Reis Bohemen - voorjaar 2011

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Dinsdag 3 mei 2011. (Deel 2)
Tijdens onze visite aan Klatovy ervaren we dat het vandaag waterkoud is. We verlangen naar winterjas, muts en handschoenen.
We verlaten even het plein en lopen langs een supermarkt van de Spar.
Bijzonder is het gebouw waarin deze supermarkt zetelt. Oud en omgeven met graffity. Je ziet dit niet zo vaak.
Even verder zien we de Aartsdiakenkerk van de geboorte van de maagd Maria. Het is een gotisch gebouw en het alleroudste historische monument uit de 13e eeuw in Klatovy.

P1000432.jpg P1000441.jpg

Naast deze gotische kerk zien we de Witte Toren uit 1581. Na een brand in 1758 is hij verhoogd en heeft hij z'n huidige vorm gekregen.
In dezelfde buurt trekt ook de Dominikaanse Sint-Laurentiuskerk de aandacht van de bezoeker. Zij is gebouwd in de periode van 1694 tot 1709 en is, net zoals andere monumenten, dikwijls verbouwd. De architect was een Italiaan, Marco Antonio Gilmetti, die in Klatovy woonde. De eenvoudige en sobere stijl van de kerk bewijst dat de dominikanen niet zo rijk waren als de jezuieten.
De kerk wordt nu als concertzaal gebruikt.

P1000438.jpg P1000435.jpg

Het middeleeuwse Klatovy werd beschermd door dubbele stenen muren, die gebouwd zijn tijdens de stichting van de stad aan het einde van de 13e eeuw. De muur is 10 tot 12 meter hoog en versterkt met bolwerken en grachten. Het grootste gedeelte en meteen ook het best bewaard bevindt zich in het oostelijk deel van de stad. Hier staan ook nog twee cirkelvormige bastions.

379.jpg 377.jpg

Teruggekomen op het plein mag een bezoek aan de barokke apotheek "Bij de witte Eenhoorn"niet ontbreken. De geschiedenis van de apotheek begint in de tweede helft van de 16e eeuw. Na het afschaffen van de Jezuietenorde in 1773, kocht John Michael Firbas, die apotheker was, de volledige inboedel van de jezuietenapotheek en bracht hem onder in dit huis.
De laatste apotheker hier was Mr.Kotik, die de apotheek uitbaatte tot in 1964. In 1966 stopte de apotheek haar activiteiten en werd een museum. Het unieke interieur en de inrichting met zeldzame curiosa uit de wereld van de farmacie maken deze apotheek tot een historisch monument van groot aanzien. Het is dan ook terecht op de Lijst van Werelderfgoed van de Unesco geplaatst.

P1000451.jpg

Na het bezoek aan de apotheek besluiten we op tijd richting Vimperk te rijden. Het bezoeken van Klatovy kunnen we iedereen van harte aanbevelen, omdat het gewoon een hele mooie plaats is.
We rijden via Susice en Kasperske Hory en de boordcomputer van de auto geeft een buitentemperatuur aan van 3 graden en dus een waarschuwing: "kans op gladheid". Even voor Vimperk bij Zdikov is het nog maar 1 graad. Zonder sneeuw bereiken we om kwart voor vier ons hotel.
Achteraf gezien is dit de enige dag geweest, tijdens onze vakantie, met minder weer. De rest van de vakantie was het weer fantastisch.
 

Ad Verschoor

Donateur
Woensdag 4 mei 2011 (deel 1)
Vandaag zeggen we Zuid-Bohemen, in ons geval Vimperk, weer vaarwel.
We hebben net als vorige jaren genoten van de bezochte plaatsen en van de natuur. We zijn om 7 uur opgestaan. Koffers en tassen ingepakt en in de auto geladen. De lucht is strak blauw vanmorgen en de auto is flink bevroren. Helaas, een krabber ontbreekt in de auto. Ja, dat gebeurt dan als hij altijd in de garage staat. Gelukkig, na het ontbijt blijkt dat de zon al zijn werk heeft gedaan en kunnen we om 9.00 uur vertrekken.
De eindbestemming van de reis vandaag is Chrudim. Rijden in de richting van Ceske Budejovice betekent dat je na enige tijd de torens ziet van de kerncentrale in Temelin. Even later wordt dan het slot Hluboka zichtbaar en daar willen we een bezoek aan brengen. Er is duidelijk zichtbaar dat het wat nevelig is.

