Rijstijl van de Tsjechen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
De rijstijl is vooral een kwestie van wennen. Ik heb de meeste kilometers in mijn leven in Tsjechië gereden (nog steeds niet veel kilometers, maar zegt toch wat :P), en vind het nu de normaalste zaak van de wereld. ...... Enige wat me niet bevalt is de hoeveelheid flitscontroles :(.

En hoe lang bent u al in dit leven, meneer koektrommel? een jaartje of 20? De meeste kruisjes langs de Tsjechische wegen zijn van opgeschoten pubers van rond de 20 of van wat oudere mannen die nog volop in de pubertijd zaten en er vermoedelijk nooit uit zijn gekomen. En u rijdt zeker niet in een koektrommel? En het bevalt me uitstekend, al die flitscontroles. hoe meer , hoe beter. Maar weet u, hoe die flitscontroles er zijn gekomen? Juist ja, omdat er steeds meer van die nare kruisjes langs de Tsjechische wegen verschenen.
 
En hoe lang bent u al in dit leven, meneer koektrommel? een jaartje of 20? De meeste kruisjes langs de Tsjechische wegen zijn van opgeschoten pubers van rond de 20 of van wat oudere mannen die nog volop in de pubertijd zaten en er vermoedelijk nooit uit zijn gekomen. En u rijdt zeker niet in een koektrommel? En het bevalt me uitstekend, al die flitscontroles. hoe meer , hoe beter. Maar weet u, hoe die flitscontroles er zijn gekomen? Juist ja, omdat er steeds meer van die nare kruisjes langs de Tsjechische wegen verschenen.




ik nodig je uit hier in brno een tijdje rond te rijden, ik zie bijna 2/3 x per week (meestal vrouwen ,sorry ) die gewoon tegen het verkeer de snelweg oprijden.
of op de invoegstrook van de snelweg boven op de rem gaan staan ,omdat invoegen met 50 kmh nu eenmaal moeilijk is.
of met 50 van de invoegstrook gewoon met je ogen dicht gaan invoegen ,waardoor de vrachtwagen vol in de remmen moet.
of gewoon uit jaloezie de auto naar rechts sturen als er een motorrijder aankomt.



ofwel de meeste idiote dingen die ik zie gebeuren, zijn veroorzaakt door de veilige rijders die zelf niet doorhebben wat ze creëren.



en die flitscontroles die worden meer omdat net zoals in nl ,de staat meer geld nodig heeft.
(ik kan me nog een artikel van elsevier herinneren over staatstekort en verhoging boetes.

nu zien we aan de tabel dat het aantal verkeersdoden daalt ,toch worden de boetes hoger en wordt er meer gecontroleerd.!!!!!
 
Staan helaas geen leeftijden bij, maar zullen vast heel veel beginnelingen zijn, want je rijbewijs halen schijnt in Tsjechië nog altijd een appeltje-eitje te zijn, een rondje om de stad bij wijze van spreken en voila, hier heb je een rijbewijs.

nog sterker, Lina!! voor Kč 20.000,- koop je een rijbewijs bij de russische maffia in karlovy vary! en dan heb je het gas- en rempedaal nog niet beroert, laat staan een stuur in je handen te hebben gehad.


(bron: černé ovce ((het zwarte schaap)) een tv programma die onregelmatigheden aan de kaak stelt.
 
. Maar, beste man, ik ben altijd weer blij dat ik van de autobahn af ben en op de rustige Tsjechische binnenwegen rijd. Ik kom gewoon tot rust. Geen gejakker meer van snelle Mercedessen, BMW''s en Porsches die je links en rechts passeren. En dan neem ik het rijgedrag van de Tsjechen maar voor lief.[/quote]

