Rijstijl van de Tsjechen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Rijstijl.

Ik moet het met u toch eens over hebben.
Over de euro.
Stel dat deze komt in 2015, dat heb ik uit betrouwbare bron vernomen, dan dienen vanaf heden ogenblikkelijk en terstond de Tsjechen hun rijbewijs in te leveren en moeten ze opnieuw examen doen.
De rijstijl is werkelijk abominabel.
Bewijzen vraagt u?
Kijk maar naar de talloze monumentjes en gedenksteentjes langs de weg.
Zonder bemesting groeit het langs de wegen aan. Steeds meer, verontrustend meer.
Hoe triest het ook is.
Mij moeten ze altijd inhalen.
En ik rij vaak flink door, zo flink als ze me in hebben gehaald, zij er een stuk langzamer er voor gaan rijden.
Of ze remmen dan sterk af en moeten rechtsaf slaan.
Nog erger, linksaf slaan, stilstaan omdat er tegemoet komend verkeer is.
En ze hebben je net ingehaald!
De meest waanzinnige inhaalcapriolen zie je ze maken.
Het lijkt soms wel een skelterbaan.
Hoe hebben al die Tsjechen hun rijbewijs gekregen?
Gekregen ja, er kan toch nauwelijks sprake zijn van een gecertificeerd apparaat die die dollemannen een rijbewijs afgeven.
En wat vertellen de Tsjechen over de buitenlanders?
Juist ja, die kunnen absoluut niet rijden.
Nou breekt je klomp toch.
Zelden zulke brokkenmakers mee gemaakt.
Macho gedrag.
Dus eerst de rijbewijzen vernieuwen dan de euro invoeren.

Hoe ervaart u eigenlijk de superieure rijstijl van de Tsjechen?
 
Beste Kukel,

Ik vind het nog wel meevallen.
Er worden inderdaad af en toe vreemde inhaalmaneuvres uitgehaald.
vaak zijn dat jonge jongens, hier gebeurd dat net zo goed, ook vaak jonge jongens in een ....(ik zal hier geen merken noemen) met allemaal spoilers e.d.
Of wat dacht je van bumperkleven met een snelheid van 140 op de snelweg, zie ik hier ook dagelijks. Dat zijn vaak weer nette heren die oh zo belangrijke afspraken hebben.

Ik rij hier in Nederland ook gemakkelijker over de A10 rond Amsterdam dan dat een Tsjech dat zou doen.
Ik rij in de bergen voorzichtiger dan dat een Tsjech dat doet.
Het is ook maar net wat je gewend bent.

Dus ik denk dat enige nuance hier wel op zijn plaats is.

Jos van Zetten
 

Tabe

† In Memoriam
Als in Nederland ook de gewoonte was, net als in Tsjechie, om een gedenkteken op de plaats van het ongeval te zetten, dan komen er ook in Nederland per jaar zo'n 1000 kruisjes bij.
Elk jaar zien we er inderdaad bij ons in de buurt van Zbyslav wel weer een kruisje verschijnen, waar gedurende een behoorlijk aantal jaren de kaarsjes ter nagedachtenis van de overleden worden aangestoken. Meestal mensen van rond de twintig jaar. Triest.

Maar desondanks vind ik het met de rijstijl van de Tsjechen wel meevallen. Niks gevaarlijker dan in Nederland.
En ja, we rijden inderdaad gemakkelijker bij ons in Nederland over de A10. Dat is toch meestal stapvoets.
 
Maar desondanks vind ik het met de rijstijl van de Tsjechen wel meevallen. Niks gevaarlijker dan in Nederland.
En ja, we rijden inderdaad gemakkelijker bij ons in Nederland over de A10. Dat is toch meestal stapvoets.


Ben het zeker met de stelling van Tabe eens.
Wanneer kan je in dit kikkerland nog eens doorrijden??????
Nee hoor vindt het met de rijstijl van de Tsjechen reuze meevallen ja natuurlijk zitten er ook kamikazie piloten tussen maar die rijden ook op de Nederlandse wegen.
 
