Riannah in Tsjechië!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal,

ik ben gistermiddag teruggekomen van mijn vakantie in Tsjechië, waar ik 4 hele dagen in mijn eentje heb doorgebracht. Net als 3 jaar geleden heb ik netjes bijgehouden wat ik allemaal heb meegemaakt. Ik zal mijn verslag de komende week beetje bij beetje in dit topic plaatsen. Foto's komen later pas, in het weekend heb ik pas weer beschikking tot mijn fototoestel-kabel en eigen laptop. Veel leesplezier iedereen!

18-07-'12 16:15u

Na een vermoeiende trein- en vliegreis ben ik dan eindelijk aangekomen in Praag, mijn 'wonderland'. Hier zit ik dan, schrijvend in het gras, aan de rand van de Vltava, met uitzicht op de Karlův most. Intussen kruipen de mieren over mijn armen, dus misschien moet ik even een ander plekje opzoeken.
Hoe dan ook, het is het meest ontspannen dat ik tijden heb gezeten. Met een biertje achter mijn kiezen: Ik heb net ingechecked bij mijn eerste hostel, The Madhouse. Het is een gezellig hostel dat geleid wordt door jongeren, en ik slaap met 11 anderen op een kamer. Gelukkig is de kamer wel opgedeeld in 4 gedeeltes, dus ik heb eigenlijk maar een kamer met 3 anderen. Vanavond wordt er gekookt voor ons, voor 50 Kc. Daarna is er een kroegentocht georganiseerd, dus ik ben benieuwd.
Nu zal ik maar uit de mierenhoop opstaan, en nog maar een rondje lopen in Praag voor ik terugga naar het hostel!
 
19-07-'12 8:30u

Het is spookvroeg in de ochtend, en ik zit alweer buiten, op een bankje op het oude stadsplein dit keer. Vandaag ga ik de John Lennon-muur bekijken, de Petrintoren beklimmen en naar de Zoo, dus al deze tijd heb ik wel nodig.
Gister heb ik met de mensen van het hostel voor een prikkie Curry gegeten, en daarna een pub-crawl wezen doen. Tussen 9 en half 12 kon je onbeperkt drinken voor een bepaalde prijs. Dat liet niemand zich ontnemen natuurlijk. Ik heb kennis gemaakt met Engelsen, Amerikanen en Australiers. Dat is ook het enige wat ik rond heb zien lopen, geen Tsjech te bekennen. Aangezien ik niet veel met dronken mensen heb, en die ochtend om 5 uur al op moest staan, ben ik om 12 uur naar het hostel teruggegaan. In mijn eentje. Gelukkig ken ik de weg al een beetje. Vervolgens ben ik als een blok in slaap gevallen en heb niemand horen thuiskomen (en dat met zoveel kamergenoten!), en dus lekker vroeg weer op stap gegaan. Eén ding: vanavond zeker niet weer hetzelfde!

20:55u

Hallelujah! Ik ben kapot! Vanochtend heb ik rondgelopen, allerlei straatjes en steegjes door. Zo zie je nog eens wat (en geen toeristen!). Bij de John Lennon-muur gekeken, imponerend en creatief. Nog langs een erg mooi parkje gelopen en rustig stilgezeten, en daarna ben ik naar de Petrintoren gegaan. De halve route richting de toren ben ik met de kabelbaan gegaan, en omdat ik zo sportief ben *kuch* heb ik de rest gelopen. En natuurlijk de toren zelf beklommen. Fantastisch uitzicht, en wat waaide het erboven hard! Bergen foto's gemaakt, allemaal hetzelfde, en dan nog eend de beste eruit moeten zoeken, dat wordt nog wat! Toen ging ik weer met de kabelbaan naar beneden, en het was pas 11 uur... Ik wil nog naar een winkeltje op zoek, die erg originele t-shirts/sleutelhangers/sieraden heeft, allemaal naar eigen ontwerp. Daar ga ik ook maar heen lopen. Onderweg ben ik nog een Tesco tegengekomen, en jippie, iets waar ik tijden op wacht: de kobliha! Na 3 jaar eindelijk mijn tanden weer zetten in dit heerlijke zoete broodje. De winkel is overigens verder lopen dan ik had gedacht, maar ik heb het gevonden! LoveMusic heet het, en ik heb o.a. een klok in de vorm van een puzzelstuk gekocht. Verpakt in een: pizzadoos! (ongebruikt ;))
Ik besluit mijn 'troep' te dumpen in het hostel en naar de dierentuin te gaan, ik heb er veel goeds over gelezen.
Eenmaal daar kijk ik rond en zie dieren waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden (gestreepte muizen), alleen de gewone dieren (olifanten, leeuwen) heb ik blijkbaar over het hoofd gezien. Helaas vind ik het niet een van de beste dierentuinen ter wereld, het leek niet groot, en ik had het gevoel alsof ik steeds hetzelfde rondje liep. Maargoed, ik heb wel erg leuke plaatjes kunnen schieten.
Vervolgens loop ik naar de uitgang, en wil ik de bus terug nemen. Met nadruk: dat WIL ik. Maar nee, het is blijkbaar een andere uitgang dan de kant waar ik naar binnen ben gekomen, want ik zie geen bus! Dus ik loop het pad en de parkeerplaats af, want ik zal op een gegeven moment wel een bus tegenkomen, lijkt me. Dat duurde even. Na 35 minuten lopen langs een riviertje zie ik een tram over een brug gaan. Ik op zoek naar de halte (die niet erg ver was), en gelukkig weer op weg in de goede richting.
Ik ga nog langs het Hardrock Cafe voor een souvenir, en dan op zoek naar een vegetarisch restaurant: Albio.
En dat duurt ook wel even voor ik op de goede weg zit. En ik + pijnlijke benen + een rommelende maag: dat gaat niet goed samen. Als ik eindelijk de goede straat heb gevonden, zoek ik, en zoek, en zoek. Helaas, ik zie het restaurant niet. Nou had ik meer moeite kunnen doen om verder te zoeken, maar mijn maag had daar echt geen zin in. Dus ik wip de eerste de beste fast-food tent binnen: de KFC. Eerste keer voor mij, en ook zeker de laatste keer. Maar mijn maag ik gevuld.
Wat blijkt: busstation Florenc is om de hoek. Ik ga maar meteen kijken hoe het zit met al die bussen. Morgen ga ik namelijk naar Jihlava met de bus, om naar het Cerinek-festival te gaan.
Tsja, ik zou ik niet zijn als ik het niet snapte. Als ik morgen nou geen haast had, had ik wel geprobeerd om met de bus te gaan. Maar ik denk toch maar dat ik met de trein ga, dat is iets helderder voor me, al moet ik er langer mee reizen, duurder kaartje kopen en gevaarlijk korte overstaptijd.
Inmiddels lig ik lekker te relaxen op mijn bed. Even mijn benen rust geven, en op tijd slapen dit keer. Ik ben al vanaf 8 uur onderweg en heb bijna alleen maar gelopen...
En dan afwachten wat morgen mij brengt!!!
 

