Rokytnice nad Jizerou

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

ILDIB schreef:
ALF ALF ALF, ga eten bij ALF begin van het dorp meteen na de afslag an de hoofdweg het dal in, Na 100m links olee ALF

Kan je wat meer vertellen over ALF?
Ik heb er een weekje geboekt voor in augustus.
Aan uw uitbundigheid te zien belooft dat veel goeds:eten:

thx
philip
 
Hello Philip,

Alf is echt een geweldig sfeervol restaurant, het hotelgedeelte ken ik niet. Maar vooral het personeel is dolkomisch ala fawlty towers meets allo allo, maar dan wel met lekker eten. Verwacht echter geen luxe of zo, tis echt een familyhotel.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Wij hebben een paar nachten in Alf geslapen tijdens onze zoektocht naar ons Droomhuis. Het eten was inderdaad hartstikke lekker, het slapen was wat komisch, de vloeren zijn van hout, niks mis mee natuurlijk, maar als je liep of zelfs maar bewoog in je bed (ik heb het over even omdraaien, niet over al dat gene dat jullie nu bedenken :deuk: daar durfde ik niet eens aan te denken) dan kraakte het allemaal gigantisch. Maar de bedden sliepen verders goed, schoon was het volgens mij ook wel (maar het is 2,5 jaar geleden, dus ik weet niet alles meer) De badkamer was ook lachen, een bad/douche onder een schuine wand, zo schuin dat op je knieen douchen ook niet lukte, dus zittend in bad ff douchen. Maar het is ons allemaal gelukt :D !
 
thx voor het snelle antwoord,kben al blij dat het eten voortreffelijk is want ik ben een echte smulpaap:proost: meer moet dat niet zijn een goed bed een lekkere douche en goed eten en drinken,zalig;)
 
We zijn afgelopen week in Rokytnice geweest, geweldig. Echter vonden wij het restaurant van Alf een beetje tegenvallen. Niet alles op de kaart was verkrijgbaar, misschien te vroeg in het seizoen. Het eten was heerlijk, maar alles er omheen vonden we erg tegenvallen. Maar oke, smaakverschillen. Groetjes Margriet
 
Hoi, ik ben net lid geworden van het forum. Zag jullie verhalen over de vakantie in Rokytnice. Ik ben er zelf vorig jaar geweest, voor het eerst in Tsjechie, na 1x in Oostenrijk te zijn geweest. Mij is het goed bevallen. Ik heb geprobeerd te boarden, maar kreeg de lift helaas niet onder de knie (best lastig dat evenwicht te houden in die lift, vooral bij de lancering aan het begin). De rest van de vakantie ben ik lekker wezen skieen, dat ging me beter af (kon ik ook al redelijk)
Ik was er toen met een grote groep.
Nu wil ik eigenlijk met mn familie terug. Ik heb verder geen idee wat er nog meer te bieden is in Tsjechie.
Wij hebben geskied bij Horny Donky (schrijf je dat zo??). Daar waren de prijzen voor de lift erg betaalbaar! Kan me niet meer herinneren wat het koste, maar volgens mij maar enkele euros per 23x omhoog ofzo?
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is met andere gebieden, ook qua prijs.
Ik heb toen in pension Alf gezeten, bekend? Is er iemand die een advies heeft voor een accomodatie (hotel/app)
Klopt mijn beeld dat Harrachov duurder is dan Horny Donky, of niet? Qua vermaak verder (barretjes/winkeltjes ed) wat zou je adviseren?
Nou weer een hoop vragen... Hopelijk kan iemand me helpen om opnieuw bestemming Tsjechie uit te kiezen?
Groetjes
 
rokytnice

rokytnice nad jizerou is erg mooi(heel tsjechie is mooi)
http://www.rokytnice.com
Als je ene onderkomen voor de krokusvakantie zoekt,dan zou ik er snel werk van maken want er is al veel vol.op de site van rokytnice kun je genoeg adressen vinden.
Als je met de auto gaat,kun je ook zo nu en dan eens ergens gaan kijken en kom je misschien iets leuks tegen voor volgend jaar(zo hebben wij dat verleden jaar gedaan)
op www.holidayinfo.cz of http://www.holidayinfo.cz/strediska.php?lang=2kan je alle skigebieden in tsjechie vinden ook met pistekaarten erbij,daar vind je dan ook weer een link naar de site van dorp of stad met pensions,hotels,huisjes enz.
dus ga er een avond lekker voor zitten en je vindt vast wat
groet Rika
 
Onze wintersport in Rokytnice Nad Jizerou

Nou, vannacht om half twee waren we weer thuis van onze wintersport vakantie in Rokytnice Nad Jizerou. Iets eerder dan verwacht, maar dat zal ik straks in het verhaal wel verder vertellen.