437.jpg 439.jpg

Aangekomen in Hluboka nad Vltavou parkeren we de auto en zien dat de parkeerwachter komt aanfietsen om de gelden te innen. Eigenlijk heel bijzonder dat het nog op zo'n manier plaatsvindt. De toegangsweg naar het slot is steil en moet gelopen worden.
Halverwege deze weg staat dit beeld in een nis en het is een opmerkelijk beeld. Boven gekomen op de 83 meter hoge rots staat het slot in volle glorie en toont z'n hoofdingang.

453.jpg P1000468.jpg

De eerste sporen van dit slot zijn te herleiden naar de 13e eeuw. In 1838 is begonnen met de bouw van dit slot. Volgens de plannen van de Weense architecten zou het moeten gaan lijken op het kasteel van Windsor. Na de slag op de Witte Berg is het slot in 1661 in handen gekomen van de familie Schwarzenberg, die hier bijna drie eeuwen geheerst hebben.
De huidige vorm van het slot is het resultaat van een verbouwing die in 1871 heeft plaatsgevonden. De reconstructie betrof niet alleen de buitenkant, ook van binnen is de zaak grondig onder handen genomen. Op de foto's een opname van de binnenplaats en het monumentale trappenhuis, vol gehangen met portretten, wapens en wapenuitrusting.

476.jpg 480.jpg

Tijdens de rondleiding, door het slot, is het verboden te filmen of foto's te maken. Ik heb echter een vrouw, die het leuk vindt om achteraan de groep te lopen en geregeld blijft hangen. Zo zijn de foto's gemaakt van het trappenhuis en de bibliotheek. Heel veel houten betimmering is te zien in dit slot en die vindt het hoogtepunt in de bibliotheek, waarin zo'n 12.000 boeken zijn verzameld. De boekenkasten, die we op de foto zien, zijn afkomstig uit een klooster in Wurzburg.

510.jpg

wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Woensdag 4 mei 2011 (deel 2)
In het gebouw bevindt zich een kunstcollectie, waarvan vooral de verzameling Vlaamse wandtapijten van belang is. Bij het verlaten van het slot, na de rondleiding, zien we dit shot en vergeet ook vooral niet de tuin te bewonderen.

529.jpg 531.jpg

Wandelend door de tuin zien we aan de achterzijde een prachtige gietijzeren balkonpartij, die bovendien een schitterend contrast vormt met de verder witte architectuur. Even later de oranjerie, die de verbinding vormt tussen het kasteel en de rijschool.
Tegenwoordig bevindt zich hier een restaurant staan er stands met toeristische producten en er zijn, binnen en buiten, meerdere beeldhouwwerken opgesteld.

P1000477.jpg P1000461.jpg

We verlaten het terrein van het slot en beginnen de afdaling richting auto, waarbij ik toch nog even het raadhuis wil laten zien.
Het bezoek aan het slot in Hluboka nad Vltavou is meer dan de moeite waard en een aanrader voor iedereen die dit deel van Tsjechie bezoekt.

P1000482.jpg

Bij mijn bezoek vorig jaar zijn we vanaf Hluboka direct noordwaarts gereden naar Tabor en via Pelhrimov en Humpolec naar Chrudim.
Ik heb er deze keer voor gekozen om te rijden via Trebon en Jindrichuv Hradec naar Pelhrimov en zo verder.
Een bezoek aan Jindrichuv Hradec heb ik daarbij op het programma gezet, maar dit bleek een misrekening.
Deze weg neemt namelijk zoveel tijd, dat we hebben moeten besluiten om deze stad rechts te laten liggen en door te rijden.
Zeker ook omdat we nog een hotel in Chrudim of omgeving moesten vinden. Na aankomst komen we terecht in het Alfa-hotel in het centrum van Chrudim. In tegenstelling tot vorig jaar lijkt het erop dat dit hotel er alles aan doet om het zijn gasten naar de zin te maken.
Het wordt beheert door een nieuwe eigenaar en na enige tijd worden wij benadert door een jonge dame, die zich voorstelt en vraagt hoe we het ontbijt willen. Zij spreekt goed Engels en heeft ook enige tijd bij vrienden in Nederland gewoond. De volgende dagen heeft zij steeds het ontbijt voor ons verzorgd.
Ook vinden aan tuin en restaurant allerlei vernieuwingen plaats en als deze verbeteringen worden voortgezet is dit hotel voor de bezoeker een aanrader.
In het centrum gaan we de maaltijd nuttigen en neem ik een foto, waarbij ik drie elementen van het plein in een foto kan vastleggen.
Op het Resselplein zien we de Kerk Maria Hemelvaart, de barokke pestzuil en de bekende sleutelcollage (12000 sleutels) van Jiri David, die toen hier stond opgesteld.

