Rokytnice nad Jizerou

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

smiley20.gif
hallo,
ben net terug uit Rokytnice en ik moet zeggen dat het er echt SUPER is!! Wat is Tsjechie en mooi land zeg!!! Dit was mijn eerste keer, maar ik ga zeker dit jaar nog terug. Voor beginnende snowboarders is het zeker perfect.Heb ook veel mensen ontmoet daar. Ik heb echt een te gekke tijd gehad!!! Groetjes,
Sjeekie
smiley20.gif
 
Re: Rokytnice - het was echt super

Hoi Arnie...Wij hebben elke avond gegeten in Music club KINO. Het eten is er erg goed. Je kan er alleen niet reserveren.Dus je hebt kans dat je even moet wachten.. Boven het restaurant zit een bar...ik vond het de leukste in Rokytnice!! Veel plezier..
 
Re: 1 week Rockytnice

Hallo, Ik ga deze week ook naar Rokytnice!
ik ben een beginnende skier dus van te weinig pistes zal ik geen last hebben. Heeft iemand nog tips over Rokytnice (restaurantjes, winkels enz.) en is er daar een (goedwerkende) geldautomaat?

Alvast bedankt,

Jasper
 
Re: 1 week Rockytnice

Allereerst, ik ben nieuw op het forum (blji dat ik zoiets gevonden heb) en ben op zoek naar een nieuwe wintersportlocatie ivm. het waarschijnlijk bezet zijn van onze accomodatie in Oostenrijk. Wat zoek ik en wat zijn we gewend:
Met zijn 10-en (5 volw. + 5 kinderen) een huis met woonkamer, direct aan de piste, waar we dit jaar EUR 800 voor betaald hebben, op 850 km van Dordrecht. De piste is afwisselend (blauw - rood naar Oostenrijkse begrippen), zonder wachttijd aan de liften (geen toeristen... ja wel 10... wij). Voor skipassen was ik ca. 150 EUR kwijt (3 kinderen, 1 volwassene), aan skihuur EUR 206,- (wederom 3 kinderen, 1 volwassene). De kids zijn redelijk ervaren en ik ski ook aardig (kan een berg afkomen zeg maar). Nu hoor ik hele positieve ervaringen over Tsjechie maar het verhaal van Arjen plaatst alles wat beter in perspectief. Heb ik gelijk als ik zeg dat CZ minder geschikt is voor de wat doorgewinterde skier, dat de prijzen van skipassen, skihuur en accomodatie nagenoeg gelijk zijn, maar dat het verschil zit in het zogenaamde dagelijkse levensonderhoud? Hoe is het nu daadwerkelijk met de vriendelijkheid van de Tsjechen? KOrtom een hoop vragen en ik hoop op een aantal antwoorden. Overtuig me maar van een ski-vakantie in CZ. Ben benieuwd!
 
Re: 1 week Rockytnice

Dennis,Tsjechie is voor een doorgewinterde skier minder uitdagend vanwege de relatieve kleine gebieden/korte pistes.
Op deze site ( http://www.holidayinfo.cz/ ) kan je zowat alles wat je op over de gebieden wil weten vinden,dus ook prijzen van skipassen/huur,die schat ik ongeveer eenderde lager liggen dan wat jij nu zegt.
Voor een huis op de piste zal je goed moeten zoeken en geen wachttijd bij de piste kan je in de grotere gebieden tijdens vakanties wel vergeten.
Tsjechen komen vaak wat stug over maar dat wijt ik aan de taalbariere en verder hangt er ook veel van je eigen houding af.
Ik denk dat de enige manier om er echt achter te komen is om het een keer te proberen.
grin.gif
 

Maria

Geroyeerd Lid
Rokytnice nad Jizerou - Lysa Hora

Mooi hoor, bovenop de berg! (zie foto).

