Reis door Tsjechië 2012

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik houd me ook aanbevolen voor wat foldermateriaal Nancy, het Reuzengebergte en zijn achterland houdt inderdaad niet op bij het bordje -Polen-. ;) Ook zijn er diverse leuke wandel en fietsroutes uitgezet over de twee grensgebieden, ze zijn echt de moeite waard. Onze activiteitencirkel groeit hier met de jaren, wij wippen dus ook regelmatig even over de grens.
 
Er is nu veel samenwerking tussen de grensgebieden, wat resulteert in bijvoorbeeld die grensoverschrijdende wandel- en fietsroutes. Maar er wordt over en weer ook veel informatie uitgewisseld, bijeenkomsten gehouden, nieuwe projecten opgezet, etc. etc.
Ik zal het een en ander klaar leggen !
 

Ad Verschoor

Donateur
Reis door Tsjechië 2012

Woensdag 6 juni

Ik word wakker om 7.00 uur en bij het opstaan schijnt het zonnetje volop. Het is 2 uur later en dan is het zo koud en bewolkt. Dit is niet wat je voor ogen staat bij een vrije dag. Wat doen we, toch maar even in de auto. Wordt het Tanvald, Turnov, Mlada Boleslav of toch Liberec. In ieder geval hebben we suikerzakjes nodig. De Tesco in Turnov is amper bereikbaar vanwege parkeerproblemen in het centrum. We rijden toch maar even door naar Liberec. Daar bij het verlaten van de Albert hypermarkt worden we staande gehouden door jongelui, die ons vragen willen stellen. We laten weten Nederlanders te zijn, waarop de jongen direct reageert met: "Ah, koffieshops" en dat terwijl ik ze in Tsjechië toch ook tegen kom. Op de terugweg naar Splzov nemen we een poosje de tijd om het dorp Mala Skala te bezoeken. Het eerste dat er altijd direct opvalt is het pantheon, dat gebouwd is op een hoge rots.

P1010807k.jpg
Het Pantheon

Mala Skala is een dorp aan de Jizera. Het ligt net ten noorden van Turnov aan de E10 en behoort nog net bij het Boheems Paradijs. Heel hoog tussen de rotsen zien we een brug naar een uitkijkpost, die uitzicht biedt over de Jizera, het Boheems Paradijs en de daar aanwezige rotssteden.

P1010808k.jpg
De uitkijkpost

Tegenover deze rotsen zien we langs de oever van de rivier de Jizera een camping en allerlei mogelijkheden om te zwemmen, kanoën, rotsklimmen en touwklauteren in wat we nu een funpark noemen.

SAM_3944k.jpg
Het funpark

Overigens zijn we niet boven geweest, want dat moet je alleen doen, als je geen last hebt van hoogtevrees. Voor we richting pension gaan nog even deze foto van de Jizera, die langs Mala Skala loopt.

P1010809k.jpg
De rivier Jizera

wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Reis door Tsjechië 2012

Donderdag 7 juni

De periode Splzov zit er ook al weer op. De weersomstandigheden waren deze keer iets minder dan vorig jaar, maar het blijft een fantastisch adres. Het ontbijt doen we vanmorgen met zijn drieën, omdat Ron niet zo lekker is. Toch zijn ze bij Formanka niet te beroerd om iets te eten mee te geven voor onderweg, als hij trek krijgt en natuurlijk klaargemaakt fruit. Na het ontbijt is het auto laden, afrekenen en afscheid nemen met een welgemeend "tot ziens". In de loop van de dag knapt Ron weer op en nee het was geen kater. Wel zijn we rechtstreeks doorgereden naar Děčin. We parkeren de auto meestal bij het ziekenhuis bij een grote vijver en gaan er van daaruit aan de wandel. We lopen door het park langs het kasteel en zien dat de renovatie, die toch wel enkele jaren heeft geduurd, is afgerond. We passeren de oude kettingbrug uit 1831. Deze hangbrug is als constructie het eerst in deze omgeving toegepast.

SAM_4074k.jpg
Ketting- of Hangbrug uit 1831

Na wat omzwervingen, waarbij Marja nog maar even een nieuwe handtas heeft gekocht komen we aan op het Masarykovo Námesti. We zien er een jugendstilfontein uit het jaar 1906 en het nog in gebruik zijnde Raadhuis, waarover weinig bekend is.

