Rijbewijs verlengen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi allen

even om mijn twijfel weg te werken, maar zo'n Tsjechisch rijbewijs is enkel nodig voor immigranten in Tsjechië en niet voor toeristen? Want we, mijn vriend en ik, gaan voor de maand juli naar Tjechië en zouden daar een auto huren.

Indien jullie fantastische aanraders hebben 'wat te zien in Tsjechië' hoeven jullie zich niet in te houden.

Alvast bedankt
 
U kunt met uw nederlandse rijbewijs gewoon een auto huren. is geen probleem.

Heeft iemand ervaring met het verlengen van het Rijbewijs in Tsjechie
Mijn vrouw is hier al maanden mee bezig
De aanvraag is al 2 keer afgewezen en ondertussen is het rijbewijs al verlopen
goedemorgen.
Wij zijn naar het gemeentehuis geweest. het formulier invullen en een pasfoto. na een week konden wij het ophalen. geen probleem, hoefde niets te betalen. misschien zo makkelijk omdat wij een permanet stay hebben hier. Deze gemeente is Svetla nad sasavou.
 
Hoera na bemiddeling van de Nederlandse Ambassade met het Tsjechische Ministerie van Verkeer en inmenging van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken is het dan eindelijk gelukt
Maandag hebben we eindelijk het rijbewijs gekregen Deze is nu 10 jaar geldig Er werd uitgelegd dat wet 361/2000 anders is dan wet 91/439/EHS
En dat hierdoor er een meningsverschil is ontstaan Wij kunnen het verschil echter niet vinden maar dat geeft niet want we hebben hem eindelijk Groeten
Dag Krakonos,
Wonen jullie nog altijd in Tsejchie? Ik zit met hetzelfde probleem as jouw vrouw in 2005...een verlopen NL rijbewijs die hier in Tsjechie niet wordt geaccepteerd. Ik wordt verteld dat ik op nieuw mijn rijbewijs hier in Tsjechie moet halen.
Weet jij nog met wie jullie hebben gesproken op de Ambassade? En wat ze precies hebben gedaan om het verlengen van het rijbewijs mogelijk te maken? Ik zou die informatie kunnen gebruiken om de Ambassade te vragen hetzelfde voor mij te doen.
Alvast hartelijk bedankt voor je antwoord!
 
..... een pdf-je ..... welke ik van de NL-ambassade heb ontvangen .....
Dag Mathijs,
Ik reageer op een boodschap van jou uit 2008...Heb je toevallig nog altijd de pdf van de Nederlands Ambassade waarin staat uitgelegd wat je*moet doen om een verlopen NL rijbewijs in Tsjechie te verlengen. Ze hebben mij verteld dat ik opnieuw mijn rijbewijs hier moet halen...
Alvast erg bedankt!
Floortje

Vooral de laatste zin:

Ik begrijp niet precies wat ze nou bedoelen of mijn verlopen rijbewijs uit 1997 is ineens in de hele unie geldig.
Dag NogEenWessel,
Heb je ooit een antwoord gevonden op je vraag of je verlopen rijbewijs uit 1997 opeens geldig was?
Dank je!
 
Heb je ooit een antwoord gevonden op je vraag of je verlopen rijbewijs uit 1997 opeens geldig was?
Dank je!

Ja.

Ik heb inmiddels mijn verlopen rijbewijs uit 1997 naar een Tsjechische weten om te zetten.

Je kunt een verlopen NL rijbewijs ook omwisselen maar niet onbeperkt, ik geloof dat ik mijn rijbewijs tot 2011 nog had kunnen verlengen (dus vier jaar verlopen) maar dat verschilt per afgiftejaar.

  • (Holders of driver's licenses issued before 30 June 1964 were obligated to replace them by 31 December 2002. These already invalid driver's licenses do not authorize their holders to drive motor vehicles, but they can be exchanged.) Driver's licenses issued between 1 July 1964 to 31 December 1993 must be exchanged by their holders by 31 December 2007.
  • Driver's licenses issued between 1 January 1994 and 31 December 2000 must be exchanged by their holders by 31 December 2010.
  • Driver's licenses issued between 1 January 2001 and 30 April 2004 must be exchanged by their holders by 31 December 2013 (They can be exchanged starting on 1 July 2005).
All existing driver's licenses (issued between 1 July 1964 and 30 April 2004) remain valid after 1 May 2004, in all member states of the European Union.
http://magistrat.praha-mesto.cz/647...se-with-the-new-type-European-Community-Model

Dus als je nog een rijbewijs vanaf 1994 hebt moet je snel zijn.

