Roma's in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Marcel

Moderator
bron: Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?id=10220;story=Situation-of-Czech-Slovak-Romanies-improving-only-slowly

De situatie van de Roma's in Tsjechië, Slowakije en Hongarije verbetert maar langzaam, terwijl de Roma's in Roemenië en Bulgarije nog steeds flink gediscrimineerd worden.
In Tsjechië, Slowakije en Hongarije hebben de Roma's nog steeds te maken met sociale uitsluiting, ondanks stappen van de overheden om dit te verbeteren.
Onvrijwillige sterilisatie van Roma vrouwen is ook nog steeds aan de orde.
In Slowakije kijken 320.000 Roma's aan tegen achterstanden in huisvesting en scholing (Roma kinderen worden naar scholen gestuurd voor de minder goed lerende kinderen).
In Tsjechië, met 200.000 Roma's, is de situatie al niet veel beter.


NB : de Roma hebben ook behoorlijk geleden in de concentratie cq vernietigingskampen in de 2de WO. maar of ze nu zelf ook zo flexibel zijn om te integreren ......

roma girls.jpg roma kamp.gif
 
.. moeten zij ook zelf willen - de situatie te verbeteren. Als zij bijv. hun eigen kinderen niet naar school laten gaan omdat zij dit niet belangrijk vinden, verandert er niks.
 
En dan gaan de kinderen wel naar school en kunnen ook nog goed leren..... vinden een goeie baan (ja ik ben het met jullie eens, hersenschim).

Maar dan ben je nog steeds Roma, een "achterlijk" volk in Tsjechische, Slowaakse, Hongaarse enz. enz. ogen, en je eigen volk kijkt je ook met de nek aan want je "heult" met de vijand.

Ik weet ook wel dat het zo niet bij iedereen gaat, maar dit is in ieder geval een kant van het verhaal dat ook waar is!!!


Kan er iemand hier mee leven??? Ik weet wel dat ik het niet zou kunnen.
 
Toch zie je de laatste jaren ook een aantal lichtpunten. Al langere tijd heeft Nova een Roma als 'anchorman' voor 't nieuws. De Tsjechische Idols is door een Roma binnengesleept. Zo ontstaan 'rolemodels', waarop er hopelijk velen volgen, die aan beide kanten de acceptatie en motivatie vergroten.
Overigens heb ik altijd lol met de Roma in de flat van m'n schoonouders. Die aardige man, die me inmiddels ook wel herkent en groet, heeft als hobby het sleutelen aan z'n oude Skoda Forman. Werd er bekend gemaakt dat de parkeervakken leeg moesten zijn (men dacht wegens schilderen van parkeervakken, was gewoon een schoonmaak actie), plaatst hij een keurig bordje achter z'n voorruit dat de auto om technische redenen even niet kan rijden. Tsja, die achteras lag er gewoon even uit. Maar een weekie later zat 'ie er weer op. Volgens mij wordt hij diep triest zodra z'n Forman het gewoon een jaar goed doet, dan heeft 'ie niets te doen in z'n vrije tijd.
 
Ook het programma Vyvolení (soort BB) werd vorig jaar gewonnen door een Roma-zigeuner. Inderdaad een positieve ontwikkeling. De dingen die Beruška beschrijft zie ik natuurlijk ook wel en de vraag is hoe je daar aan kunt werken. Het is een beetje een vicieuze cirkel. Maar een positieve benadering van de "gewone" Tsjechen is van groot belang.

Als ik met mijn zigeunervriend en blonde kinderen over straat loop, dan zie je die afkeurende blikken en kun je bijna gedachten lezen: dat zal toch niet de vader zijn?
Verder heeft hij het gevoel dat hij altijd harder moet werken dan anderen om te bewijzen dat hij van goede wil is. Als mensen hun eerste indruk overwinnen en zien hoe hij zich inzet en wat voor persoon hij is, vinden ze hem geweldig. Lijkt me erg moeilijk om zo door het leven te moeten gaan.
 
Lisa F. schreef:
Ook het programma Vyvolení (soort BB) werd vorig jaar gewonnen door een Roma-zigeuner.
Vladko is geen zigeuner hoor! ;)

En ja, zo lang het meerendeel van de zigeuners zich zo blijven afscheiden en achterlijk gedragen, zal het beeld wel zo blijven van allemaal. Men is er makkelijk in om iedereen over 1 kam te scheren.

:(
 
Misschien had hij er geen 99% moeten neerzetten, maar gewoon "het merendeel"

En dat weet iedereen dat dat zo is...