Ad Verschoor

Donateur
Riannah, ik zit nu heerlijk onder mijn luifeltje in Dwingeloo en vind je verhaal fantastisch. Heerlijk om te lezen. Ik heb slechts 1 aanbeveling: "Blijf genieten van dit heerlijke land" .
 
wat een mooi verhaal ga zo door zo genieten wij allemaal lekker mee. Ik wil misschien ook een x naar praag in zo'n hostel lijkt me super leuk en gezellig en natuurlijk is praag een mooie stad
 
Bedankt voor de reacties! :D

20-07-'12 9:50u

Surprise! Ik zit nu toch in de bus! Vanochtend werd ik zo vroeg wakker dat ik vanwege de resterende tijd toch maar naar Florenc ging. Ik zou gewoon rondkijken, en als ik het snapte zou ik de bus pakken. Er rijden er veel, dus dat scheelt. Ik kwam er om kwart voor 9 en 5 minuten later had ik al een kaartje en zat in de bus. Dat terwijl ik eigenlijk pas de bus van 11 uur had hoeven hebben. Dat ging veel gemakkelijker dan het gisteravond leek!
Nu hoef ik nog maar een klein uurtje in de bus te zitten, en dan op mijn dooie gemak in Jihlava rondkijken en inchecken in het pension. Medvěd 009, de band die ik graag wil zien bij het festival, komt pas om 4 uur dus ik heb nog tijd zat.