Onze reis had eigenlijk een dubbel gevoel. Mijn schoonvader was net vier weken geleden overleden, en door de stress en emoties waren we echt aan een vakantie met de hele familie toe. Mijn schoonmoeder wilde ook graag dat we er even tussenuit gingen, en dus hadden we besloten om wel te gaan. Totdat plots mijn schoonmoeder ook nog met spoed opgenomen werd in het ziekenhuis. Een week voordat we op vakantie zouden gaan. We hebben die hele week afgewacht of we wel zouden gaan, maar uiteindelijk, ook met de dringende toestemming van mijn schoonmoeder, zijn we toch vertrokken naar Tsjechië. Familie die niet mee zou gaan op vakantie hebben de 'achterwacht' voor hun rekening genomen. Dat was voor ons een stukje geruststelling.

Dus uiteindelijk zaten we vorige week zaterdagmorgen om 3 uur in de auto, en we zouden achteruit rijden op de oprit. Nog even een allerlaatste check, en wat bleek: ID-kaart niet in de knip, waar hij gisteren nog wel in zat. Wij weer naar binnen en zoeken. Onze andere familie stond al te wachten bij de grens in Nieuweschans. Zij zijn uiteindelijk zelfstandig naar Tsjechië gereden, omdat wij de ID-kaart niet konden vinden. Nergens. Totaal van de aardbodem verdwenen.

Wij de politie gebeld, en die gaf ons het nummer van de Koninklijke Marechaussee (KM). Om vijf uur 's nachts heeft iemand ons daar doorverbonden met de KM op vliegveld Schiphol. Daar zouden ze dan een noodpaspoort kunnen maken. Daar vertelden ze dat dit ook mogelijk was op Groningen Airport Eelde. Dat is voor ons dichterbij, dus wij daar heen bellen. We moesten pasfoto's meenemen en alle mogelijke identieteitspapieren die we konden vinden.

Nou, pasfoto's hadden we dus niet meer, en op zaterdag zijn de winkels pas open om 9 uur. Wij dus eerst maar weer op bed. Om klokslag negen uur 's morgens liepen we in de stad Groningen een fotozaak binnen om de pasfoto's te maken.

Wij heel gelukkig met de foto's naar Eelde. Kregen we daar te horen dat we òf een uittreksel van het bevolkingsregister moesten hebben, òf een kopie ID-kaart, en daarbij nog een proces verbaal van vermissing ID-kaart. Dit was ons 's nachts dus allemaal niet verteld.

Wij weer terug naar Groningen, politiebureau. Aangifte doen. Echter een uittreksel bevolkingsregister kan alleen als het gemeentehuis open is. Dus niet in het weekend. Toen dacht ik: ik heb DigiD, dus ik kan dit zo opvragen. Wij naar mijn werkplek in de stad, internet opstarten, DigiD oproepen en aanvragen maar. Kosten 3,55 voor een uittreksel. Nou, als het niet meer is, dan vind ik het prima. Kreeg ik als melding: "Bedankt voor uw aanvraag. U krijgt uw uittreksel met drie werkdagen per post thuisgestuurd." DAAR HEB IK NIETS AAN, riep ik nog.

Totdat wij op een gegeven moment, het was al twaalf uur, ineens wisten wie er nog een kopie ID-kaart had. Heel toevallig was deze persoon ook bereid om ons te helpen, en zijn eigen afspraken af te zeggen.

Uiteindelijk hadden we alles wat we nodig hadden, en zijn weer richting de KM op Eelde gereden. Daar konden ze dan uiteindelijk een noodpaspoort voor ons aanmaken. We konden eindelijk richting Tsjechië vertrekken om 1 uur 's middags.

Wij kwamen dus pas om 10 uur op de plek van bestemming. Gelukkig hebben we ons eigen skimateriaal, dus hoefden we niet te huren. Meestal is op zaterdag aan het eind van de dag alle goede materiaal al verhuurd, maar daar hadden we nu dus geen last van.

We hebben zondag, maandag, dinsdag en woensdag prima kunnen skieën op de Lysa Hora. Bovenop de berg was de sneeuw van uitstekende kwaliteit, alleen het zicht was beroerd. Een zicht van 10 meter maximaal, en dat skiet toch niet echt lekker. Maandag en dinsdag is er behoorlijk sneeuw bijgevallen, zodat ook helemaal naar beneden skieën geen probleem was. We hebben ons prima vermaakt.

Donderdag we een slechte dag met betrekking tot het weer, hebben toen ook niet op de skies gestaan. Het was alleen maar regen, regen en nog eens regen.

