Rijbewijs verlengen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Verhuizen

Ahoj allemaal,

Vier maanden woon ik nu in Hluboka nad Vltavou. Het bevalt uitstekend.
Heb verblijfsvergunning, auto met CZ-kenteken en nog steeds een NL-rijbewijs. Verder geniet ik van de (nealkoholpivo), de mooie natuur enz. enz.
Hoewel ik ijverig studeer, is mijn beheersing van het Tsjechisch nog knuddde, maar met duits, engels en een beetje tsjechisch komen we een heel eind.
Komende maand hoop ik te verhuizen naar een koopwoning in het mooie Trebon.
Enkele praktische vraagjes:
Ik heb nog steeds een NL-rijbewijs (verloopt juli volgend jaar). Kan ik dat alsnog laten omzetten in een CZ-rijbewijs? (Woon al langer dan 90 dagen in CZ.)
Moet je ook het kentekenbewijs van je auto laten veranderen?
Na shledanou
 
Voor vragen over verblijfsvergunningen moet je in de rubriek Wonen & Werken zijn, Roeltje, dus dat heb ik even weggehaald... Op je andere vragen zal hier vast wel antwoord komen. ;)
 
Heeft iemand inmiddels ervaring met het verlengen van je rijbewijs in Tsjechie?
Ons NL rijbewijs moet uiterlijk volgende maand verlengd worden.
 
Ahoj Pauline,

Je kunt je NL rijbewijs gewoon laten omzetten naar een CZ rijbewijs. Tenminste als je hoofdverblijfplaats Tsjechie is.
Is dat niet het geval dan moet je je NL rijbewijs gewoon in NL verlengen.

Is je NL rijbewijs verlopen en woon je in CZ, dan kun je toch een CZ rijbewijs verkrijgen. Dan heb je een echtheidsverklaring van de RDW te Veendam nodig (kosten ongeveer 5,- euro) en een verklaring van je huisarts dat je in staat bent auto te rijden.

Als je wilt kan ik je een pdf-je doormailen welke ik van de NL-ambassade heb ontvangen...

Groetjes,


Mathijs
 
Mathijs, als je dat zou willen doormailen dan graag!
We zijn vanmorgen naar de politie hier geweest maar die zeggen dat we het maar in NL moeten verlengen.
Melden dat we in CZ wonen en geen adres meer in NL hebben hielp niet!
 

Vodnik

† In Memoriam
Als je niet ingeschreven staat bij een GBA (gem Basis Admin) kan je je rijbewijs in NL niet laten verlengen bij een gemeente, wel bij ministerie (ik dach binnenlandse zaken)
 
Als je niet ingeschreven staat bij een GBA (gem Basis Admin) kan je je rijbewijs in NL niet laten verlengen bij een gemeente, wel bij ministerie (ik dach binnenlandse zaken)

Dit is niet meer het geval! Als je eenmaal in NL uitgeschreven bent en je woont in een ander EU-land, dan kun je je NL rijbewijs nergens meer in NL laten verlengen.
Ik quote "De Europese rijbewijsrichtlijn bepaalt namelijk dat een lidstaat geen door hemzelf afgegeven rijbewijs mag vernieuwen of vervangen indien de houder in een andere EU lidstaat woont.". Je kunt dus alleen je NL rijbewijs in een Tsjechisch rijbewijs om laten zetten, indien het NL rijbewijs dreigt te verlopen... Doe je dat niet op tijd dan mag je niet meer in een auto rijden, maar er gelukkig nog wel mee spelen... :spelen:

Voordat Tsjechie EU lid was kon je dit allemaal wel in Nederland regelen. Handig dus die EU! :lache:
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
En hoe zit het dan met die 90 dagen, of geldt dat niet meer?
Ik heb namelijk al sinds 2004 allebei de rijbewijzen en in 2009 verloopt zowel dus mijn Nederlandse als mijn Tsjechische. Kan ik nu voor eind 2009 alsnog mijn Nederlandse inruilen voor een Tsjechische ?
 