P1000493.jpg
 

Ad Verschoor

Donateur
Donderdag 5 mei 2011 (deel 1)
Bij het opstaan blijkt het prachtig weer te zijn en dat terwijl het maar 10 graden is. Het beloofd dus veel goeds. Op internet heb ik (bij mijn voorbereiding) een wandeling ontdekt, die je de mooiste plekjes van Pardubice laat zien. Het is duidelijk dat dit voor vanmorgen op het programma staat. Bovendien is het wel heel dichtbij Chrudim, zodat er vandaag niet te veel gereden hoeft te worden. Vanmiddag brengen wij dan nog een bezoek aan het Poppenmuseum in Chrudim.
Toch als ik de foto's van deze dag zie denk ik dat deze dag uit 4 delen zal gaan bestaan.
Even na 10.00 uur arriveren we in Pardubice en kunnen we de auto parkeren op nog geen 150 meter van de VVV en de Groene Toren.
Voor de supermarkt Billa op het "Namesti Republiky" en feitelijk midden in het centrum van deze stad.
Bij het uitstappen van de auto zien we het mooie Oostboheemse Theater "Mestske Divadlo" en de opvallende Groene Toren ("Zelena brana"). Deze toren is opgetrokken na de alles verwoestende stadsbrand van 1538. Het dak van deze toren is met koper belegd, dat door oxidatie groen werd. Hierdoor kreeg het al snel de naam van groene toren.

P1000536.jpg P1000498.jpg

De start van de wandeling is bij de groene toren. Ik neem jullie weliswaar mee op deze wandeling, maar zal een meer uitgebreide beschrijving geven over de stad, haar omgeving, de wandeling en de objecten die we zien in een later apart onderwerp over Pardubice.
Na de toren komen we op de Pernstyner plein ("Pernstyner Namesti"). De huizen, die we hier op dit plein en in de omliggende straten zien, zijn zogenoemde renaissance huizen.
Dominant aanwezig op het plein is het stadhuis uit de 19e eeuw.
Op de voorgrond is het terras te zien van de Pizzeria Santa Maria, waar wij ons nog enige tijd vermaakt hebben.

P1000502.jpg

Een vooraanstaande rol in het verleden van de stad speelde de adellijke familie Pernstejn. Na de eerder genoemde stadsbrand besloten ze de stad opnieuw op te bouwen. Italiaanse architecten werden aangetrokken, die een renaissance-stad schiepen. Er werden het kasteel, drie kerken en nieuwe huizen gebouwd op oude funderingen.
Op de foto de toegang tot het kasteel Pardubice en in de gracht geen beren, maar pauwen in prachtige kleuren.

P1000513.jpg P1000515.jpg

Tenslotte zien we hier het Museum van Oost-Bohemen. Hierin bevinden zich onder andere oogverblindende fresco's, in de Ridderzalen uit de renaissance.

P1000516.jpg

wordt vervolgd deel 2
 

Ad Verschoor

Donateur
Donderdag 5 mei 2011 (deel 2)
De wandeling leidt ons verder door het Tyrsch-park ("Tyrsovy sady"). Het ligt rondom het kasteel en we lopen stukjes langs de kasteelmuren.
Het park is voor iedereen zeker de moeite waard er doorheen te wandelen.

706.jpg 708.jpg

Het park achter ons latend zien we een opvallend beeld ter herinnering aan de gevallenen in de 2e wereldoorlog. Op het moderne stadsplein (namesti republiky) staat ook de St.Bartholomeuskerk, een gotische
kerk met een ranke spits midden op het dak. Binnen is te zien de grafsteen van Vojtech van Pernstejn uit de renaissance en een monumentale beeldengroep van Golgotha uit 1736.

717.jpg 758.jpg

Het centrum van Pardubice wordt omgeven door de Labe en de Chrudimka en vanaf de kerk lopen we nu richting Chrudimka. Aan deze rivier zien we de automatische molen ("Automaticke mlyny"). Deze molen werd gebouwd tussen 1909 en 1911 door de architect Joseph Mills Gocar en staat nu op de lijst van Tsjechische nationale technische monumenten.De molen bestaat uit 2 afzonderlijk werkende productiestraten. De korenmolen met een capaciteit van 180 ton tarwe per 24 uur en de roggemolen met een vermogen van 90 ton rogge in 24 uur. Na de maling vinden deze producten hun weg in verschillende mixen naar bakkers en banketbakkers.
Vanaf 2003 is de molen volledig computergestuurd.

