Rijbewijs verlengen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

bedankt dames, tja ga vandaag maar even langs het gemeente tehuis om na te vragen, want ik woon hier al een tijdje, maar wist niet dat ik mn rijbewijs moet ruilen voor een tjechische, heb geen auto dus gebruik mn rijbewijs niet echt vaak hier.Maar heb in the future wel een nodig hier in dit grote land
 
Ik ken jouw situatie niet maar er is mij uitgelegd dat je binnen een half jaar je rijbewijs moet omzetten in een Tsjechisch rijbewijs als je voor vast in Tsjechie woont.
Wellicht is e.e.a. na te gaan bij de gemeente?

Dit is niet meer nodig tegenwoordig!
Je kunt gewoon met het NL rijbewijs blijven rijden.
Als je een permanente verblijfsvergunning hebt kun je een nieuw (CZ)rijbewijs aanvragen, meestal bij de politie.
Hier is volgens mij al meer over geschreven, als je bij de zoekfunctie kijkt vind je veel meer informatie!
 
Hallo allemaal,

Ik heb een Nederlands rijbewijs die april 2009 verloopt, dus moet ik hem hier in Tsjechië verlengen of vernieuwen. Heeft iemand hier ervaring mee? heb geen idee waar ik moet zijn, ambassade, gemeente huis? moet ik een Tsjechisch examen afleggen(hoop het niet)..anyway hoop dat iemand hier antwoord op heeft!!alvast bedankt!:denk:

Als je uitgeschreven bent in Nederland, dien je hiervoor gewoon naar je CZ gemeentehuis te gaan. Daar kun je bij de afdeling rijbewijzen (Řidičské průkazy) een CZ rijbewijs aanvragen. Dien je een formulier in te vullen, een pasfoto in te leveren, je indentificatie bewijs en oud NL rijbewijs te overleggen.
Dit alles kost ook iets maar hoeveel kan ik me niet meer herinneren. Na een week of 2 kun je je CZ rijbewijs afhalen en je NL rijbewijs moet je dan volgens mij inleveren.

Als je nog in Nederland bent ingeschreven dan kun je je NL rijbewijs laten verlengen via de CBR. Hier is de site. Eventueel kun je het nieuwe rijbewijs dan ophalen bij de NL ambassade...


Succes!
 

Vodnik

† In Memoriam
kijk even op deze site:
www.magistrat.praha-mesto.cz/
dan heb je de laatste actyuele informatie (kies rechts boven engels)

Om over na te denken: In CZ is een punten rijbewijs. Hoe dat te combineren met een nederlands rijbewijs? (er van uitgaande dat je in CZ bent ingeschreven)

Pieter
 
bedankt mensen, ik neem van de week wel even de bus naar Usti om het daar te regelen... volgens mn vrouw hebben ze hier in het dorp geen afdeling voor rijbewijzen...
 
Hi! if I understand correctly, you want to renew your NL drivers licence here in CZ. I don´t know how is it done yet, but because my boyfriend has licence which expired yesterday we are going to find out soon!

Hi Margeta,

If you boyfriend is Dutch and he has a Dutch driving license which has expired he can get a new one.

If he is not registered as living in the Netherlands anymore, he can swap his NL driving licence for a Czech driving licence, even when it has expired. He only needs to ask the RDW (www.rdw.nl) for a "echtheidsverklaring" (costs about 5,- EURO) and together with that he should got to the mětský úřad and ask for a new CZ driving license. Please see the attached pdf file for all information. This file was send to me by the Dutch embassy.

If he is still registered in the Netherlands he can ask for extending his driving license at the RDW.

Good luck.
 

Bijlagen

  • MetgeldigrijbewijsinEuropa.pdf
    34,2 KB · Bekeken: 21
Hallo,
Het is niet moeilijk wij hebben het al gedaan, je gaat naar je gemeentehuis met 2 pasfoto's je vult daar een formulier in en na een week heb je tjechische rijbewijs wij hebben niets hoeven te betalen en je nederlandse rijbewijs wordt naar de ambassade gestuurd.
Je heb wel een rodinnie cislo nodig of te wel een tjechie's sofie nummer.
Succes Marjan
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Hoe kan het dan dat ik nu zowel het Nederlandse als het Tsjechische rijbewijs in mijn bezit heb. Hadden ze dan vanuit dat buro in Vrchlabi mijn Nederlandse rijbewijs eigenlijk in moeten nemen en op moeten sturen ? Dit was in 2004. Mijn Nederlandse en dus nu ook mijn Tsjechische is geldig tot ergens eind 2009. Zouden ze de Tsjechische dan tegen die tijd gewoon verlengen en de Nederlandse alsnog innemen, ik ben benieuwd.
 
dat weet ik niet wij kregen het tjechiede niet als wij het nederlandse niet inleverde . Was nieuwe regel i.v.m. inname rijbewijs als je een overtreding maakte had je nog je nederlandse rijbewijs. Dus in 2005 was het veranderd,
 
Voor buitenlanders volstaat de geboortedatum, een rodne cislo maakt het alleen allemaal veel gemakkelijker.
 

Vodnik

† In Memoriam
nogmaals ik heb nog nooit een rod. cislo nodig gehad.

Als je in cz ingeschreven bent (perm. verbl.verg.), wordt er een RC voor je aangemaakt. Als je het niet hebt, heb je waarschijnlijk een aangetekende brief gemist. Je wordt nl. uitgenodigd dit doc. op te halen bij vreemdelingen dienst.
(het kan wel even duren, de mijne kwam na 8 maanden)
 
Het rijbewijs is eigendom van de Staat der Nederlanden en mag niet worden ingenomen, voorzover mij bekend.

Barend
 
Als je in cz ingeschreven bent (perm. verbl.verg.), wordt er een RC voor je aangemaakt. Als je het niet hebt, heb je waarschijnlijk een aangetekende brief gemist. Je wordt nl. uitgenodigd dit doc. op te halen bij vreemdelingen dienst.
(het kan wel even duren, de mijne kwam na 8 maanden)
vroeger niet , ik heb vorige maand met praag gesproken.
 
Ik heb al 1,5 jaar czech residence..heb zon rood boekje wat lijkt op een paspoort...mij is verteld dat ik het alleen nodig heb voor administratieve doelen..dus waarschijnlijk ook om een tjechisch rijbewijs aan te vragen
 
Het rode boekje is de voorloper van het inlegvel.
Het gaat om de tekst op de voorkant van het boekje, daaruit kun je opmaken of het om een voorlopige verblijfsvergunning ( waarschijnlijk ) of een permanente verblijfsvergunning gaat.
 
Bovenaan