beste tabe, ik wilde het graag met je eens zijn, maar helaas, b.v. met een tsjechische medewerkster sprak ik laatst over de tsjechische rijstijl en zij ging er prat op dat ze binnen de bebouwde kom nooit de max. snelheid reed maar ongeveer tussen de 70 en 80 km per uur, 50 km? pff... véél te langzaam en buiten de bebouwde kom altijd boven de 100 km!!!! een andere kennis ging er vanuit dat de afstand pilsen - praag, binnen een half uur gereden moest worden!!
de 10.4 verkeersdoden zijn niet allemaal verkeershufters, maar ook medepassagiers, of, inzittenden van een auto met geel kenteken, waarvan de bestuurder zich aan alle verkeersregels houd en ontspannen geniet op de tsjechische binnenwegen, maar niets vermoedend een onoverzichtelijke bocht nadert, waar hij een vrachtwagencombinatie tegemoet rijdt. wat hij echter niet kan zien, is de verkeershufter die bezig is deze combinatie in te halen. pas op het laatste moment ontwaart hij het gevaar, hij kan echter, de botsing niet meer vermijden en met een vreselijke knal vliegen de 2 auto's op elkaar!!

dit laatste is 3,5 jaar geleden gebeurt op de weg van cervené porcici naar svihov! van dat ongeluk uit gezien, woon ik aan de andere kant van svihov, maar de klap was bij ons nog te horen!

ik bedoel maar, natuurlijk zijn er ook tsjechen die prima rijden, maar..................
 
Misschien omdat iedere dode er één teveel is???
met deze redenering moet de boete minimaal 100.000 euro zijn
en de max snelheid 10 km/h
er is een grens aan veiligheid en risico van reizen. en als ik de tabel bekijk tov andere landen zal het nooit veel beter worden.
volgens mij is de automoblist gewoon een melkkoe en wordt met drogredenen de staatsinkomsten/VVN verhoogd.
 
En hoe lang bent u al in dit leven, meneer koektrommel? een jaartje of 20? De meeste kruisjes langs de Tsjechische wegen zijn van opgeschoten pubers van rond de 20 of van wat oudere mannen die nog volop in de pubertijd zaten en er vermoedelijk nooit uit zijn gekomen. En u rijdt zeker niet in een koektrommel? En het bevalt me uitstekend, al die flitscontroles. hoe meer , hoe beter. Maar weet u, hoe die flitscontroles er zijn gekomen? Juist ja, omdat er steeds meer van die nare kruisjes langs de Tsjechische wegen verschenen.

Mijn leeftijd klopt wel aardig ja, maar ik rij wel in een koektrommel. Trage ford mondeo van 15 jaar oud :(. Of een VW busje van't werk. En ik ben het helemaal met je eens dat je niet idioot moet gaan rijden, maar er zijn mensen die waar je 90 mag, 80 op de teller gaan rijden, wat 70 in het echt is. En 20 km/h op rechte wegen te langzaam rijden is gewoon irritant, en dan zie je er ook wel een hele sleur auto's achter hangen.
En het klopt dan 20-jarigen minder inzicht en ervaring in het verkeer hebben, en dat de meeste kruisjes van deze mensen komen, maar dat wil niet zeggen dat alle 20-jarigen (of pubers zoals jij ze noemt) ook daadwerkelijk slecht rijden. Ik vind het prima om lekker 90-95 om de gps achter een auto aan te rijden, en dan ga ik ook echt niet inhalen, maar houd de vaart er wel een beetje in ;).
En zelfs flitsies vind ik niet zo'n probleem, al heb ik soms wel het gevoel dat je meer naar je teller dan de weg moet kijken met zo veel flitsies.
 
met deze redenering moet de boete minimaal 100.000 euro zijn
en de max snelheid 10 km/h
er is een grens aan veiligheid en risico van reizen. en als ik de tabel bekijk tov andere landen zal het nooit veel beter worden.
volgens mij is de automoblist gewoon een melkkoe en wordt met drogredenen de staatsinkomsten/VVN verhoogd.
Moet je maar eens naar Duitsland kijken, die hebben in mijn mening het beste boetesysteem van de omliggende landen.
Voor echt gevaarlijke dingen (door rood rijden, meer dan 40 km/h te hard) ben je je rijbewijs voor een maand kwijt, en betaal je 200-300 euro boete. Als je even niet op de teller let en 10-14 km/h te hard rijd, dan kost dat je 20 euro. En voor iedere middelmatige/zware overtreding krijg je punten in het puntensysteem, en als je meer dan 5 punten hebt dan moet je een cursus doen, meer dan 10 punten, maand rijverbod en nog een cursus, en meer dan 15 dan wordt je rijbewijs ingenomen en mag je het over een jaar opnieuw proberen.
In Nederland is het voor iedere scheet de jackpot betalen in het verkeer...
 