Vrijdag hadden we eigenlijk geen zin meer in skieën, omdat we de spullen graag helemaal droog mee naar huis wilden hebben. We zijn toen gezellig naar Vrchlabi gegaan om te shoppen. En dat is daar prima te doen.

Op de terugweg kregen we een telefoontje van het thuisfront dat het niet goed ging met mijn schoonmoeder, en of we terug naar huis wilden komen. We zijn dus gistermiddag met de direct naaste familie in 1 auto terug naar huis gereden. Alleen de noodzakelijke bagage ging mee, en de rest zou later met de rest van de groep wel onze kant opkomen. Uiteindelijk waren we dus om half twee vannacht thuis. Direct contact opgenomen met het ziekenhuis hoe de situatie was. Die was op dat moment redelijk stabiel, en er was geen noodzaak om naar het ziekenhuis zelf te komen.

We hebben dus nog een biertje gepakt, even bijkomen, en toen lekker op bed gegaan. Vanmorgen er vroeg weer uit en naar het ziekenhuis. De situatie is nu eigenlijk nog net zo, maar de vooruitzichten zijn nog onduidelijk. We hopen er maar het beste van.

De vakantie was dus eigenlijk niet optimaal, maar we hebben wel genoten van de dagen dat we in Tsjechië waren.

Oh ja, ik het Rika (van Rika/Gerben) ook nog ontmoet in Rokytnice. Ik herkende haar aan haar knalgele Gaastra jas. Leuk om zo medeforummers te ontmoeten.

Volgend jaar gaan we zeker weer terug naar RnJ.
 
Goh Rene wat een gedoe allemaal. Dat verhaal van jullie ID komt ons bekend in de oren. Wij zijn in december met 3 stelllen naar CZ geweest en 1 dag voor vertrek kwam 1 van de gezinnen erachter dat hun jongste niet op hun paspoort stond en geen eigen ID had. Zij moest toen ook met papieren van de gemeente, brief van ons omdat het gehuurde op onze naam stond en pasfoto's naar de KM op Schiphol.
Maar gelukkig is het net als jullie goed afgelopen.

Wat ontzettend vervelend van je schoonmoeder. Ik hoop dat ze er weer snel bovenop komt. Sterkte.
 