P1010838k.jpg
Masarykovo Námesti

P1010834k.jpg
Het raadhuis

Děčin heeft ongeveer 50.000 inwoners en de stad is in twee delen verdeeld. Op de linkerzijde van de Labe vinden we het industriële deel Podmokly en aan de rechterzijde zien we het oude Děčin. We willen nog even kijken wat de vertrektijden zijn van de boot naar Hrensko en lopen dus weer terug naar de Labe. De tijden blijken nog hetzelfde als vorig jaar. De Labe blijft mooi om te zien al ligt het water lager dan anders.

SAM_4097k.jpg
De Labe deelt Děčin in twee delen

Uiteraard hebben we nog enige tijd doorgebracht op een terrasje met uitzicht op de Labe, maar vooral ook op het kleine kasteel/restaurant op de Schaapswand. Het uitzicht vanaf dit terras moet geweldig zijn. Zeer opmerkelijk is dat twee beroemde reisgidsen Capitool en National Geographic dit benoemen als het kasteel Děčin. Sterker ze laten er zelfs de oprijlaan naar toe lopen en verbinden er de Rozentuin aan. Later zal ik nog terugkomen op het echte kasteel en de rozentuin. Gezamenlijk hebben we wel moeten concluderen dat de Schaapswand een overweldigend schouwspel oplevert aan deze stad.

SAM_4083k.jpg
De Schaapswand

Inmiddels wordt het tijd naar ons laatste hotel te gaan. We kennen het alleen van internet, dus de vraag is altijd : "Wat zal het worden ?" . Enige tijd hebben we moeite om het te vinden. We komen zelfs in een buurt terecht waar we absoluut niet blijven. Uiteindelijk vinden we het adres aan de Teplica en dat blijkt de verbindingsweg vanuit Děčin over de weg Nr. 13 in de richting van Jilove en Libouchec naar de autobaan Dresden. Aan de buitenzijde ziet het hotel Marion er fantastisch uit. (www.hotel-marion.cz)

SAM_4123k.jpg
Hotel Marion gelegen 200 meter van de openbare weg

P1010854k.jpg
De voorzijde van het opgeknapte pand

De eigenaren zijn een jong en ondernemend stel, die proberen iets op te bouwen. Zittend op het terras melden zich nog 2 Nederlanders en tegen de avond komen er weer 2 Nederlanders aan. Op de parkeerplaats dus 3 auto's uit Nederland en 8 Nederlandse gasten in dit hotel. Ik heb dit nog nooit op mijn reizen meegemaakt. Zelf vind ik het raar, maar wie ben ik om over een ander te oordelen, dat deze mensen zonder iets te nuttigen op hun kamer zijn gebleven. Wij hebben zelfs geen woord, als goedemorgen , met ze kunnen wisselen.
Voor de nieuwe eigenaren krijg ik nog meer respect,, als ze ons de prachtige kamers laten zien en de werkelijk schitterende sanitair ruimtes.

SAM_4132k.jpg
De slaapkamer ( Het afwijkend kussen is van mij)

SAM_4133k.jpg
De badkamer, waarin ook nog een douche-unit

Minpuntje van dit hotel is de keuken. Ik ga er echter vanuit dat ook hier aan gewerkt zal gaan worden. Over het ontbijt hebben we echter niets te klagen gehad. Dat is er prima. De avond hebben we nog wat gewandeld een spelletje gedaan en morgen gaan we dan met de boot naar Hrensko. Ik zie ernaar uit om te zien hoe de vernielingen van de overstroming 2012 weer zijn hersteld.

wordt vervolgd
 
Het heet Pastýřská stěna, het is een restaurant.
Zo heet dus ook de heuvel waarop dit is gebouwd.

De dierentuin ligt in het centrum van de stad op de zandstenen heuvel Pastýřská stěna, omringd door een stadsbospark. Het is bereikbaar te voet, met een auto of met een lift van de linkeroever van de rivier de Elbe.
De dierentuin biedt speelmogelijkheden voor kinderen op de kinderspeelplaats, verfrissingen en souvenirverkoop. Dichtbij de dierentuin ligt het restaurant.
 

kuurgast

Donateur
okresni_soud_dc.jpg


We zien er een jugendstilfontein uit het jaar 1906 en het nog in gebruik zijnde Raadhuis, waarover weinig bekend is.
Dit was het raadhuis maar is al jaren Soud/rechtbank. Het officiële gemeentehuis Magistrát města van Děčín staat aan de andere kant van de Labe.
 