Ik werk hier 2 maand in de zomer, en dacht dat het geen kwaad kon om me hier aan te melden. En hoe het in Duitsland geregeld is mag je niks interesseren, maar je moet er toch doorheen als je naar NL gaat/van NL komt.:zwijg:

Gisteren 1300 km met een Tsjechische collega meegereden, dat was toch wel een verhaal apart. Over de gehele route zijn we misschien 1 keer ingehaald door iemand anders en heeft hij letterlijk 100-en auto's ingehaald. Ook voor bochten, en lekker tussen auto's wurmen waar maar een paar meter tussen. Over alle 90-wegen reed hij minimaal 140, en toen we 's avond terug reden, werd het vaak 170. En ook gewoon met 170 door 70 km/h gebieden scheuren. Lijnen op de weg stonden er voor de sier, net als snelheidsbeperkingen. Afstand met de vorige auto was nooit meer dan 5 meter. Ik was diep verbaasd dat hij nog leefde, en zijn rijbewijs ook nog had. Hij had echt geen rijbewijs mogen hebben, en dat zeg ik niet vaak.
Maar zoals hem zie ik niet veel Tsjechen rijden hoor.. De meeste blijven toch wel onder de 20 km/h te hard rijden, in plaats van 100 km/h te hard...
 
Hij had wel goede controle over de auto hoor.. Maar het feit dat een inschattingsfout het van het tegenverkeer fataal had kunnen aflopen ergert me. Want wie houdt er nou rekening mee dat iemand 170 gaat rijden op een gewone weg? Maar goed, zondag kan ik mooi weer Budweis -> Praag rijden in mijn eigen tempo ;)
 

Tabe

† In Memoriam
Ook ik had allang die man verzocht te stoppen en was ik uitgestapt. Dit soort figuren, die denken dat ze goed kunnen autorijden, maken juist de wegen in Tsjechie gevaarlijk.
Maar leuk dat je je op dit forum hebt aangemeld en laat nog eens wat van je horen. En niet alleen over het autorijden.
 
Ach ja, er zal altijd bonje zijn tussen de bejaarden en jonge mensen op de wegen. De een heeft haast, de ander niet (al is dit natuurlijk geen reden om alle regels aan je laars te lappen, maar een beetje doorrijden mag echt wel). En dit soort personen maken de wegen overal ter wereld onveilig, niet alleen in Tsjechië ;).

Ik zal ook verder maar eens rondkijken :).
 
Als ik weer eens zo,n idioot achterop zie komen gooi ik mijn richtingaanwijzer naar rechts en ga uiterst rechts rijden .de idioot ruimte gevend . Voor hetzelfde geld sleept hij je mee in een ongeluk .
Ben geen slak maar op sommige 90 wegen haal ik geen 90
 
Ach ja, er zal altijd bonje zijn tussen de bejaarden en jonge mensen op de wegen. De een heeft haast, de ander niet (al is dit natuurlijk geen reden om alle regels aan je laars te lappen, maar een beetje doorrijden mag echt wel). En dit soort personen maken de wegen overal ter wereld onveilig, niet alleen in Tsjechië ;).

Ik zal ook verder maar eens rondkijken :).
Nah, jong en oud? Meer een kwestie van fatsoen en opgejaagd haantjesgedrag. En idd, komt overal voor: afgelopen dinsdag op een haar na van de weg gedrukt, bedreigd en opgejaagd. Gewoon op de A1, ter hoogte van Stroe.
 
Ik weet het ik ben in jou ogen een oude taart, die ook van door rijden houd. Maar van mij mogen ze de verzekeringspremie tot 25 jaar verdubbelen, en dan pas beginnen met de no claim korting. Het haantjes gedrag is dan grotendeels verdwenen, wordt het wel een stuk veiliger op de weg. Maar geloof me, de slak en de haas vieren tegelijk..........
 
Bovenaan