Voor degenen die geïnteresseerd zijn ooit Rokytnice te bezoeken: wij hebben 3 skigebieden bezocht:
  • Modra Hvezda
    Dit ligt in Horni Rokytnie, het hoger gelegen gedeelte van Rokytnice.
    Leuk om te leren of om weer even de smaak te pakken te krijgen.
    Sleepliften van zo'n 900m en een snowboard track.
    Parkeren kan direct bij de piste, liften kosten 7 punten en 4 punten (iets kortere lift, aan de ene kant dus heuveltjes etc voor snowboarders).
  • Studenov
    Studenov is geschikt voor gezinnen met kleinere kinderen of beginners en snoboarders. Je kunt parkeren op 3 parkeerterreinen, het grappige is dat je dan telkens een sleeplift omhoog kan nemen naar het volgende (hoger gelegen) parkeerterrein, weg oversteken, volgende sleper, tot je bij de 'echte' berg bent. Het parkeerterrein hier helemaal bovenaan kost 50 Kronen en is lastig te bereiken, nl. zeer slechte weg van maar 1 auto breed. Tegenliggers dus niet welkom! Van dit parkeerterrein klim je een heel klein stukje omhoog (zo'n 30 m) en dan kan je kiezen óf een sleeplift óf een ankerlift zo'n 1200m de berg op (15 punten). De sleeplift is niet geldig met kinderskipas maar pas vanaf 10 jaar. Leuke afdalingen rood en blauw met ook hier ruimte voor snowboarders. Ook zijn hier diverse kleine slepers waar les gegeven wordt.
  • Horni Domky cq. Lysa Hora (zie foto)
    Dit is de hoogste berg in Rokytnice. Parkeren op centrale P (gratis) en dan een behoorlijk stuk omhoog lopen (zo'n 500m) of skibus nemen. Er rijden ook taxi's (van die sneeuwscooters) maar ik weet niet precies waar vandaan, ik denk dat je die vanaf de centrale P kunt nemen, maar eigenlijk alleen maar op de berg gezien en niet op de P! Om bij de stoeltjeslift te komen moet je eerst een ankerlift nemen van zo'n 1200m die echt best steil omhoog gaat, vond dit zelf voor jongere kinderen geen aanrader. Zorg overigens dat je een puntenkaart of skipas hebt alvorens je hier gaat skieën, want de rij voor de kassa is erg lang!
    Als je (eindelijk) uit de ankerlift bent kun je skieën naar de stoeltjeslift (45 punten) waarvandaan rode, blauwe en zwarte afdalingen gaan, ook zijn er weer diverse slepers op de berg en ruimte voor snowboarders). Je kunt vanaf de piste zo weer je auto in skieën. Ook wel eens leuk!
Rokytnice biedt dus voor elk (niveau) wat wils.

Mocht iemand nog vragen hebben laat het dan weten!
groeten, Maria
 

Bijlagen

  • wintersport 2006 042 klein.jpg
    wintersport 2006 042 klein.jpg
    29 KB · Bekeken: 507
Rokytnice nad Jizerou was geweldig

Hallo Tsjechieforumgenoten,
Mede op aanraden van een aantal van jullie zijn wij naar R n J gegaan. Hotel Krakonos was prima. Skiën was mede door de uitstekende sneeuwsituatie fantastisch. Stukje lopen naar de Studenov piste moet je op de koop toe nemen. We hebben genoten van de omstandigheden, heerlijk geskied, heerlijk gegeten, heerlijk (en veel voor weinig :D) gedronken.
Opvallend vond ik de rij bij de skilift. Eenieder wacht netjes op zijn beurt. Geen gedrang en voorgekruip.
Horni Domki (Lisa Hora) was naar mijn idee goed te vergelijken met een Franse of Oostenrijkse afdaling. Wij vonden het te mistig en te koud en de vriendelijkheid van Studenov lag ons beter. Dan maar een iets makkelijke afdaling met meer plezier.
Eén minpunt was dat onze skies werden gestolen en dat we later in de sportshop (P-sport) enorm werden getild qua prijs. Daar is het laatste woord nog niet over gevallen. Wat een fraudeurs in die winkel. Niet daar gaan huren dus.
De skilessen waren uitstekend (Hradek bedankt, zeer goed nivo).
Al met al een fantastisch land met zeer goede mogelijkheden.
Van de zomer gaan we weer naar Tsjechie en volgende winter zeker weer.
Allen die ons geadviseerd hebben over de route, hartelijk dank.
surfdj

websize.JPG
 
Leuk om te horen dat het jullie zo goed bevallen is. En nog leuker om te horen dat jullie ook komende vakanties in Tsjechië willen gaan doorbrengen. Dan kan het inderdaad niet anders dan dat jullie het echt naar je zin hebben gehad. :)
 
