Rijstijl van de Tsjechen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

totdat er meer info komt ,is dit een nietszeggend artikel.
:confused:

Het is juist een heel duidelijk artikel! Het is voor verzekeraars belangrijk om te weten in welke merken auto's de meeste ongelukken veroorzaakt worden. Dan kunnen ze daar de premies op aanpassen. Maar mischien moeten ze het tot model niveau uitsplitsen.

Ook nemen verzekeraars de leeftijd van de bestuurders, woonplaats, aantal jaren schadevrij etc mee in de berekening van de premies.
 
De rijstijl is vooral een kwestie van wennen. Ik heb de meeste kilometers in mijn leven in Tsjechië gereden (nog steeds niet veel kilometers, maar zegt toch wat :P), en vind het nu de normaalste zaak van de wereld. Er wordt vlotter gereden, meer ingehaald en meer gebumperkleefd dan in Nederland, maar de voornaamste reden dat Nederlanders Tsjechen als idioten vinden rijden is omdat ze het niet gewend zijn. En als je dan in eens in een onbekend heuvelachtig landschap met smallere wegen en meer bochten gaat rijden, ga je ook meer dingen eng vinden als normaal. Enige wat me niet bevalt is de hoeveelheid flitscontroles :(.
 
In Nederland is het vaak verboden om een kruisje of gedenktekentje neer te zetten: Dat zou de andere weggebruikers maar afleiden..... (ik zou zeggen, waarschuwen)

Er zijn regio's waar gemeenten en wegbeheerders die het plaatsen van kruisjes wel toestaan voor een bepaalde periode van, bijvoorbeeld, een jaar. Een goede zaak, zou ik zo zeggen, want het waarschuwt andere weggebruikers zeker wel. Bij ons in de regio staan er verscheidene. (te veel dus..........)
 
Staan helaas geen leeftijden bij, maar zullen vast heel veel beginnelingen zijn, want je rijbewijs halen schijnt in Tsjechië nog altijd een appeltje-eitje te zijn, een rondje om de stad bij wijze van spreken en voila, hier heb je een rijbewijs.
 
leuk om te zien dat belgie en cz gelijk zijn.
en dat de brd er maar 45 doden per jaar zijn
voor mij ook wel duidelijk ,zelf 15 jr in de brd gewoond en daar wordt je gewoon beter voorbereidt op het verkeer.
het grootste gevaar op de autobahn is een geel kenteken,of nog erger geel kenteken met caravan.
dat er minder doden in nl vallen, komt omdat er in de file weinig kan gebeuren.
 
Welke statistiek geeft dat weer? Volgens mij is het aantal doden per jaar ongeveer hetzelfde.
(dat wordt anders anders als het aantal doden afzet tegen inwoner aantal of aantal voertuigen of aantal km wegen)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate

Interessant lijst, puur omdat je best veel kan veglijken.

Hier even de stats van de gerelateerd landen:

Land - verkeersdoden per 100.00 inwoners per jaar - doden per 100.000 voertuigen - doden per 1.000.000.000 kilometer gereden weg

Tsjechië 10.4 20 19.5
Nederland 4.1 7 7.1
België 10.1 17 10.8
Duitsland 4.5 7.2 7.2
 
Plaatje voor de duidelijkheid
8E7hG.png

Grappig dat in het land waar je overal het hardst mag rijden de minste doden per kilometer vallen... Al zijn Duitsers over het algemeen ook goede bestuurders. Heb zelf een Duits rijbewijs, en er wordt echt veel gehamerd op rekening houden met de fouten van anderen.
 

Tabe

† In Memoriam
........
het grootste gevaar op de autobahn is een geel kenteken,of nog erger geel kenteken met caravan.
dat er minder doden in nl vallen, komt omdat er in de file weinig kan gebeuren.

We hebben het over de rijstijl van de Tsjechische automoblist, heer Curious. En niet over de Nederlander die met zijn sleurhut of kleine Panda over de Duitse autobahn reizen. Maar, beste man, ik ben altijd weer blij dat ik van de autobahn af ben en op de rustige Tsjechische binnenwegen rijd. Ik kom gewoon tot rust. Geen gejakker meer van snelle Mercedessen, BMW''s en Porsches die je links en rechts passeren. En dan neem ik het rijgedrag van de Tsjechen maar voor lief.
 
En dan heb je die ellendige sleurhutten en geelkentekens op de Tsjechische wegen :( :P. Morgen een rondje Budweis -> Franzensbad -> Jecin -> Praag -> Budweis doen. Hoop dat het niet zo druk wordt als vandaag..
 
Bovenaan