Rijbewijskeuring

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De keuring voor het rijbewijs in Tsjechië verschilt nogal met Nederland. In Tsjechië moet je al vanaf 65 jaar gekeurd worden. Je kan vanaf een half jaar voor je 65e naar je eigen huisarts gaan voor deze keuring.
De keuring staat los van je rijbewijs. In Nederland moet je (vanaf 75 jaar) gekeurd worden als je rijbewijs verloopt, maar hier krijg je een apart kaartje van de huisarts als je goedgekeurd wordt, wat je dan bij je rijbewijs moet bewaren. Je krijgt ook van niemand bericht voor die keuring, je moet er zelf aan denken en een afspraak maken met de huisarts. Het kaartje van de keuring is de eerste keer 3 jaar geldig, daarna maar 2 jaar.
Als je dat kaartje niet hebt na je vijfenzestigste dan ben je ook niet verzekerd door je autoverzekering.
De keuring bij de huisarts kostte mij 300 kč.
 
Je ziet weer hoe belangrijk deze site is. Ik ben boven de 65 en heb nu bijna een jaar mijn permanente verblijfsvergunning. Bij mijn eerste bezoek aan de huisarts zal ik deze eis van Tsjechië ook aanroeren.
 

kuurgast

Donateur
De keuring staat los van je rijbewijs.
Je moet de medische attest bij je rijbewijs bewaren en tonen aan de politie als ze er om vragen. Heb je hem niet bij je dan krijg je boete 1500 až 2500 Kč.
Heb je helemaal geen attest van je huisarts.......wordt in administratieve procedures een boete opgelegd van CZK 5.000 tot CZK 10.000 en een verbod op het besturen van motorvoertuigen gedurende 6 maanden tot 12 maanden.

In het voorjaar onder "noodtoestand" kon je er nog onderuit dat er geen keuringen waren.
Let ook op afgifte datum, dat is niet je geboortedag en is dus belangrijk om op tijd te verlengen met 68 jaar en daarna om de 2 jaar.
Zoals Marwa al schreef kan je een half jaar van te voren al de keuring doen tot op je 65ste verjaardag. Daarna rijdt je dus onverzekerd rond.

1ste keer met 65, verlenging met 68 en daarna om de 2 jaar.

Bron oa bezpecnecesty.cz.

Bovenstaande geldt niet voor in Nederland/België afgegeven rijbewijzen.

De houder van een rijbewijs afgegeven door een andere lidstaat van de Europese Unie bewijst met dit document al dat hij beroepsmatig en medisch fit is. De lidstaat die het rijbewijs aan de betrokkene heeft afgegeven, is verantwoordelijk voor deze feiten.
Bron seniorclub.cz.

Voorbeeld afbeelding van attest op auto.cz.
 
Laatst bewerkt:
Wij zijn - n.a.v. het bericht van Marwa - vanmorgen meteen naar de huisarts gegaan; die maakte er geen enkel punt (!!!!) van en we zijn nu in het bezit van 2x een formulier met razítko. Kosten 200 Czk pp. Over 2 jaar verlengen, dus niets met eerst 3 jaar en daarna elke 2 jaar. Ik denk dat ook dit per arts/regio verschilt, maar het maakt ons niet uit. We zijn weer veilig (lees verzekerd) en hebben de datum over 2 jaar vast in de agenda gezet.
 
Wij zijn - n.a.v. het bericht van Marwa - vanmorgen meteen naar de huisarts gegaan; die maakte er geen enkel punt (!!!!) van en we zijn nu in het bezit van 2x een formulier met razítko. Kosten 200 Czk pp. Over 2 jaar verlengen, dus niets met eerst 3 jaar en daarna elke 2 jaar. Ik denk dat ook dit per arts/regio verschilt, maar het maakt ons niet uit. We zijn weer veilig (lees verzekerd) en hebben de datum over 2 jaar vast in de agenda gezet.
Dat is een mooie update!
Gelukkig zijn jullie nog steeds actief!
:bloem:
 
Bovenaan