Je hebt wel een verblijfsvergunning nodig en je moet een doktersverklaring halen. Als je rijbewijs verlopen is moet je ook een echtheidsverklaring van het RDW hebben.

Maar je moet vooral veel wachten, bij mij duurde het vijf maanden.
 
...Voordat Tsjechie in de EU zat moest je in Nl opnieuw je rijbewijs halen, nu zul je dat idd om kunnen zetten.


IN 1985 heb ik mijn Tsjechische rijbewijs zonder problemen naar een NL rijbewijs omgezet. Met een aantekening dat het op grond van een CZ rijbewijs uitgegeven is..
 

Vodnik

† In Memoriam
Ja.

Ik heb inmiddels mijn verlopen rijbewijs uit 1997 naar een Tsjechische weten om te zetten.

Je kunt een verlopen NL rijbewijs ook omwisselen maar niet onbeperkt, ik geloof dat ik mijn rijbewijs tot 2011 nog had kunnen verlengen (dus vier jaar verlopen) maar dat verschilt per afgiftejaar.

http://magistrat.praha-mesto.cz/647...se-with-the-new-type-European-Community-Model

Dus als je nog een rijbewijs vanaf 1994 hebt moet je snel zijn.

Je hebt wel een verblijfsvergunning nodig en je moet een doktersverklaring halen. Als je rijbewijs verlopen is moet je ook een echtheidsverklaring van het RDW hebben.

Maar je moet vooral veel wachten, bij mij duurde het vijf maanden.



De quote uit info van Migistrat slaat op tsjechische rijbewijzen waarvan er nogal wat verschillende types geweest zijn.
Dat je verlopen nederlandse rijbewijs toch geaccepteerd is, is nmm meer geluk dan wijsheid(norm). Als ik me goedherinner kan je in NL een rijbewijs nog verlengen als het niet meer dan twee jaar verlopen is, zo was het tenminste maar ook in NL wijzigen regels.
 
rijbewijs te Tsjechie

Wanneer je te Tsjechie woont kun je bij de gemeente waar je woont een verzoek indienen voor verlenging van je Ned. rijbewijs naar een Tsjechies rijbewijs.
wachttijd van ca 1 maand, wil je snel verlengen : dan betaal je ca 600 Kc, wachttijd 24 uur.
per gem. verschillend, de kosten van het rijbewijs zijn nihil, je betaald een gering bedrag ( manipulacni poplatek ) ook per gem. verschillend :top::fool:ca 3 € ? geluk, gr Stefania
 
rijbewijs

Had de indruk gekregen dat als je in Tsjechië woont je een Tsjechisch rijbewijs moest hebben .
Heb ernaar gevraagd bij de afd rijbewijzen ,de ambtenaar vertelde mij dat het wel kan maar dat het geen wet is en dus niet verplicht is :?:
Blijf dus nog even vasthouden aan mijn Nederlandse rijbewijs
 
Wanneer je te Tsjechie woont kun je bij de gemeente waar je woont een verzoek indienen voor verlenging van je Ned. rijbewijs naar een Tsjechies rijbewijs.
wachttijd van ca 1 maand, wil je snel verlengen : dan betaal je ca 600 Kc, wachttijd 24 uur.
per gem. verschillend, de kosten van het rijbewijs zijn nihil, je betaald een gering bedrag ( manipulacni poplatek ) ook per gem. verschillend :top::fool:ca 3 € ? geluk, gr Stefania
Zo, dat is een stuk voordeliger dan in NL daar kost het toch flink wat meer. En ook hier is het afhankelijk per gemeente, de volgende prijzen 1 maand oud.
De kosten voor een nieuw/verlenging rijbewijs bedragen € 36.70
Een eventuele spoedaanvraag (voor 14:00 uur ingeleverd, volgende dag binnen) extra € 33,25 erbij (bovenop de € 36,70) Dus totaal € 69,95
 
Bovenaan