Hallo Maria,

Ben wel benieuwd naar jullie ski-ervaringen. Was het wel wat :top:of was het slecht.
Hoe waren de sneeuwcondities? :sneeuw: en was het druk?
Heb je je skies nog of zijn die ook gestolen? :kwaad:
Wat zijn je ervaringen bij de skiverhuur en bij wie was dat (toch niet bij :kwaad: P-sport :kwaad: hoop ik)
Wat vond jij van de prijs van de skipas?
Vond je de "zwarte" piste op Horni Domki echt zwart?

Surfdj
 

Maria

Geroyeerd Lid
Sneeuwcondities waren boven goed en hoe verder je naar beneden kwam hoe minder goed, maar het had dan ook even niet gesneeuwd (en ook de hele week (voorjaarsvakantie) niet). Modra Hvezda was erg ijzig, daar kwam de laatste dag ook een helicopter iemand ophalen.

Druk was het helaas wel, maar toch nog een stuk minder dan we vorig jaar in Harrachov aantroffen. Gerelateerd aan de lange wachttijden kan een skipas natuurlijk duur zijn, maar wij skieden alleen maar met puntenkaarten. Je kunt dus ook echt beter geen tijd-kaart nemen want met een beetje pech kan je 1x van de lift gebruik maken... De meest dramatische lift vind ik overigens dat ankertje op de Lysa Hora, de enige manier om op de berg te komen!

Wij hebben gehuurd bij P-Sport en dit was prima. Ik moet eerlijk zeggen dat we geen prijsvergelijk gedaan hebben, maar het was zo idioot druk bij JPK dat we echt geen zin hadden om daar uren in de rij te gaan staan. Bij P-sport was niemand en werden wij prima geholpen.

De zwarte piste heb ik niet gedaan....met 2 kinderen in 't kielzog leek dat toch een wat minder plan (daarnaast ben ik ook niet de beste skieer helaas).

Al met al vond ik het wel een goede ski ervaring, omdat je wat meer kanten opkunt. Voor beginners, snowboarders en wat meer gevorderden leuk.

Hoe zijn jouw ervaringen dan?

groetjes,
Maria
 
Lysa hora is gewoon prima skieen en ook de 4lift is prima, Het enige wat ze heel rap moeten doen is de toegang verbeteren, vanaf de parkeerplaats naar de kassa en dan naar de piste is een hel met kids.. En 1 ankerliftje is echt te weinig.. Mijn voorstel is om wat plat te gooien en een lift vanaf de parkeerplaats naar boven te laten gaan.

En ALF vergeet ALF niet, geweldig restaurant.
 
Helemaal mee eens. Prima skilift, alleen niet om de berg op te komen. :snik: Verder vond ik het prima skiën daar. Sneeuw voldoende afdaling redelijk lang en wachttijd was ook te doen. Echter erg mistig boven en erg koud. Dus dan maar terug naar Studenov en wat minder stijl afdalen. Studenov :top: vond ik erg gemoedelijk en de wachttijd was ook te doen, zeker de snelle schotellift. Helaas wel korte afdalingen maar je kon ook een stukje off-piste en door het bos terug. Wij hebben ons prima vermaakt, de insteek wat skiën betreft moet wel heel anders zijn dan Oostenrijk of Frankrijk. Tochten maken is nog niet mogelijk. Misschien als beide gebieden ooit worden gekoppeld.
Volgend jaar weer.:D
surfdj
 
Leuk om enthousiaste verhalen te lezen over R n J. Wij gaan er in de zomer een week naartoe (met 2 kids, 3+6 jaar). Hebben jullie tips m.b.t. bezienswaardigheden, restaurants enz.????
Groetjes Ed en Il
 
Bovenaan