Roamingkosten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste vrienden,


op 15 juni 2017 worden de roamingkosten in de Europese Unie afgeschaft.
Maatregelen werden ook genomen opdat de providers deze verloren inkomsten niet zouden gaan recupereren op de klanten.

Maar betekent dit nu bijvoorbeeld dat ik mijn abonnement in Tsjechie kan opzeggen en er eentje afsluiten in Belgie, waar de kosten lager zijn dan hier ?


Groeten,


Erik
 
OK, hoewel, ik dacht weg is weg

Wie weet hier een antwoord op ?

Is de afschaffing van de roaming kosten definitief of beperkt in de tijd ? bv tot max. 90 dagen per jaar
 
Ik dacht dat roaming geheel wordt afgeschaft. Die 90-dagenlimiet stond in een eerste voorstel van de Europese Commissie, wat later weer is ingetrokken.

Zie https://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/21/europese-commissie-wil-roaming-toch-geheel-afschaffen-a1522588

In dit artikel wordt overigens ook vermeld dat het niet de bedoeling is dat men - zoals jij wil - een abonnement in bijvoorbeeld België afsluit om dat vervolgens in Tsjechië te gebruiken. Providers mogen dan extra kosten in rekening brengen.
 
Ik ben uiteraard tevreden met de nieuwe regeling, ook al had die er veel vroeger mogen komen.
Ik blijf het bovendien toch wel een beetje vreemd vinden dat in een eengemaakte Europese markt met vrij verkeer van goederen, diensten en personen, nu de roaming kosten worden afgeschaft, men blijkbaar toch nog wil verhinderen dat consumenten een abonnement gaan afsluiten waar ze maar willen.

Ik zou nog kunnen begrijpen dat men een verblijfsadres moet kunnen voorleggen van het land waar men een (nieuw en goedkoper) abonnement wil afsluiten, maar zelfs dan...vrij verkeer ? of zie ik dat verkeerd ?

Wat denken jullie hierover ?
 
Ik blijf het bovendien toch wel een beetje vreemd vinden dat ..... men blijkbaar toch nog wil verhinderen dat consumenten een abonnement gaan afsluiten waar ze maar willen.
Ik zou me kunnen voorstellen dat men de providers de gelegenheid wil geven om de investeringen in de netwerk-infrastructuur per land terug te verdienen. Die inkomsten lopen ze deels mis als de netwerkgebruikers vrij kunnen kiezen voor het goedkoopste abonnement, zeker als dat in een ander land bij een willekeurige provider is. Voor de consument niet de voordeligste oplossing, maar anders zullen providers in de toekomst wellicht minder snel geneigd zijn flinke investeringen te doen.

Geen idee of dit de werkelijke reden is, maar dat denk ik (sprak de wereldvermaarde econoom Punk). :stout:
 

dennuzzz

Donateur
Punk heeft mi gelijk, kostenstructuren verschillen per land denk aan bevolkingsdichtheid, lonen regelgeving tav zendmasten etc.
 
Bovenaan