P1000524.jpg

De wandeling wordt afgesloten op het Pernstein Plein, dat we ook in het begin al gezien hebben. Te zien is nog een overal aanwezig zijnde pestzuil en een opvallend huis uit 1797. We zien er een decoratie van het Bijbelse verhaal van Jonas in de walvis. Het huis draagt dan ook als naam Dum U Jonase. In de gevel van het huis zijn de figuren te zien van de heilige Florian en de heilige Petrus.

P1000530.jpg P1000531.jpg

De stad Pardubice geeft aan in z'n folders geen hindernissen te kennen voor mensen met een beperking. Het moet gezegd, dat ik deze ook praktisch niet ben tegengekomen op deze wandeling. De stad is niet alleen goed begaanbaar voor mensen die gebruik maken van rolstoel of rollator, maar ook voor de mensen die slechtziend of blind zijn.
Vanmiddag wil ik jullie graag meenemen naar Chrudim voor onder andere een bezoek aan het Poppenmuseum.

wordt vervolgd (Deel 3)
 
Ad, leuk om jouw verslag over Pardubice te lezen. Wat je zegt over hindernissen klopt eigenlijk wel, had ik nog niet eerder over nagedacht. Ook met de fiets is Pardubice heel toegankelijk, er zijn voor een Tsjechische stad relatief veel fietspaden aangelegd. Ook langs de Labe richting Kuneticka hora zijn mooie (en veilige) fiets/skate-routes. Ben benieuwd naar het vervolg van de reis.
 

Ad Verschoor

Donateur
Donderdag 5 mei 2011 (deel 3)
Na het bezoek aan Pardubice zijn we weer teruggegaan naar Chrudim, zodat we daar nog een lange middag te gaan hebben. Ik hoef geen auto meer te rijden. We kunnen, in het inmiddels zeer fraaie weer, genieten op een terrasje nu is niet met 7up, maar gewoon met bier.
Vanaf ons Alfa-hotel, waar de auto op de afgesloten binnenplaats geparkeerd staat, lopen we richting centrum. Vanaf de brug, over de Chrudimka, met z'n beelden zien we het hotel (www.hotelalfa.cz) op de achtergrond.
De straat richting Ressellovo Namesti is de Siroka en wordt gekenmerkt door 17 drempels in de sterk stijgende straat. Op de foto zijn deze drempels ook te zien.
Aangekomen op het plein reserveren we eerst een plaats voor het avondeten in restaurant "U slejsku" van Petr Locker. Heel leuk was het dat Petr ons herkende van de bezoeken het jaar ervoor.
"Ah, sieh mal, da sind die Hollaender wieder".

870.jpg P1000494.jpg

We lopen nog wat rond en komen langs het Kapuzijnerklooster en de Sint Joseph-kerk. Er wordt hard gewerkt, zoals te zien is op de foto, want dit jaar (2011) zal er een museum worden gehuisvest.
Ook een foto van de nieuwe stadsbron gebouwd in 1873 en omlijst met beelden afkomstig uit de Maria Hemelvaart-kerk. De beelden zijn vervaardigd door de beeldhouwer J.P. Cechpauer.

P1000550.jpg 777.jpg

Tijdens de reis richting Tsjechie heb ik laten weten, dat Ron z'n nieuwe broek al stuk bleek te zijn. In Pardubice was hij eindelijk bereid een winkel binnen te gaan voor een nieuwe spijkerbroek.
Helaas, het bleek een zaak met alleen maar dameskleding.
Gelukkig is het deze middag gelukt in een klein winkeltje in Chrudim.
Na het passen heeft de aankoop plaatsgevonden.

770.jpg

Na dit winkelen is er nog even tijd langs te gaan bij de Sint Katharina-kerk. De kerk dateert uit de 14e eeuw en is na een brand in 1850 opnieuw gebouwd in z'n huidige vorm.
Op de foto vanuit de minaret van het Mydlar-huis (Poppenmuseum) zien we een stukje Chrudim van bovenaf en is ook nog de kerk te zien.

P1000564.jpg 827.jpg

Inmiddels is het tijd het poppenmuseum te gaan bezoeken en volgt een verslag in deel 4 van deze dag.

wordt vervolgd (deel 4)
 

Ad Verschoor

Donateur
Donderdag 5 mei 2011 (deel 4)
De middag gebruiken we om het Poppenmuseum te bezoeken, dat is ondergebracht in het Midlarhuis. Dit huis is gebouwd door een inwoner van Chrudim, Matei Midlar, in de periode tussen 1573 en 1577. Het gebouw heeft arcaden op twee verdiepingen, die te zien zijn bij de entree. Het huis valt op door z'n minarettoren, die later door Mydlar's zoon, Daniel, eraan is toegevoegd.
In 1972 is het gebouw gerenoveerd voor het Museum van poppenspel.