Ad Verschoor

Donateur
Baan, bedankt voor de aanvulling. In 2010 ben ik een keer naar boven gereden tot aan de parkeerplaats van de dierentuin. Aan een parkeerwachter vroeg ik er naar de ingang, maar was even vergeten de auto op den handrem te zetten en dat terwijl Marja er nog in zat. Gelukkig kwam het allemaal goed, maar stijl dat het er is ! Marja wil dus niet meer naar boven.
Kuurgast, zo zie je maar, niets is mensen vreemd. Freddy wees mij eerder wel eens op een foutje. Gelukkig blijven ze nu ook niet onopgemerkt. Bedankt en wie weet is er nog iemand die een foto hier kan plaatsen van het huidige gemeentehuis.
 
hi hi wij zijn ook daar geweest met de camper en wilden een bakkie doen daar. Helaas hangt er een electra kabel over de parkeerplaats en dat hadden we dus niet op tijd gezien. Het gevolg was dat de kabel achter de schotel vast kwam te zitten. Paniek dus en niemand te vinden op dat moment. Gelukkig kwam er even later een meneer aangereden en die heeft ons geholpen om de kabel weer heelhuis over de camper te krijgen want doorrijden ging niet en achteruit zouden we hem stuk trekken. De meneer sprak geen woord buitenlands en was er duidelijk niet blij mee, maar ja dat waren wij ook niet. Onder ws gemopper van de meneer hebben we het voorelkaar gekregen om met behulp van een stok de kabel omhoog te duwen zodat we voetje voor voetje de camper er weer onderdoor konden krijgen en alles dus keurig heel bleef. Toen maar weer de hele stijle helling af naar beneden. Voor ons dus een eng maar mooi plekje.
 

Ad Verschoor

Donateur
Pelhrimov bedankt voor de toegevoegde foto's. Ze zijn een waardevolle aanvulling op mijn verslag.Misschien ook goed om juist hier nog even op dit kasteeltje terug te komen. Op deze 50 meter hoge Schaapswand ligt de oude burcht van de graven van Thun, die in zijn huidige vorm uit 1790 stamt. De rots was overigens al in de voor historie bewoond. De burcht diende als grensvesting en om het scheepvaartverkeer op de Labe in de gaten te houden. Petra ik vind het een kostelijk verhaal, maar oh, wat is de helling stijl.
 

Ad Verschoor

Donateur
Reis door Tsjechië 2012

Vrijdag 8 juni (deel 1.)

Deze ochtend zitten we om 8.00 uur aan het ontbijt, dat prima verzorgd is. Weliswaar ontbreekt een eitje, maar dat hoeft ook niet altijd. Na een half uur vertrekken we richting boot "De Poseidon" , die ons naar Hrensko zal moeten brengen. We wachten niet als enigen, maar wat er ook komt, geen boot. Een Tsjechische mevrouw, die haar hondje uitlaat, is zo goed om voor ons te gaan informeren en na enige tijd blijkt dat er geen boot zal varen in verband met de te lage waterstand in de Labe. Op weg naar de boot hadden we al gezien hoe mooi het kasteel er nu uitziet, waaraan men twee jaar geleden nog druk aan het renoveren was.

SAM_4070k.jpg
Kasteel Děčín in gerenoveerde staat

Tot het kasteel behoort ook de Heilige Kruiskerk (Kostel Svatého Kříše). Een rijk versierd barok gebouw, dat tussen 1687 en 1691 is gerealiseerd.

P1010847k.jpg
Heilige Kruiskerk

Van kasteel en rozentuin loopt een arcade naar de kerk.

P1010846k.jpg
De arcade

Op de plaats waar nu het Kasteel Děčín staat stond vroeger een vorstelijke Premyslidenburcht, die al vermeld werd in 1128. Het kasteel ontstond in de 16e eeuw. In de zeventiger jaren van de 17e eeuw werd het kasteel verbouwd en is een steile weg aangelegd, 270 meter lang, die de stad met het kasteel verbindt. Deze weg is gedeeltelijk in de rotsen uitgehakt.

