Reis door Tsjechië 2012

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Reis door Tsjechië 2012. (Deel 1)

Woensdag 16 mei 2012 is het weer zover. Tsjechië wacht op ons voor een rondreis van 3,5 week.
Dit betekent overigens al heel veel drukte op de dinsdag ervoor. Op het programma staat een bezoek aan de kapper, wasbeurt voor de auto, dakkoffer op auto bevestigen, aankomst Ron en Marijke uit Deventer, auto inpakken en niet te vergeten het klaarmaken van de broodjes, dat altijd 's avonds gedaan wordt door Ron en mijzelf. Wij zien dit laatste altijd als hoogtepunt van de dag. Lol dat we dan hebben. Ook moet er tussendoor nog even, de vakantie is begonnen, ergens gegeten worden op dinsdagavond. Belangrijk is om op tijd naar bed te gaan, omdat er de volgende morgen ruim 800 kilometer gereden moet worden.

005k.jpg
De broodjes worden gesmeerd.

Woensdagmorgen vertrekken we rond 5.00 uur en gaan bij Emmen de grens over. Wij zijn in dit geval Ron, Marijke, Marja en ik. Uiteraard is de auto voorzien van de "I love Tsjechië" sticker. In alle vroegte rijden we richting Osnabrück en gaan even voor Halle van de autobaan af richting Bielefeld. Het is al vele jaren het stukje waar nog, gedurende 30 kilometer, gereden moet worden over een provinciale weg met veel stoplichten. Door Halle en nog een aantal dorpjes komen we via Bielefeld op de autobaan naar Paderborn en Kassel. We hebben de gewoonte om voor de eerste pauze flink veel kilometers te maken. Als alles naar wens verloopt is de eerste stop tussen Fulda en Würzburg. We hebben dan 430 kilometer afgelegd en zijn over de helft van de rit. Het zal dan rond 9.00 uur zijn, zodat we de hele dag hebben om de overige 400 kilometer te rijden.

018k.jpg
Halverwege verandert het landschap ook steeds meer. Het bord 120 km geeft aan dat het heuvelachtig wordt.

Bij Würzburg rijden we richting Neurenberg en daar aangekomen nemen we de E50 naar Plzeň. We hopen er om ongeveer 16.00 uur aan te komen bij hotel Bayer (www.hotelbayer.cz)

1189k.jpg
Bij aankomst is dit erg belangrijk.

Donderdag 17 mei . Na de lange reis gisteren doen we het vandaag rustig aan. Het is Hemelvaartsdag en misschien dat we nog even een bezoek brengen aan Spalene Porici, of Kladruby.

Vrijdag 18 mei. In 2007 zijn we kort in Karlovy Vary geweest en ditmaal willen we deze plaats opnieuw bezoeken. Ik heb het idee, dat we toen eigenlijk weinig gezien hebben. Het lijkt me heel leuk naar boven te gaan en de plaats op foto vast te leggen.

Zaterdag 19 mei. We blijven vandaag in Plzen en laten de auto bij het hotel staan. We bezoeken de bezienswaardigheden van Plzen. Een visite bij de brouwerij kan dan niet achterwege blijven. We gaan dus naar de oorsprong van dit heerlijk vocht.

Zondag 20 mei. Plzen en omgeving laten we achter ons. We rijden naar Dačice over een afstand van 220 kilometer. Dačice ligt 12 km. zuidelijk van Telc. Onderweg komen we langs Pisek, Ceské Budějovice en Jindřichův Hradec. Ik wil al jaren naar Ceské Budějovice, maar ik schrik steeds weer van de drukte rond deze stad. Als toerist ben je ook te weinig bekend met eventuele mogelijkheden om te parkeren in de buurt van de snelweg en vervolgens met bus,tram of metro verder te reizen naar het historisch centrum. Heeft iemand een idee ?
Ongeveer om 16.00 uur hopen we aan te komen bij motel Dačice. Een motel dat er gekomen is met steun vanuit Europa. De kamers zijn gelijkvloers en hebben een balkon boven een aangelegd water en uitzicht op de tuinen van het kasteel Dacice. (www.2es.cz)

motel-odtouzina.jpg

De slaapvertrekken van motel Dacice.

