Reptielen & amfibieën

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo, we gaan in juli naar Camping 2000 in Noord-Bohemen.

Ik heb speciaal interesse in de aldaar levende reptielen en amfibieën.

Niet om te vangen, maar om te fotograferen.

Heeft iemand ervaringen in die omgeving op dit gebied? En indien dit het geval is, kun je dan wat lokaties aangeven waar je bepaalde soorten gevonden hebt?
 
Boven op de berg Cerna Hora hebben we een leuke wandeling gemaakt. Zonnende hagedissen gezien, die geheel niet bang waren van de mensen om hun heen.
Hebben jullie nog een wandeling gemaakt? Nog die prachtige drijf- en drijfnatte mosvelden gezien waar je over boomstampaadjes moest lopen? Wij zijn op 16 juni boven geweest, ik vond die toren net te hoog, we hebben toen ongeveer 4 uur rond gelopen, dat vond ik echt genoeg!
 

Tabe

† In Memoriam
Op die boomstampaadjes hebben we op de balken de "zonnende sallemanders" gezien. Ik ben geen naturoloog maar volgens mij waren dat sallemanders. Kan ook een hagedis zijn geweest. Wie zal het zeggen?
 
IKKE!! Omdat de meeste Salamanders in het water leven en Hagedissen op het land, is de kans het grootst dat het een Hagedis was.
Weet je hoe hij eruit zag? En hoe groot hij was? Ja, ik ben nieuwsgierig, wij hebben daar geen Salamanders of Hagedissen gezien.
 
Als de mallesanderszaten te zonnen, dan zijn het hagedissen geweest. Ofwel levendbarende hagedissen, ofwel zandhagedissen.

Wij hadden de eerste helft van ons verblijf op Camping 2000 "slecht" weer en de tweede helft te heet weer, dus geen reptiel gezien :traan:

Volgende keer beter!
 

Tabe

† In Memoriam
slangen in Tsjechie

Eerst even een nieuw exemplaar hagedis aangetroffen op ons nieuwe terras in Zbyslav, in 1 van de funderingbuizen.


hagedis.JPG
Ik hoop dat het een beetje te zien is?

En dan nu de vraag.
Zijn er veel (soorten) slangen in Tsjechie.:confused:
Gistermddag reden we door een dorpje in de buurt van Klatovy toen plotsklaps een vrij grote slang over het asfalt van de weg kronkelde. Kon helaas geen noodstop maken en reed finaal over de slang heen. Na de bocht gekeerd om te zien wat er van de slang over was. Stomme verbazing. De slang was weg. Heeft vermoedelijk toch de autobanden overleefd.
Vraag aan de kenner(s) :Is zoiets mogelijk:confused:
 
Stomme verbazing. De slang was weg. Heeft vermoedelijk toch de autobanden overleefd.
Vraag aan de kenner(s) :Is zoiets mogelijk:confused:
Ja dus, anders had je hem namelijk gevonden op de weg!! :deuk: :deuk:
Sorry, maar dit was het eerste wat bij me opkwam ennuh..... ik vind hem zelf wel leuk!!! :D

Als je over de staart van een slang rijdt kan hij dat wel overleven, je hebt dus duidelijk geen vitale delen geraakt, zijn lijf is niet "sterk" genoeg om een autoband probleemloos te kunnen hebben.

Volgens mij zijn er in Tsjechië meer soorten slangen dan in Nederland maar hoeveel weet ik niet.

De hagedis is (volgens mij) een vrouwtje of juveniele (jonge) Zandhagedis.
 

Marcel

Moderator
typisch weer iets voor mij, geen addertje onder het gras, maar eentje op het terras.
helaas geen foto van gemaakt. we waren te verbaasd om dat te doen. over ons terras van ons huisje kroop "stiekem" een kleine adder van zo'n 30 cm lang. de typerende delta-vormige kop verraadde zijn type slang zijn.
op dezelfde avond ook vuurvliegjes waargenomen in onze tuin. al met al een fraaie avond dus.
 
reptielen beurzen

Hieronder enkele intressante links waar jij meer informatie vind over reptielen, dieren,aquarium,planten en beurzen in tsjechie. Wil jij meer weten over reptielen, orchideeen, Vleesetende planten stuur mij dan een berichtje.
In mijn tuin vind ik zandhagedisjes, bufo viridis, Bufo bufo.
In Kokorin heb ik al verschillende slangen gezien, alleen waren ze me wat te snel voor ze te kunnen determineren.
http://vivaex.b7.cz/main_an.htm
http://www.teraristika.cz/
http://www.ifauna.cz/tistena/
 
Geen slang maar een Hazelworm,een hagedis dus. Volgens mij is bij het exemplaar op de foto de staart afgebroken, die groeit daarna nauwelijks meer aan.
Jolanda, waar heb je deze gefotografeerd?
 
Bovenaan