrudim en Litomysl in Oost-Bohemen.
In voorbereiding nog een wandeling door Teplice.
Alle plaatsen waren onderdeel, en dus bezocht, van dit reisverslag
Woensdag 12 januari 2011 zal ik een bezoek brengen aan de stand van Tsjechie tijdens de vakantiebeurs in Utrecht. Ik hoop de volgende dag daar foto's van te laten zien. Dit bezoek is dan weer een voorbereiding op onze volgende reis van 15 dagen eind april tot half mei 2011.
Binnenkort zal ik een nieuw onderwerp starten over deze reis.
 

Ad Verschoor

Donateur
Aanvulling op reisverslag.

Op bladzijde 4 van dit reisverslag had ik een foto geplaatst van een bouwsel uit 1888, gelegen "am goldener Steig", nabij Vimperk.
Ik schreef dat niemand mij kon vertellen, ook bij de VVV niet, wat dit zou kunnen zijn.
Ik heb toch de stoute schoenen aangetrokken en de vraag, nogmaals, neergelegd (per mail) bij de VVV.
Ja. het antwoord is er. Wat een Tsjechisch vriendelijke service toch weer !!!!!!!!!!!!
Het blijkt te gaan om het project "Wasserwerk Solar". In de periode rond de wisseling van de 19e naar de 20e eeuw kreeg de stad enkele belangrijke inrichtingen, waartoe ook de waterleiding behoorde.
De bouw begon in 1888 en was een jaar later klaar.
Een reconstructie en een uitbreiding volgde in de jaren 1908 en 1909.

Pa. Tsjechie 2010 011.jpg Pa. Tsjechie 2010 013.jpg
 
Bovenaan