Ja de Nederlanders niet, maar die hebben ook niets met ze te maken en hebben er geen idee van...
 
Worden mensen uit deze groepering dan ergens aangenomen?

Ik merk een diepgeworteld en vrij algemeen aanvaard gevoel in Tsjechië dat deze mensen minderwaardig zijn en vrijwel allemaal slecht. Als ik dat al merk, dan merken zij dat natuurlijk ook. Het is dan niet echt zo dat die mensen reële kansen hebben op iets. Derhalve gebeurt er misschien wel eens iets minder wenselijks. En zo is het de kip en het ei. Feit is dat als alle Roma ineens helemaal rechtgeaard en naar de wensen van de (niet-Roma-) Tsjechen zouden zijn, dan nog zou het ze niet lukken om normaal in de maatschappij te leven. De afkeer is te diepgeworteld.

De negatieve houding t.o.v. roma is iets wat ook steeds gebruikelijker wordt, in bijvoorbeeld Nederland ook. Het is menselijk om te piepen over minderheden. Dat hebben we vaker gezien en is potentieel gevaarlijk. In Nederland hebben politici ook ontdekt dat het aanslaat om harde xenofobe taal uit te slaan. Daardoor was het eerst niet langer illegaal en vervolgens zelfs gangbaar om je zo op te stellen. Inmiddels juicht een steeds grotere groep mensen politici toe die mensenrechten aan hun laars lappen maar wel "tenminste duidelijk en daadkrachtig" zijn. Er is een opluchting dat men eindelijk weer aan de primitieve xenofobie mag toegeven. Maar, ik dwaal af.
 
Kijk, het is overal zo. Ook in Nederland heb je bepaalde groepen mensen die er naast staan.
Als ik, een Tsjechische, ergens ga solliciteren, heb ik minder kans dan een Nederlandse. Mijn naam klinkt zo raar. Heb je als werkgever de keuze, dan geef je de baan liever aan een Nederlander dan een Antiliaan. Hetzelfde is het met Zigeuners.
En in NL is het nog sterker, dat onderscheiden tussen autochtonen en allochtonen. Overal kom je dit tegen.
"En mammie, ben je ook allochtoon?"
"Ja, lieverd, mammie is allochtoon maar papa is autochtoon, weet je."
Dat is toch zielig voor woorden!

Maar ook ik dwaal af.
 

Marcel

Moderator
'Roma nog vaak gediscrimineerd'

(Novum/AP) - Zigeuners zijn nog altijd een van de meest gediscrimineerde bevolkingsgroepen van Europa. Dat heeft de Europese racismewaakhond EUMC vrijdag gemeld, een dag voor de Internationale Dag van de Roma. De Roma vormen een zigeunervolk.

Volgens EUMC-directeur Beate Winkler lijden de Roma in veel van de Europese lidstaten onder systematische discriminatie. De directrice roept op tot grotere inspanningen en meer politieke bereidheid om de vooroordelen weg te nemen en de zigeunergemeenschappen in Europa uit hun armoedige leefomstandigheden te helpen.

In Europa wonen naar schatting 6,2 miljoen zigeuners, van wie zo'n 4,6 miljoen in Midden- en Oost-Europa. Volgens een vorig jaar verschenen rapport bedraagt de werkloosheid onder de Roma in nieuwe EU-lidstaten zoals Tsjechië, Hongarije en Slowakije soms negentig procent.

De ergste discriminatie ondervinden de zigeuners als ze woonruimte willen huren of kopen; uit onderzoek blijkt dat de Europeanen zigeuners het minst graag als buren hebben. Ook leven de Roma volgens het rapport vaak in afzondering en ontvangen ze doorgaans gebrekkige medische hulp.

Bron: Novum
 
Nu vraag ik me toch af: wie van de schrijvers in deze topic heeft persoonlijk slechte ervaringen gehad met zigeuners? Dus niet van horen zeggen, niet uit de krant, maar echt zelf meegemaakt. En dan slechte ervaringen die je met een andere (je eigen?) bevolkingsgroep nooit mee zou (kunnen) maken.

Ik vraag dit omdat mijn indruk is dat sommige mensen die discriminatie van Roma's eigenlijk wel logisch en door henzelf uitgelokt vinden.
 
ik kreeg het hier koud van. Eng.
gisteravond op het belgische journaal een stukje over de Romas. Er was ergens in belgie een bijeenkomst geweid aan hun en hun geschiedenis.

Sorry , niet helemaal duidelijk waar ik het koud van kreeg. n.l. van reacties hier op het forum.
 
Bovenaan