Oke ik zal jullie dan ook het verhaal van onze bijzondere vakantie vertellen.
Het begon bij ons een paar weken voor de vakantie toen bleek dat Folkert (mijn vriend) niet mee zou kunnen op vakantie ivm zijn werk. Balen dus, maar ja alles was al geboekt dus besloten we toch te gaan. De week voor vertrek bleek dat mijn zusje ook niet mee zou kunnen, omdat ze na de vakantie een toetsenweek op school had.
De wwek voordat we weggaan bedenken we dat Folkert misschien toch nog een paar dagen mee kan, hij kan maandag vrij krijgen en zal dan met het vliegtuig teruggaan naar Nederland.
Dus op zoek naar een goedkope vlucht. Ongeveer 20 x (in het engels) gebeld met EasyJet en hij kan maandag om 12.30 uur naar Dortmund vliegen en vanuit daar met de hogesnelheidstrein naar Nederland. Kosten €150,- all inclusive, nou das best redelijk, doen dus!!!
Mijn zusje komt met het fijne nieuws dat de toetsweek later is, dus die kan ook mee.
Dan de zelfde week blijkt dat de remmen van de auto toch niet helemaal goed zijn, dus toch nog maar even naar de garage brengen. Remblokken vervangen en remschijven afgevlakt kost €300,- mevrouw wilt u dat we dat doen? Ja, natuurlijk wil ik dat, ik heb toch geen keuze?? Ik wil veilig kunnen rijden!!!
Vrijdagavond om 24.00 uur vetrekken we en om 10.00 uur zijn we zonder problemen in Rokytnice aangekomen.
Folkert natuurlijk direct de piste op, want hij gaat maandag alweer terug.
Wij willen ook wel skien, dus ik vraag mijn moeder om de sleutel van de skibox. Ik heb nog nooit iemand zo zien schrikken van een toch wel normale vraag.
Ik wist genoeg, de sleutels van de skibox liggen nog thuis!!
In de skibox zitten de skischoenen van Peter (mijn broer) en mij en de kinderwagen van Myrthe en ik ga echt niet de hele week met Myrthe op de arm lopen zeulen.
Dus gevraagd bij de skiverhuur of zij iemand wisten die hem open kon maken.
Om 13.00 uur kwam er een "mannetje" die ons kon helpen. Peter en ik gingen samen met Myrthe met hem mee. Ergens achteraf bij een garage moesten we zijn. Garage ging open, auto erin, garage dicht best spannend. Maar het "mannetje" brak vakkundig het slot open, gelukkig. Wat moeten we hem nou geven? We hebben er maar 500 CKR van gemaakt, leek ons wel redelijk.
Zondag lekker de hele dag geskied, niks aan de hand.
Maandag, vroeg uit bed want Folkert moet vliegen.
Alles gaat goed en om 10.30 uur zijn we op het vliegveld. Inchecken, rustig wat drinken en Folkert uitzwaaien.
Komen we opeens de buurman van mijn ouders tegen op het vliegveld, die blijkt beroofd te zijn en moet een nieuwe vlucht boeken. We vragen of we hem kunnen helpen, maar zijn baas heeft alles al geregeld.
Op het uitzwaaiterras foto's maken van het vliegtuig en zwaaien naar Folkert.
Terug naar Rokytnice, net buiten Praag telefoon, een vreemd nummer dat al eerder heeft gebeld, nu toch maar eens opnemen.
Ja met Folkert, ik heb mijn vlucht gemist... SHIT!!!!
Wij terug, bleek dat hij het verkeerde gatenummer had doorgekregen, dat was later veranderd. Wij zijn altijd overal te laat, ben je een keer op tijd, heb je zoiets!!!
Voor 1000 CKR kan hij zijn vlucht overboeken morgen om 12.30 uur vliegen, maar hij moet morgen weer op zijn werk zijn!!!
Dan maar met de KLM vliegen om 15.00 uur een vlucht naar Amsterdam kost wel €200,- maar ja wat moet je dan??
Weer foto's maken, uitzwaaien enz.
Nu is ie echt vertrokken, mijn vader kon het aan het vleigtuig zien, want die hing aardig in de kont:deuk: (Folkert is 90kg).
Dinsdag lekker geskied in Spindleruv Mlyn, opa en oma op Myrthe gepast.
Woensdag naar Studenov, we kunnen net zo goed lopen toch??
Wat een roteind met de ski's op je nek!!!
Mijn vader zal zijn schoenen aan doen.... shit de schoenen van mijn moeder meegenome, die gaat vandaag niet skien. Dus teruglopen maar weer, hij neemt de auto ook meteen mee.
Eindelijk goeie schoenen, kom nou pap doe je ski's nou aan!!! Het lukt niet, ach ik stop er wel weer mee die rotski's ook altijd.
Wat blijkt, Folkert heeft de ski's van mijn vader ingeleverd toen hij wegging:deuk:
Dus naar de skiverhuur, de man daar vond het ook erg grappig.
En toch nog een paar uurtjes kunnen skien.
Donderdag regen en vrijdag ook dus niet geskied.
Zaterdag weer terug naar huis, we durven niks in de skibox te doen, omdat het slot kapot is, straks ligt onze bagage op de Autobahn.
Dus alles vakkundig in de beide auto's gepakt, we zijn wel met 1 persoon minder als de heenreis dus dat scheelt.
Terugreis weinig bijzonderheden, tot ergens in Duitsland op de Autobahn..
Peter rijdt en moet opeens bovenop de rem, beetje uitwijken naar rechts en mijn moeder die voor ons rijdt op een haar na gemist. Wat was ik blij dat de remmen voor de vakantie gemaakt zijn, dat was die €300,- dubbel en dwars waard!!!
Kortom een iets duurdere vakantie als gepland, weinig geskied, maar wel genoten en veel gelachen en elke avond gerummikupt:D !!!

Wat een lang verhaal. Rika en Spongebob we kunnen onze vakantie verhalen wel gaan bundelen haha.
 
Het heeft op zich niets met Tsjechië of Rokytnice te maken, maar wel met onze vakantie in Rokytnice. Maar ik wilde even zeggen dat mijn schoonmoeder uit het ziekenhuis is ontslagen, en nu weer thuis is.
Dat ze uit het ziekenhuis is, wil niet zeggen dat het ook goed gaat, maar ze kunnen niets vinden, dus de problemen worden met medicijnen onderdrukt, maar de oorzaak wordt niet opgelost.
Zal wel de leeftijd zijn wordt er dan gezegd. Ze is niet de jongste meer.

Goed, tot zover de update.
 
Wij hadden met onze groep van 20 gelukkig geen pech, maar dorpsgenoten van ons gaan elk jaar op de terugweg van hun skivakantie in Rokytnice eten bij v.d.Valk in Emmen en daar is hun auto helemaal leeggestolen. Zelfs hun koffers. Heb je een vakantie zonder pech, overkomt hen zoiets in Nederland.
 
Bovenaan