Rijbewijs verlengen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Heeft iemand ervaring met het verlengen van het Rijbewijs in Tsjechie
Mijn vrouw is hier al maanden mee bezig
De aanvraag is al 2 keer afgewezen en ondertussen is het rijbewijs al verlopen
alvast bedankt Edo en Aukje
 
Begrijp ik goed dat ze een Nederlands rijbewijs probeert te verlengen in Tsjechië? Misschien is het practisch eerst even informatie in te winnen bij http://rijbewijs.cbr.nl/ dat is het Centraal Bureau Rijbewijzen in Nederland. Misschien dat die je op weg kunnen helpen.

Het zou bijvoorbeeld kunnen dat jullie niet voor minimaal 185 dagen per jaar je residentie in Tsjechië hebben en dan kan het niet: http://europa.eu.int/comm/transport/home/drivinglicence/principles/004_nl.htm
Residentie hebben betekent ook dat je daar in het bevolkingsregister geregistrreerd staat.

Verder kan het ook als jullie je residentie daar wel hebben voortvloeien uit onbekendheid met de regels bij de betreffende instantie (en dat zal met de toenemende Europese wetgeving een steeds groter probleem worden, zeker in wat kleinere plaatsen).

Succes!
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Ik dacht (maar weet het niet zeker) dat je eerst je Nl rijbewijs moet verlengen in Nederland en dan met het nieuwe rijbewijs je Tsjechische kan verlengen. Ik heb ze allebei en de tsjechische staat op dezelfde verloopdatum.
 
Het maakt niet uit om welk rijbewijs het gaat want in Trutnov wordt doodleuk gezegt dat als je Tsjechisch rijbewijs is verlopen (deze is net zo lang geldig als je Nederlandse)je weer met een geldig Nederlands rijbewijs aan moet komen
Deze krijgt ze niet omdat ze in Nederland uitgeschreven is en "trvaly pobyt" in Tsjechie heeft
In de Tsjechische wet word alleen maar gesproken over het aanvragen van het rijbewijs door buitenlanders en niets over het verlengen ervan
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Trvaly pobyt? Sorry wat betekent dat, ik kan het op alle vertaalsites niet vertalen. Maar ik neem aan dat wanneer je in Tsjechie woont je gewoon je paspoort en rijbewijs in Nl kan verlengen, je hebt toch de Nl nationaliteit? Of vergis ik me.
 
Trvaly pobyt = vast woonadres
We hebben de Nederlandse nationaliteit en hebben als vast woonadres Tsjechie dus geen adres meer in Nederland Hierdoor kun je in Nederland geen rijbewijs meer verlengen
Het paspoort moet je dan verlengen bij de Nederlandse Ambassade
Het rijbewijs dus in Tsjechie volgens de Nederlandse wet en dit is het probleem
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Okiedokie, dat is niet zo mooi, misschien dat iemand anders hier ook ervaringen mee heeft, want anders moet ik er eens achteraan. Dan krijg ik over een jaar of 4 een probleem. Mmm
smiley29.gif
Ons hadden ze verteld in Vrchlabi dat je in Nl gewoon je rijbewijs kunt verlengen en met dat rijbewijs zodoende de Tsjechische. Maar dat was vorig jaar. Of ze weten het daar gewoon niet en zeggen maar wat of het is ondertussen veranderd.
 
Sinds dat Tsjechie bij de Europese Unie is kun je je rijbewijs niet meer in Nederland laten verlengen als je daar niet meer staat ingeschreven (Europese wetten)
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Ik lees het inderdaad net op www.rijbewijs.nl Dus zou je het rijbewijs hier in Tsjechië gewoon moeten kunnen verlengen, toch. Nou hopelijk weten ze dat hier over 4 jaar, wanneer ik het nodig heb...
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Nou, dat is inderdaad een probleem. Ik heb net deze vraag doorgestuurd via e-mail, zodra ze antwoord geven laat ik het hier wel even weten. Maar ik vrees dat jij dit al gedaan hebt en dat je geen stap verder komt. Lekker hé die EU
 
misschien had je het rijbewijs "om moeten zetten"; en pas daarna verlengen. Mijn vrouw heeft dit in de omgekeerde richting probleemloos kunnen doen. (rijbewijs was nog wel geldig overigens.)

In ieder geval succes!

Se pozdravem,
Josef
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Dit kon niet, werd er gezegd, omdat het rijbewijs alleen verlengd kon worden in Nederland, en aan de hand daarvan krijg je een Tsjechische, dit was toen Tsjechië nog niet in de EU zat. Wanneer dit nog steeds zo was, was het nu geen probleem geweest. Het omgekeerde verhaal van Tsj naar Nl is zoiezo anders. Voordat Tsjechie in de EU zat moest je in Nl opnieuw je rijbewijs halen, nu zul je dat idd om kunnen zetten. De enige hoop die ik heb is dat dat nu misschien hier ook wel kan met een nog geldig rijbewijs, ik wacht het antwoord van het CBR nog even af.
 
De Nederlandse Ambassade weet misschien meer van het probleem en zou wellicht even kunnen bemiddelen, daar zitten ze namelijk (oa) voor.
En is er geen Ombudsman/vrouw?
 
De Ambassade is al direct door ons ingeschakelt en heeft ons een paar tips gegeven maar die hebben ons niet geholpen We hebben ook contact met de ministeries van Verkeer en Waterstaat en van Buitenlandse Zaken uit Nederland We wachten nog op antwoord van deze ministeries De Ambassade heeft contact met het Tsjechische Ministerie van Verkeer maar de vrouw die er over gaat heeft heel vaak vakantie of is niet bereikbaar Wij zijn hier nu al 4 maand me bezig maar nog steeds geen vooruitgang
 
Ik heb een tsjechisch rijbewijs en het is geldig zolang ik leef! Achter 'geldig tot' staat er namelijk geen datum ingevuld en dat is geen fout maar gewoonlijk. Iedereen met een tsjechisch rijbewijs die ik ken heeft het ook zo.
Handig, geen zorgen met het verlengen.
 
nog even een kort vraagje.Ik heb een nederlands nog geldig rijbewijs, kan ik dit nu gewoon omruilen voor en Tjechisc????
 
het Nederlands rijbewijs omzetten is geen probleem (Dit moet trouwens binnen 90 dagen als je een verblijfsvergunning hebt) Een beedigde vertaling van je rijbewijs 2 pasfoto's Het aanvraagformulier invullen en inleveren bij het Mestky Urad afdeling rijbewijzen
Alleen de geldigheidsdatum bij ons in het Okres is het zelfde als de Nederlandse geldigheidsdatum en daar willen ze niet aan dat dit niet klopt (Europese wetten)
 
Hoera na bemiddeling van de Nederlandse Ambassade met het Tsjechische Ministerie van Verkeer en inmenging van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken is het dan eindelijk gelukt
Maandag hebben we eindelijk het rijbewijs gekregen Deze is nu 10 jaar geldig Er werd uitgelegd dat wet 361/2000 anders is dan wet 91/439/EHS
En dat hierdoor er een meningsverschil is ontstaan Wij kunnen het verschil echter niet vinden maar dat geeft niet want we hebben hem eindelijk Groeten
 

Macek

Geroyeerd Lid
Nou gefeliciteerd, want is Tsjechië zonder eigen vervoer is voor ons een ramp. Nazdravi!!!
 
Bovenaan