21-07-'12 03:15u

Het is diep in de nacht en kom nu net het pension binnengewandeld. Ik heb net de beste avond van mijn leven gehad denk ik...
Het begon allemaal, heel heel lang geleden...
;) Toen ik in Jihlava aankwam had ik redelijk snel het pension gevonden (lang leve google maps die ik uitgeprint had). Het zat op de tweede verdieping van een schattig 'huisje' aan het Masarykovo Náměstí. Ik moest vantevoren naar het pension bellen om te vertellen hoe laat ik zou inchecken, dus ik maar bellen. Helaas sprak de vrouw aan de telefoon geen Engels, maar ze haalde er iemand anders bij die het wel kon. Dat was maar half waar, want we kwamen er toch niet uit. In het Duits dan? De eerste vrouw kwam weer aan de telefoon, nu lukte het wel. Een klein half uur later wandelde ik de trap op, en door de deur naar de receptie. De vrouwen wisten meteen wie ik was. Half Engels, half Tsjechisch werd me verteld over de sleutel, de kamer en het betalen. Even later liep ik mijn kamer in. Lekker groot, IKEA, met eigen badkamer, wat er nog goed uit zag ook. Ik was hier wel tevreden mee. Nu had ik toch een klein probleempje. Ik moest nog vragen hoe ik precies bij het festival kwam (ik had wel op internet gelezen dat er een bus zou gaan, maar dat was voor mij niet genoeg). Dus ik met mijn woordenboek naar de receptie, maar gelukkig stond de laptop met Google Translator aan. Zo typte ik mijn vraag ik, en de vrouw gebaarde me te volgen. Ik werd naar beneden gebracht, de 'buren' was een info-office. Dat scheelde weer! Ik kwam even later weer naar buiten met een plattegrond, en de plek omcirkeld waar de bus zou vertrekken. Het was niet vanaf het busstation, wat ik eerst wel dacht, dus ik ben blij dat ik het nog even gevraagd had. Bij de supermarkt Billa zou de bus vertrekken. Ik had nog wat tijd over dus ben ik via het treinstation gelopen, zodat ik ook wist waar die precies lag, voor morgen. Ik dacht even dat ik een vervallen kraakpand zag, maar het was het station, gewoon in gebruik. Nou, goed dan, ik op weg naar de Billa. Er was een parkeerplaats achter, en een bus/tramhalte voor. Ik ging eerst maar achter wachten, het was pas 2 uur, en om half 3 zou de bus komen. Even later besloot ik toch maar even voor te kijken, want ik zag nergens aanwijzingen waar de bus zou komen. Ik wachtte, en wachtte. Om 5 voor half had ik nog de tegenwoordigheid van geest om nog even bij de parkeerplaats te kijken, en gelukkig, daar stond de bus. In ieder geval hetgeen wat ervoor door zou moeten gaan.
Ik zat in de bus, die eruit zag en klonk alsof hij elk moment uit elkaar kon vallen. En ja hoor, na 5 minuten stonden we al aan de kant van de weg. De metalhead die achter het stuur zat liep met een kannetje naar de achterkant van de bus. Laten we hopen dat de benzine het enige was wat de bus mankeerde... Na een poosje reden/gammelden we weer verder. Bij elke heuvel en treinspoor deed ik een schietgebedje dat de remmen niet kapot gingen. Maar uiteindelijk haalden we het festival heelhuids. Het is nog niet echt druk (om 3 uur), maar het is precies als ik verwacht had. Een klein terrein, 2 podia (waarvan die tweede ergens achter is weggemoffeld) en verschillende tentjes waar je bier kon halen. Ik legde mijn jas neer en ging er goed voor zitten. Tegen de tijd dat het 4 uur is sta ik te stuiteren. Want, daar is: Medvěd 009. Oftewel, ik kan nu eindelijk de zanger van Divokej Bill in levende lijve zien! Even een bekentenis van een absolute fan: hij is praktisch de reden dat ik naar het festival wilde. En nu stond ik daar, vooraan, op ruim 6 meter afstand, met mijn fototoestel in mijn trillende handen. Ik genoot, het mocht nog wel even duren... Helaas voor hun was het nog niet druk.
4 uur later:
Nadat het geregend heeft sta ik weer vooraan bij het hek, waar de voor mij onbekende band Imodium zich klaar stonden te maken. Er waren nu al redelijk veel mensen. En een horde meisjes vooraan. 10 minuten later snapte ik waarom: 4 jonge, stereotype knappe jongens vormen de band. Het scheelt dat ze wel goed zijn. Ik heb een kort gesprek gehad met een jongen naast me, met nadruk op kort, want toen we er beide achter kwamen dat ik geen Tsjechisch spreek en hij geen Engels, staakten we het gesprek. Tot zover mijn sociale interactie.
Na Imodium raakte ik in gesprek met een meisje die wel goed Engels sprak. Met Jess (het meisje) en een paar van haar vrienden heb ik ongeduldig gewacht tot Wohnout (mijn andere favoriet) zou optreden. Het was inmiddels heel erg druk en ik doe mijn uiterste best om mijn plekje vooraan vast te houden. Letterlijk. Wohnout komt het podium op en het publiek wordt gek. De eerste nummers wordt ik plat gedrukt, heen en weer geslingerd en bijna over het hek heen geduwd. Na een poosje wordt het wat beter, gelukkig, want ik wil wel van de muziek genieten. Het was een fantastische show en Jess staat verbaasd te kijken dat ik een aantal nummers mee kan zingen. Tsja, daar had ik op geoefend...
Na Wohnout kwam Škwor, wiens naam ik wel kende maar nooit de muziek heb beluisterd. Vooraan was het rustiger, maar dat kon ook komen doordat het weer was gaan regenen. Škwor is ook een goede band, eens zien of ik er nog een cd van zal kopen. Na deze band ging ik (begeleid door Jess die alle gesprekken om ons heen probeerde te vertalen voor me) weer op weg naar de bus, en ik lig even later dus heerlijk in bed, te schrijven.
Dit was absoluut MIJN dag.
 
Divokej Bill, er gaan direct belletjes rinkelen. :D Het is misschien al wel 10? jaar geleden dat we hier een CD van kochten en ik vele filmpjes op internet bekeek! Niet vanwege die leuke zanger :stout: maar ik vind de muziek gewoon goed, vooral die diversiteit aan instrumenten. Ze doen me een beetje denken aan onze eigen Rowwen Hèze. Dit was destijds één van mijn favorieten. ;) Kan me voorstellen dat je een super avond hebt gehad!
 
Haha, nou de leuke zanger is inmiddels al erg oud hoor! De muziek is echt geweldig. En naja de zanger staat voor de band, dus die vind ik het tofst :) (al moet ik zeggen dat hij 8 jaar geleden best leuk was :P)
 
Bovenaan