En hoe zit het dan met die 90 dagen, of geldt dat niet meer?
Ik heb namelijk al sinds 2004 allebei de rijbewijzen en in 2009 verloopt zowel dus mijn Nederlandse als mijn Tsjechische. Kan ik nu voor eind 2009 alsnog mijn Nederlandse inruilen voor een Tsjechische ?

Je kunt dan gewoon je Tsjechische rijbewijs verlengen op basis van je oude CZ rijbewijs, mits je je netjes hebt gedragen natuurlijk, en niet teveel puntjes verzameld hebt. :stout: Anders zou je trouwens nog altijd een nieuw CZ rijbewijs kunnen aanvragen op basis van je NL rijbewijs.

Je NL rijbewijs kun je als je in NL bent uitgeschreven dus niet meer verlengen. Veel rijplezier!
 
Je hebt dan toch je nederlandse rijbewijs niet meer nodig als je een tsjechische hebt? Wil je later toch terug naar Nederland dan kun je de tsjechische waarschijnlijk net als nu omruilen naar een nederlandse omdat ze allebei bij de eu horen ? of ben ik nu heel raar aan het denken?:bloos2:
 
Je hebt dan toch je nederlandse rijbewijs niet meer nodig als je een tsjechische hebt? Wil je later toch terug naar Nederland dan kun je de tsjechische waarschijnlijk net als nu omruilen naar een nederlandse omdat ze allebei bij de eu horen ? of ben ik nu heel raar aan het denken?:bloos2:

Nee hoor Clowntje, je hebt helemaal gelijk!
 

Vodnik

† In Memoriam
Maar bewaar je NLse rijbewijs wel!
Als je ooit weer een NL rijbewijs nodig hebt dan wordt op basis van je CZ rijbewijs wel een neLse uitgegeven maar dat geldt alleen voor B en niet voor A (motor) en E (aanhanger)

(groot rijbewijs laat ik maar ff buitenbeschouwing)
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Ok, nu is het me helemaal duidelijk, dank je wel Tieske.
Clowntje, we hebben wel toendertijd gevraagd in Vrchlabi of we het Nederlandse rijbewijs in moesten leveren. Nee, werd ons toen gezegd, die heb je nodig voor de verlenging in Nederland, ondertussen is het geen 2004 meer, maar 2007 en is dus het een en ander duidelijker geworden en veranderd. Vanaf eind 2009 rijd ik dus in de rondte met alleen een Cz rijbewijs.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Dat zou inderdaad ook goed kunnen, nou ja we zien wel :spelen:
Maar voor paula is dit wel goed nieuws, die moet het al heel snel regelen.
 

Vodnik

† In Memoriam
Voorbeeld van een merkwaardig CZ rijbewijs (het mijne)
Wat hier staat kan eigenlijk niet!
 

Bijlagen

  • rijbewijs.jpg
    rijbewijs.jpg
    88,7 KB · Bekeken: 23
Rijbewijs vernieuwen in Tjechie

Hallo allemaal,

Ik heb een Nederlands rijbewijs die april 2009 verloopt, dus moet ik hem hier in Tjechie verlengen of vernieuwen. Heeft iemand hier ervaring mee? heb geen idee waar ik moet zijn, ambassade, gemeente huis? moet ik een tjechisch examen afleggen(hoop het niet)..anyway hoop dat iemand hier antwoord op heeft!!alvast bedankt!:denk:
 
Hi! if I understand correctly, you want to renew your NL drivers licence here in CZ. I don´t know how is it done yet, but because my boyfriend has licence which expired yesterday we are going to find out soon!
 
Ik ken jouw situatie niet maar er is mij uitgelegd dat je binnen een half jaar je rijbewijs moet omzetten in een Tsjechisch rijbewijs als je voor vast in Tsjechie woont.
Wellicht is e.e.a. na te gaan bij de gemeente?
 
Bovenaan