Maar als jullie allemaal een beetje eerlijk zouden zijn en de cijfers erop naslaan zullen jullie allemaal Kukel volmondig gelijk moeten geven.
Ja, de wegen zijn daar veel meer tweebaans dan hier, die (tweebaans)wegen zijn ook heel vaak slechter dan hier, maar toch... ze rijden heel vaak beroerd die lieve, aardige, gastvrije, vriendelijke Tsjechen!!!!
 
Ook ik vind de rijstijl van de Tsejchen over het algemeen zeer slecht.
Met name het inhalen op de tweebaanswegen, ik doe het ze echt niet na!
Maar als je soms ziet hoe autorijschoolauto's rijden vind ik het niet zo verwondelijk dat de Tsjechen zo'n rijstijl hebben.
 
Ook als ze vlak voor een bocht of bijna op de top vaneen heuvel inhalen waar absoluut geen zicht is??
Dat heb ik ze toch veel te vaak zien doen!!
Als jij ook zo rijdt wens ik je twee beschermengels toe.
 
Corrie schreef:
Ook als ze vlak voor een bocht of bijna op de top vaneen heuvel inhalen waar absoluut geen zicht is??
Dat heb ik ze toch veel te vaak zien doen!!
Ik ook en je schrikt je echt de pleuris als er ineens uit het niets een tegenligger voor je opduikt. :kwaad:

Zonder iets af te willen doen aan de ook niet al te geweldige rijkwaliteiten van veel Nederlanders, staat het mij bij dat Tsjechië in de statistieken qua verkeersslachtoffers wereldwijd bovenaan staat. Dat zal niet voor niets zijn. :(
 
Zoooo slecht rijden die Tsjechen niet.
En ik kan het niet laten .. als we in Duitsland rijden en op de snelweg een Nederlander toevallig tegenkomen, dan erger ik me mateloos aan die rijstijl. Effe lekker 120 km/uur puffen want dat is veilig.

En die gedenksteentjes langs de weg .. in NL willen sommige gemeentes het niet hebben, dus staan die er dan niet.
Ga maar eens lang het kanaal vanuit Apeldoorn naar Dieren rijden en tel ze dan!
 
.......staat het mij bij dat Tsjechië in de statistieken qua verkeersslachtoffers wereldwijd bovenaan staat. Dat zal niet voor niets zijn. :(

Europees gezien op een 6de plaats, boven Tsjechie staan nog 1) Letland, 2) Litouwen, 3) Portugal, 4) Polen, 5) Griekenland, 6) Tsjechie.
Maar wel het dubbele aantal slachtoffers vergeleken met Nederland.
Wij komen op de 22ste plek, 4de van onderen.
Dit volgens de statistieken van 2003.

Dit ter info.

Jos
 
tja wat is goed rijden?

kent u ze ook, die mensen die rijden en tegelijkertijd op alle anderen commentaar geven.
iedereen doet wel eens iets creatiefs op de weg.
de meesten gaan tenminste aan de kant . als iemand op mijn bumper zit ga ik ook naar rechts , zonder mij daaraan te ergeren.
en iedereen die hier wat langer rondrijd weet dat je ver vooruit moet kijken. en inhalers kan verwachten.
(en niets gevaarlijker dan een geel kenteken op de duitse autobahn.)
 
Ik heb, eerlijk gezegd er totaal niet opgelet dat de Tsjechen zo slecht zouden rijden.
We hebben 3 weken rondgetuft, en we kunnen beiden geen enkele situatie voor de geest halen waarbij bovenstaande feiten zijn opgemerkt.
Misschien doe ik wel hetzelfde......:deuk:

Groet van een voormalig beroepschauffeur
 

Macek

Geroyeerd Lid
Nee, mag ik even......................de Nederlanders op weg naar het oosten met hun sleurhut.........................vrachtauto's inhalen op de tweebaans autobaan met 5 km verschil en zo'n file veroorzaken van hier tot Dresden. Opzouten verbieden, neem de alternatieve routes maar of een inhaalverbod.
 
Bovenaan