P1000554.jpg

In het museum staan marionetten centraal. Tsjechie staat bekend om dit poppenspel. Het museum is voortgekomen door een schenking van de prive-verzameling van professor Jan Malik, die leefde van 1904 tot 1980. Hij was pedagoog en historicus. De museumverzameling bestaat uit zo'n 8000 poppen en ongeveer 41.000 andere stukken.
Ik laat heel graag enkele foto's van deze verzameling zien.

787.jpg 789.jpg

795.jpg 807.jpg

820.jpg

Van harte beveel ik een bezoek aan Chrudim en haar poppenmuseum aan. Ook kinderen zal het aanspreken en niet op zijn minst, omdat er ook veel knutselmogelijkheden zijn, zoals schilderen.
Zelf spelen en een voorstellingen geven kan ook. Ron en ik hebben deze kans niet voorbij laten gaan en onze dames een voorstelling gegeven van ons spel met deze marionetten.

833.jpg

Voor informatie over het museum: www.puppets.cz en voor informatie over Chrudim: www.navstevnik.cz

wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Vrijdag 6 mei 2011.
Voor vandaag staat Kutna Hora op het programma en vanzelfsprekend heb ik de bloemlezing van Keesi over "De monumenten van Kutna Hora", als richtlijn genomen voor onze wandeling door deze prachtige plaats.
De bloemlezing van Keesi is hier te vinden.
Ook vorig jaar hebben wij hier een bezoek gebracht, zodat ik mijn beschrijving nu wat kort zal houden.
Wij beginnen de reis vanuit Chrudim en rijden naar Caslav. Het is mijn plan het kasteel te bezoeken, maar in Caslav blijkt veel opgebroken te zijn. Ik kom uit in het centrum en rij er verschillende malen rond en heb zelfs op de borden Kutna Hora niet meer kunnen vinden.
Gelukkig en op goed geluk zijn we toch weer op de juiste route terecht gekomen en bewaren we het kasteel voor een volgende keer.
Meestal levert het benaderen van Kutna Hora al een mooi plaatje op, zodat we dat deze keer ook weer geprobeerd hebben u dit te laten zien. Aangekomen is het een poosje zoeken naar de plaats waar wij vorig jaar de auto hebben, maar uiteindelijk staan we weer op dezelfde plek aan de Kremnicka en op de route van onze wandeling.
We lopen langs de bronnen, die gerestaureerd worden. Langs de Nepomuk kerk richting Vaclavske Namensti waar we het stenen huis zien. Een heel mooi gebouw met prachtige beelden aan de gevel. Er is een museum in gevestigd.

877.jpg P1000570.jpg

We arriveren even later op het Palackeho Namesti, waar zich de VVV bevindt in het Sankturin-huis. Het is een plein met opvallende gebouwen, die een frisse uitstraling hebben. Ook de terrassen maken dit plein levendig. Terwijl wij gebruik maken van een terras komt de paardenkoets aan waar ritjes mee te maken zijn en we zien de koetsier op de bok, die hulp krijgt van iemand die water voor de paarden ophaalt.

P1000573.jpg 886.jpg

Vanaf het plein in de richting van de grote St.Barbara Kathedraal, lopen we langs de "Welscher, of Italiaanse Hof" (Vlassky Dvur). Oorspronkelijk was hierin de koninklijke munt gehuisvest en later het stadhuis. Het is een mooi gebouw en ook de binnenplaats mag er zijn.

P1000576.jpg P1000579.jpg

Geen foto's heb ik geplaatst van de grote kathedraal. Ook al vind ik dit het mooiste gebouw in deze plaats en is alleen al voor de kathedraal een bezoek zeker aanbevolen. Wat we wel zien is de aanwezigheid van uitzendbureau Randstad in dit deel van Tsjechie en op de foto het Boheems Zilvermuseum uit het jaar 1420.