P1010873k.jpg
De opmerkelijk steile oprijlaan

Gelijktijdig met de aanleg van de oprijlaan is de Hoofdingang " Dlouha jizda" (de Lange Reis) gebouwd met een toren.

SAM_4175k.jpg
De hoofdingang

De vroeg-barokke Rozentuin uit de 17e eeuw , behoort tot de waardevolste kunstmonumenten van de stad Děčín. De langwerpig aangelegde tuin wordt aan één kant afgesloten door een monumentale trappenpartij met terrassen en aan de andere kant door een Zogenaamde Salla Terrena met fresco's van de Italiaanse schilder Bragaglio. Op de foto is ook nog net zichtbaar de koepel van de Heilige Kruiskerk.

SAM_4152k.jpg
De Rozentuin (Růžová Zahrada)

De rondleiding door het kasteel heb ik beschreven in mijn reisverslag van 2010, zodat ik daar nu niet meer op terugkom. Wel zijn er vanuit het kasteel nog wat plaatjes geschoten, die ik jullie hier zeker niet wil onthouden.

P1010868k.jpg
De Labe met de Tyl-brug

SAM_4183k.jpg
Děčín en de plaats waar de Labe en de Ploučnice samenvloeien

wordt vervolgd deel 2.
 
heel herkenbaar allemaal daar zijn wij van de zomer ook geweest toen we de hitte ontliepen bij het verhaal van baan. wist trouwens niet dat je vanaf decin ook een boot kon nemen naar hrensko. en ja dat weggetje is super stijl op die schaapswand en met de camper die we nu hebben zou dat ook beslist niet lukken daar is deze iets te groot voor (redden we die paar krappe bochten niet)
wij hebben van de zomer een bakkie gedaan bij het restaurant aan dezelfde labe tegenover het echte kasteel. in de hal hangen foto's van de gigantische overstroming van een paar jaar geleden. moeilijk voor te stellen als je daar zit dat dat allemaal onder water gestaan heeft.
 

Pelhřimov

Donateur
Wij zijn ook regelmatig in Decin geweest en hebben gezien dat het water erg hoog stond, maar ook dat er een schip aan de grond gelopen was vanwege de lage waterstand.
(De foto's kan ik momenteel niet terugvinden)
 

Ad Verschoor

Donateur
Petra,de boot gaat pas eind april varen en in het seizoen vaart hij ook nog door naar Bad Schandau.
Heel leuk en vooral heel mooi is het om in Hrensko dan nog even te punteren door de Edmundskloof over de Kamenice. Ik kom daar in een van de volgende delen nog op terug. Een unieke ervaring !!!!
Pelhrimov, wij waren 2 jaar geleden net voor de overstromingen vertrokken en hebben nog wel het water heel hoog zien staan. Ook in de Jizera bij Turnov. Een hele ervaring om het nu zo laag te zien. Overigens is Decin een van de laagste gebieden van Tsjechie.
 
Ad, dat punteren hebben we afgelopen jaar gedaan bij beide punten maar ja dan moet je terug lopen he en dat is een behoorlijke afstand dus maar de bus genomen maar ja dat is een duitse toeristen bus met een mooi systeem dat overal stopt bij bezienswaardigheden maar die ook best wel weet dat hij aardig wat geld voor een ritje kan vragen. maar ja wandelen vonden we te ver dus ja toch maar de bus terug naar de p.
 

Pelhřimov

Donateur
Wat je ook kunt doen is eerst in Hrensko parkeren - dan een bus nemen naar Mezni Louka - om dan daar je wandeling door de kloven starten, want dan loop je van hoog naar laag.
Wij hadden de ervaring dat aan het eind van de dag de bus niet meer terug reed vanuit Hrensko en dan is het een heel eind terug omhoog lopen. En omdat ik helaas niet zo gemakkelijk meer loop was een restauranthouder zo behulpzaam om voor ons een taxi te bellen. :D
 
ja dat is een beter maar ja wij mochten met de camper niet beneden parkeren en stonden dus tegenover de camping maar ondanks dat wij goed ter been zijn is dat toch wel erg ver lopen.
 
Bovenaan