Rijstijl van de Tsjechen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ehm, ik zit wel eens in de bus dat ik me afvraagt tegen wie die buschauffeur aan het racen is. Smalle wegen door de bergen met makkelijk snelheden van 70/80 door een bocht rijden. De eerste keer dacht ik we belanden daar ergens beneden, 1 fout en je ligt er toch?

Ik zie duidelijk verschil tussen NL en CZ (terwijl naar mijn inzien de tjechen nog strenger zijn wat betreft verkeersregels)
En toch rijden ze hard die tjechen, soms onverantwoord. Laat ik erbij zeggen dat ik helemaal niks met auto,s heb en wil :)
 
Ik weet het ik ben in jou ogen een oude taart, die ook van door rijden houd. Maar van mij mogen ze de verzekeringspremie tot 25 jaar verdubbelen, en dan pas beginnen met de no claim korting. Het haantjes gedrag is dan grotendeels verdwenen, wordt het wel een stuk veiliger op de weg. Maar geloof me, de slak en de haas vieren tegelijk..........
Maar de verzekeringspremie van mensen tot de 25 zijn al verdubbeld ten opzichte van 25+ ers... En dat terwijl de meesten ook nog eens een stuk minder verdienen.
Maar je hebt gelijk hoor, al heb ik niet het gevoel dat het de haantjes zijn die de weg echt onveilig maken. Ja ze hebben wel dikke honda's met dubbele uitlaat die veel lawaai maakt, een lelijke spoiler, en een nog lelijkere bodykit, maar dit zijn niet de personen die mij inhalen. Deze haantjes houden ervan om 's avond laat snel in de stad te rijden. Ik word toch vooral ingehaald door mannen van rond de middelbare leeftijd die in een dikke Duitse bolide rijden.

En toch zijn er ook zat mensen die 70-75 gaan rijden op rechte, brede wegen (ipv 90). Op smalle, bochtige wegen je snelheid inhouden vind ik best, maar als je de maximumsnelheid veilig kan rijden, doe dat dan a.u.b. ook :P. Want door een stuk onder het maximum te rijden lok je veel inhaalacties uit, en dat maakt het langzaam rijden toch niet meer zo veilig.
 
Gisteravond bijna van het zeebrapad gereden: na het eten rustig terug lopend richting auto
steken we een zeebrapad met uitgeschakelde stoplichten over.
Alswe bijna halfweg zijn komt er een auto aangereden die totaal geen vaart minderd, dus dan maar even
wachten he zodat de aso lekker door kan karren.:kwaad:
Ach, gebeurt in Nederland ook en de pivos smaakten er niet minder om.
 
Ik weet ook echt wel waarom, en ben het er ook niet mee oneens. Maar iedereen heeft het ooit moeten leren eh.

Gisteravond bijna van het zeebrapad gereden: na het eten rustig terug lopend richting auto
steken we een zeebrapad met uitgeschakelde stoplichten over.
Alswe bijna halfweg zijn komt er een auto aangereden die totaal geen vaart minderd, dus dan maar even
wachten he zodat de aso lekker door kan karren.:kwaad:
Ach, gebeurt in Nederland ook en de pivos smaakten er niet minder om.
Wat me wel opvalt is, dat als je mensen bij zebrapaden laat oversteken, ze altijd een hand naar je opsteken! Sowieso bedanken Tsjechen meer in het verkeer door de alarmlichten even aan te zetten.
 
Wie dan wel???

Ik citeer: Met ruim 23 procent van de stemmen komen Italianen als slechtste bestuurders uit de bus, op gepaste afstand gevolg door Grieken met 15,6 procent van de stemmen. Polen worden door 14 procent van de ondervraagden als de grootste wegpiraten bestempeld. Duitsers en Fransen maken, beide met een kleine acht procent van de stemmen, de top vijf compleet. Grappig detail is dat de Italianen zichzelf ook niet echt hoog hebben zitten; maar liefst 28 procent van de Italianen geeft het eigen volk op als grootste wegmisbruikers, terwijl dat percentage bij de Grieken op 36 ligt.
Nederlanders krijgen 5,6 procent van de stemmen, waarmee we op de zesde plek belanden. Zelf vinden wij de Polen de slechtste autorijders, en dat geldt met name als ze op onze wegen rijden. Grappig genoeg vinden de Duitsers ons met 20 procent van de stemmen ergerlijke berijders, maar is die animositeit niet wederzijds, aangezien slechts 4 procent van de Nederlandse stemmen naar de Duitsers gingen.
 

Vodnik

† In Memoriam
Kan me er wel in vinden dat Italianen de de slechtste rijders zijn. Ik kom veel in Italie en verbaas me erover hoe gemakkelijk de middelvinger omhoog gaat, die wordt overigens vaak beantwoord met een brede smile en middelvinger.
Wat me in It wel opvalt (in positieve zin) is, dat er voor kinderen, dieren en ouderen wel gestopt wordt wat ik in Praag niet vaak zie gebeuren. Dat Duitsland tot de top 5 hoort verbaasd me, dat is nu net het enige land waar rekening gehouden wordt met minder snel verkeer. Als je met een aanhanger of camper rijdt krijg je in Dld de kans in te halen terwijl in Tsjechie vrijwel niemand je op de linker rijstrook toelaat (bij file''s: even gauw gas bijgeven zodat die camper / aanhanger / caravan er niet tussen kan (en als je dat toch doet blijven ze 1 meter achter je rijden).
 
Bovenaan