933.jpg

Op veel plaatsen zien we dat restauraties plaatsvinden aan gebouwen en de bronnen, maar ook aan de straat wordt hard gewerkt. Nu is men bezig rond de Barbara en het Jesuitenseminar en vorig jaar even daarvoor. Het geeft aan dat Kutna Hora werkt aan z'n toekomst.
 

kuurgast

Donateur
We lopen nog wat rond en komen langs het Kapuzijnerklooster en de Sint Joseph-kerk. Er wordt hard gewerkt, zoals te zien is op de foto, want dit jaar (2011) zal er een museum worden gehuisvest.
Dit Museum van de barokke beelden heeft zaterdag haar deuren geopend. Tot eind oktober is het open van 9:00 tot 17:00uur. Waarna ze in de winter in het weekend en met de feestdagen open is.
Bron:rozhlas.cz met kaartje.
Website van het museum is mubaso.cz ,waar nog niet veel gebeurt zo te zien.
Het museum heeft een barrière-vrije ruimte waar tweeëndertig sculpturen staan ,de bezoekers kunnen een kijkje nemen in de werkplaats en er zal een korte film over de geschiedenis van de stad, en barokke beeldhouwers te zien zijn.
Bron:rada-severovychod.cz.
 

Ad Verschoor

Donateur
Zaterdag 7 Mei 2011 (Deel 1)
Gelet op de foto's en aantekeningen van deze dag ontkom ik er weer niet aan, om meerdere delen te schrijven. Deze dag verlaten we Chrudim alweer en bij het opstaan schijnt het zonnetje. Voor het ontbijt om 9.00 uur maak ik toch nog maar even een ommetje, omdat ik jullie de foto van de achterzijde van het Mydlar-huis met z'n minaret niet wil onthouden. We hebben het voornemen een bezoek te brengen aan Hradec Kralove. Een plaats van ongeveer 100.000 inwoners, de hoofdstad van de regio Oost-Bohemen. Hij ligt bij de plek waar de rivier de Orlice uitmondt in de Labe. Het is een belangrijk industriecentrum en een knooppunt van auto- en spoorwegen. Zij is daardoor goed bereikbaar. Het historisch centrum van Hradec Kralove bestaat uit veel fris geschilderde huizen uit de Middeleeuwen, Renaissance en barok.
Het is dit gebied , dat wij zullen verkennen.
Wie geinteresseerd is in 20e-eeuwse architectuur, moet eens een kijkje nemen in de wijk aan de andere Elbeoever, tussen de rivier en het station. Ook dit moet zeker de moeite van een bezoek waard zijn.
Wij zijn klaar voor de historische rondgang, maar niet voordat we de korte broeken hebben aangetrokken. Het wordt steeds zonniger weer.
De auto staat vrij geparkeerd voor het Zimni multifunctioneel sportcomplex, dat vooral dienstdoet als ijsstadion. Het bevindt zich aan de Komenskeho, direct bij stadsmuren en terrassen naar het historisch centrum.

P1000611.jpg 1047.jpg

Aan deze stadsmuren en terrassen wordt echter verschrikkelijk hard gewerkt en zelfs op deze zaterdag. Op de foto zien we nieuwe moderne trappen naar boven, die duidelijk al klaar zijn en ernaast zien we harde werkers, die de oude bovenste en onderste stadsmuur steen na steen afbreken. De oude stenen worden gebikt en we zien dat ze weer opnieuw gebruikt worden om dit deel van de terrassen en muren de oude glans terug te geven. Ook de Europese Unie levert subsidie aan dit grote project, dat in september 2011 afgerond moet zijn.

1055.jpg 1202.jpg

Boven gekomen zien we de Kanunnikhuizen "Rezydencje kanoniczne", uit het begin van de 18e eeuw. Het zijn prachtige renaissancewoningen met oogstrelende gevels, die er toe hebben bijgedragen, dat snel gewerkt moest gaan worden aan terrassen en stadsmuren. De laatste waren al enige tijd aan het verzakken door regenval. Hierdoor dreigden de Kanunnikhuizen in te storten en daar zou dan tevens het sportcomplex met ijsstadion veel schade van ondervinden. Spoed en indringende restauratie was dus noodzakelijk.
Op de foto deze Kanunnikhuizen.

