Rijdende modeltreinen in Praag (2x !)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

(1) Království železnic
In Praag hebben we op 28 december het Království železnic bezocht, een gigantische modelspoorbaan op slechts 150 m lopen van het metrostation Anděl.

PC281533.JPG

Is dit een aanrader? Wat heet! Wat ons betreft een dikke vette aanrader!
Behalve grote aantallen rijdende treinen en auto’s zijn er vele monumenten van Tsjechië nagebouwd. Het complex (twee verdiepingen, ondergronds) is zodanig ingedeeld dat verschillende gebiedsdelen (Kraj’s) van Tsjechië aan bod komen.

PC281541.JPG PC281576.JPG PC281574 bew.jpg

Verder wordt de verlichting zodanig aangestuurd dat er geleidelijke overgangen van dag naar nacht en weer naar daglicht worden gecreëerd.

PC281524.JPG PC281568.JPG PC281551 bew.jpg

Adres: Království železnic, Stroupežnického 23, Praha 5 - Smíchov
Website: www.kralovstvi-zeleznic.cz

Op de website staat dat een bezoek grofweg 2 tot 4 uur in beslag neemt en dat is beslist niet overdreven. De site heeft ook een prima Engelse, Duitse en Poolse versie.

(2) Výtopna restaurant
Trouwens, de avond tevoren kregen we een kortingsbon voor deze modelbanen bij een restaurant in Praag.
Dat zit zo: Vlakbij de in-/uitgang Muzeum van de metro is het Výtopna restaurant gevestigd waar je drankje bij je tafel wordt gebracht door, alweer, modeltreinen. Het is een breder spoor dan bij het Království železnic, maar dat is ook wel nodig als je een paar 0,5 l biertjes wilt afleveren.

Vytopna loc+wagon met bierglas_2.JPG

Nog nooit zoiets gezien. Schitterend gedaan en zeer populair. We moesten wachten op een vrije plaats, maar dat was zeer de moeite waard. Kijk even op: www.vytopna.cz en www.facebook.com, dan zie je wat ik bedoel. Het heeft weinig zin om te proberen dat te beschrijven.

Vytopna restaurant_2.JPG

Alweer, wat mij betreft een aanrader! Niet alleen om de rijdende bijzonder fraaie modellen, maar ook omdat het er gezellig zitten is (en er uitstekend bier wordt geschonken).

Vytopna loc+wagon met bierglas.JPG

Adres: Výtopna Praha, Václavské náměstí 56 (Palác Fénix), Praha 1
Výtopna vind je ook in Brno, Orlová en Ostrava volgens de homepage.

Die kortingsbon kregen we na afloop (actie was geldig tot 31-12-2013...).

Ik ben benieuwd of en hoe andere Forumleden deze gelegenheden hebben ervaren.
 
Bovenaan