Maandag 21 mei. We rijden via Horni Cerekev naar Pelhrimov. De folders geven aan dat het historisch centrum een sprookjesachtige aanblik geeft. De stad staat bekend om records en is daarmee enig in z'n soort in Midden-Europa. Ook het spookmuseum lijkt me een bezoekje waard.

Dinsdag 22 mei. We blijven in de buurt en gaan kijken in Telc en zijn historische monumenten. In de middag wordt het Trebic waar nog veel over is van de Joodse achtergrond van deze plaats.

Woensdag 22 mei. Eerst even naar Slavonice aan de grens met Oostenrijk en vraag me niet waarom, maar dat lijkt me gewoon heel aardig. Vervolgens Znojmo, als een vrij nieuwe stad in Tsjechië.

Donderdag 23 mei. Een plaatselijke wandeling door Jihlava. In de volgende winter hoop ik deze dan weer aan leden en bezoekers van dit forum door te geven. De wandeling moet dan natuurlijk wel iets te bieden hebben.

wordt vervolgd. Deel 2
 
Ad en Ron, doe als je Jihlava aandoet ook eens Bystrice nad Pernstejnem aan, waar een hele mooie burcht is. Echt schitterend, een bezoek waard. Daarnaast (als jullie van wandelen houden) zijn hier ook een reeks aan ruines te bezichtigen.
Ook zijn er hier nog een aantal unesco's te bezichtigen. Teveel om op te noemen.

Wens jullie een hele mooie vakantie toe met heel veel mooi weer.
 

Pelhřimov

Donateur
Ad, hier een filmpje over Pelhrimov. Bij 3.45 kan je een iets zien over "Zlaté ceské rucicky" (gouden handjes). Dit is gevestigd in de dependance van het record- & rariteitenmuseum. Hier is een mooie expositie over dingen die gemaakt zijn van luciferhoutjes. Echt schitterend!!! (Er hangen Engelse vertalingen met uitleg bij de vitrines)
IMG_9428.JPG IMG_9373.JPG

Ook het recordmuseum zelf, in één van de stadstorens, is leuk om te bezichtigen.

Vanaf de Bartolomeus-toren op het plein heb je een mooi uitzicht over de stad en omgeving.

Het spookmuseum zit onder Galerie M: bij de VVV is een Nederlandstalige folder verkrijgbaar over de spoken

virtuele kaart: Pelhrimov
 
Tip voor parkeren in Ceske Budejovice: wij hebben (dat was wel in 2006) geparkeerd bij Kaufland. Deze ligt vlakbij de stad en dit was toen gratis (geen idee of dat nog steeds zo is).
 

Ad Verschoor

Donateur
Stardust, Vasek, Kuurgast, Keesi, Pelhrimov, Noekie14 en Boya hartelijk bedankt voor jullie bijdrage aan dit deel van onze reis. Ik heb inmiddels weer nieuwe hotels geboekt, zodat zeer binnenkort deel 2 volgt.
Ook voor deel 1 had ik de hotels geboekt. Ik had er een hotel voorgeselecteerd in Batelov. Toen ik wilde gaan reserveren bleek het hotel gerenoveerd te zijn en inmiddels 80 euro moest gaan kosten.
Dit betekent dan gewoon wijziging van je plannen. Hierdoor is Slavonice dan weer toegevoegd en logeren we nu in Dacice.
 

Ad Verschoor

Donateur
Vasek, ik ben er trots op te kunnen melden dat ik inmiddels alle hotels heb gereserveerd op eentje na.
Ik ben uitgekomen op 36,25 euro gemiddeld voor een twee-persoonskamer, inclusief ontbijt, oftewel 18 euro per persoon
per nacht.
 

Ad Verschoor

Donateur
Kuurgast, waar ik nog niet uit ben is een hotel in Decin. Alles zit daar vol van donderdag 7 juni tot zondag 10 juni 2012.
Ik heb nog een aanvraag lopen bij hotel U Kaple, echter ik weet dat ze daar moeite hebben met welke taal dan ook.
Ik heb de aanvraag gedaan in Engels en Duits. Even afwachten nog maar.
Ja, en die massage loop ik mis, tenzij..........................
 