1094.jpg

Ook in Tsjechie kan men het niet laten om schade toe te brengen aan andermans eigendommen, of openbare en historische panden.
Zo ook hier een speciaal aangestelde persoon. die niets anders doet dan deze beschadigingen te verwijderen.
Voor we het plein betreden valt de kathedraal van de Heilige Geest
"Chram Sv. Ducha" op. Deze gotische bakstenen kerk uit 1307 heeft ranke glas-in-loodramen en een schitterend altaar. Ernaast zien we de Witte Toren, die er in de jaren 1574-1589 gebouwd is

1072.jpg 1070.jpg

Voor ons werd het tijd voor een terrasje, want de zon is inmiddels aardig warm geworden.

wordt vervolgd Deel 2
 

Ad Verschoor

Donateur
Zaterdag 7 mei 2011 (Deel 2)
Op het terras hebben we nog wat nagepraat over de aardverschuiving, die er gelukkig niet gekomen is in Hradec Kralove. Ook hebben we vanaf deze plek een mooi zicht op het Velke Namesti. Zo zien we het Oude Raadhuis, dat gebouwd is aan het begin van de 15e eeuw. De twee torens zijn ruim 300 jaar later toegevoegd en in de 19e eeuw is er nog een verdieping opgebouwd. Een plaatje dat ik jullie ook zeker wil laten zien van Hradec Kralove is dit overzicht van het Grote Plein. Te zien vanaf links de Kanunnikhuizen, de Kathedraal van de Heilige Geest, de Witte Toren en het Oude Raadhuis met z'n beide torentjes.

P1000617.jpg P1000626.jpg

Achter dit grote plein bevindt zich nog een wat kleiner "Male Namesti" met in het midden een fontein met een beeld van de heilige Johannes van Nepomuk.
Bij het verlaten ervan zien we de Silezische Poort. Langs hetgehele historisch centrum zijn resten van de poort te zien. Een deel van deze fortificaties is in het begin van de 14e eeuw in baksteen opgetrokken.
Als laatste beeld van Hradec Kralove wil ik de Oude Synagoge laten zien. Deze opvallende jugendstil synagoge, in 1904-1905 gebouwd naar een ontwerp van Vaclav Weinzettel, heeft een grote koepel, die onlangs opnieuw met bladkoper is bekleed en oosterse elementen.
De synagoge was in gebruik tot de 2e wereldoorlog. Sindsdien is er een bibliotheek in gevestigd.

P1000630.jpg 1141.jpg

Ik realiseer mij,dat ik nog veel meer had kunnen schrijven en laten zien over Hradec Kralove. Gelijk wordt dit verhaal voor velen dan ook onleesbaar en niet interessant. Later zal ik deze plaats uitgebreider beschrijven onder "Attracties en Bezienswaardigheden" van dit Forum. Nu willen we nog graag Trebechovice pod Orebem bezoeken. Een klein dorpje ten oosten van Hradec Kralove bezoeken.
Zo'n klein plaatsje vraagt u zich af, wat is daar toch te beleven ?
Wel er bevindt zich een museum met de mechanische kerststallen van Betlem. Een stal waar een houtsnijder 40 jaar aangewerkt heeft. Hij is 7 meter lang, 3m diep en 2m hoog.
Helaas, ik kan geen foto's tonen, want het museum (www.betlem.cz) is wegens nieuwbouw gesloten tot juni 2013.
Op deze zaterdag toch genoten van het gezellige plaatsje waar een kermis gaande was en een optocht van oude auto's, die op een merkwaardige manier de kinderwagens vervoerden.

P1000645.jpg 1219.jpg

Heerlijk rustgevend is het om nu, achter deze motorfanaten richting Jicin te mogen rijden. Zeker, omdat ze er een rustig zomers tempo op na houden.

1245.jpg

Dit deel van de dag is weer fantastisch geweest en we zijn zeker van plan later te gaan kijken hoe het erbij staat met de muren en terrassen van Hradec Kralove en om het nieuwe stadsdeel te bezoeken.

wordt vervolgd deel 3
 

kuurgast

Donateur
Ad :bloem: wat kan jij alles mooi beschrijven. Zonder de foto's te zien krijg je al het gevoel dat je als lezer meeloopt door die plaatsen. :top:
Vol verwachting kijk ik uit naar je beschrijving van Jičin de stad van de sprookjes.
 

Ad Verschoor

Donateur
Zaterdag 7 mei 2011 (Deel 3)
Het is alweer 15.30 uur als we in Jicin arriveren. We hebben een slaapplek besproken in hotel Pariz vlakbij de Valdice Poort en dus in het centrum. We staan even geparkeerd bij een busstation om te zoeken waar we heen moeten, als iemand ons aanspreekt. Hij kan ons zeker zeggen waar we zijn moeten. Het kost slechts een kleine bijdrage.
Allez, waarom ook niet, we stonden op zo'n meter of 50 van het hotel.
We worden netjes ontvangen in het hotel en brengen onze spullen vast naar boven. Gelukkig er is een lift.
Het hotel blijkt te beschikken over een prachtige tuin met terrasjes waar het goed toeven is en een halve liter, zeker met het mooie weer van vandaag, heel makkelijk naar binnen glijdt.
Op de foto's het hotel Pariz (www.hotel-pariz-jicin.cz) en de 16e eeuwse rechthoekige Valdice-Poort (Valdicka Brana). De 52 meter hoge toren biedt een geweldig uitzicht over de stad en haar omgeving.
Ron, mijn kameraad, heeft de moeite genomen naar boven te klauteren en ik hoop dat hij wat foto's kan bijplaatsen vanuit deze toren.