Ad Verschoor

Donateur
Reis door Tsjechie 2012. (Deel 2)

Jullie zullen allemaal wel gezien hebben, dat deel 1 werd afgesloten met een foutje. De laatste twee datums zijn verkeerd, die moeten zijn woensdag 23 mei en donderdag 24 mei. Ook wil ik bedanken voor alle reacties en het aanbod van massages. Ik zal er eerst geen gebruik van maken.

Vrijdag 25 mei. We vervolgen onze reis en krijgen die dag ruim 200 kilometer voor de kiezen. Een reis van Dacice naar Sternberk even boven Olomouc. Halverwege willen we het centrum van Brno bezoeken en indien er nog tijd voldoende is de gerestaureerde villa Tugendhat. De reis eindigt in Sternberk waar we voor 2 nachten geboekt hebben in Penzion U Zlatého muflona. (www.zlatymuflon.cz)

image.php


Het zal even zoeken worden. Het pension ligt buiten Sternberk in het populaire vakantiecentrum van Neder Žleb. Jullie vragen je misschien nu af, maar er is toch een Tomtom ? Jawel, maar niet bij mij. Ik ben bijna dagelijks wel even in Tsjechië en ga er prat op behoorlijk bekend te zijn voor wat betreft de geografie. Dus voor mij geen Tomtom.

Zaterdag 26 mei. Olomouc heb ik veel over gelezen en vooral ook veel plaatjes gezien. Het moet er vandaag van komen. Speciaal hiervoor hebben we ervoor gekozen naar Oost-Tsjechië af te reizen.

Zondag 27 mei. We reizen deze dag verder naar een nader deel van Tsjechië, dat we ook nog niet eerder bezocht hebben. Op tijd weg uit Sternberk om onderweg Hradec Kralove nog aan te doen. De terrassen naar het oude historisch centrum zijn klaar en dat moeten we toch even gezien hebben.

293472-top_foto1-ncagr.jpg


Vervolgens even een stadswandeling door de nieuwe stad en als er nog even tijd voor is kunnen de dames nog even winkelen in winkelcentrum Futurum.
Na dit bezoek en het deze dag afleggen van 180 kilometer hopen we terecht te komen in Dolni Brusnice. Jawel, 5 nachten logeren in het hotel van Nancy en Eric en hun beide kids. (www.hotelpodzvicinou.nl). Voor het eerst in Tsjechië bij Nederlanders, maar het lijkt ons heel leuk.

2_tn.jpg


Maandag 28 mei. Niet te ver autorijden. We willen dan naar Dvur Kralove voor een bezoek aan de dierentuin en het safaripark.
Dinsdag 29 mei. Ook nu blijven we in de buurt. We hebben het voordeel, dat Dolni Brusnice in het middelpunt ligt van zaken die we willen bezoeken. Deze keer wordt het Bila Tremesna en het oude hospitaal van Kuks met z'n apotheek. Ook krijgen we hier weer veel beelden te zien van Braun.
Woensdag 30 mei. Deze omgeving heeft veel te bieden. Een kijkje in Jaromer/Josefov lijkt me heel aardig, maar zeker ook Nove Mesto nad Metuji.
Donderdag 31 mei. Ja, deze dag wil ik me laten verrassen door Hendrikus Baan.

Tsjechie_zomer_2011_764_.JPG


Hij is vorig jaar met een treintje vanuit Trutnov gereden naar Teplice nad Metuji (2e stationnetje) en heeft zo de rotsen van Adrsprach bezocht. Zijn verhaal vond ik fantastisch en het lijkt me geweldig om deze tocht ook te gaan doen. Terug in Dolni Brusnice gaan we dan alweer de laatste avond hier in.

wordt vervolgd. Deel 3
 
als je naar adrspach gaat, blijf dan niet alleen bij het eerste deel lopen, want daar is het heel druk. het leukste is het om naar een ander station te lopen en dan weer met de trein terug te gaan. je loopt dan ook een stuk op de rotsen en moet wat klimmen en klauteren. ook kom je dan nog langs een uitzichtpunt waar je veel trappetjes op moet.
 
Bovenaan