P1000652.jpg P1000653.jpg

Iemand wiens naam geregeld terugkomt in de Tsjechische geschiedenis, is die van de aanvoerder van het katholiek keizerlijk leger,tijdens de dertigjarige oorlog, Albrecht von Wallenstein (1583-1634).
Onder Wallenstein beleefde Jicin zijn hoogtepunt. Hij bouwde er zijn residentie, sloeg er zijn eigen geld en droomde van een te stichten universiteit. Toen hij het waagde op eigen houtje met de vijand, de Protestanten, te onderhandelen, werd hij in opdracht van keizer Ferdinand II, in 1634 in Cheb vermoord. Hiermee vielen al zijn plannen in duigen. Een voorbeeld hiervan is de Jezuitenkerk van de heilige Jakobus, de Meerdere (Sv. Jakuba Vetsiho). Een duidelijk voorbeeld van een kerk, die nooit is afgebouwd, doch waarvan de binnenzijde een prachtige aanblik geeft.

P1000654.jpg P1000655.jpg

Via de poort en langs de Jakobus kerk zijn we terecht gekomen op het grote plein vernoemd naar Wallenstein (Valdstejnovo Namesti).
Op dit plaatje zien we van links naar rechts de Kroningsfontein uit 1836, die gebouwd is in de vorm van een antieke tempel. De Mariazuil uit 1702 als dank van de Jezuiten dat Jicin verschoond bleef van de pesten tenslotte de Valdice Toren en het Wallenstein Kasteel met z'n arcaden.
Weer terug wandelend over de autovrije Husova zien we voor de polikliniek het beeld van weer zo'n bekende persoonlijkheid uit de Tsjechische geschiedenis Jan Hus, die enige tijd in Jicin gewoond heeft.

P1000660.jpg 1674.jpg

Het plan is er deze dag af te sluiten met een maaltijd in het alom geprezen restaurant "De Harmonie". Helaas is dit volledig volgeboekt.
Dus terug naar hotel Pariz om daar te eten en dat was goed. Een nadeel dient zich wel aan. Het restaurant sluit om negen uur en dat was goed waarneembaar aan de ober, die voortdurend liet merken dat we moesten opschieten. Het werd zelfs nog wat negatiever toen we te horen kregen, dat we morgenochtend wel konden ontbijten, maar verder was het hotel op zondag gesloten (Zeer opmerkelijk).
We zagen ons slenteren met de ziel onder de arm door Jicin, zonder een thuis te hebben. Uitkomst we gaan hier nooit meer logeren.
De mooie avond in de tuin van het hotel met op zaterdagavond live-muziek maakt gelukkig veel goed. De band had een gehoor van 8 toehoorders (we denken familie) en wij met 4 personen.
De zangeres was goed en het is leuk veel herkenbare muziek te horen, alleen nu in het Tsjechisch.

1256.jpg

wordt vervolgd Deel 4
 

Ad Verschoor

Donateur
Zaterdag 7 mei 2011 (Deel 4)
In mijn vorige bijdragen over de bezoeken aan Jicin heb ik veel verteld over historie en bezienswaardigheden van Jicin. Zeker, de stad is dit ook waard en zal beslist bij ons volgende bezoek aan Tsjechie weer op het programma staan.
Een bijzondere vermelding verdient "Jicin, als sprookjesstad".
Aan het begin van alles stonden de bekende kinderboekenschrijver Vaclav Ctvrtek en de illustrator van sprookjes Radek Pilar.
Zij hebben Jicin gebruikt, als inspiratiebron, voor het in Tsjechie populairste sprookje over de eerlijke schoenmaker Rumcajs.
Rumcajs verliet boos de stadsmuren van Jicin nadat hem, groot onrecht was aangedaan. Hij werd rover. Samen met zijn vrouw Manka en hun ondeugende zoontje Cipisek jaagt hij op degenen die het recht naar hun hand willen zetten en zetten zo de boel op stelten.
In de Valdicepoort is het Radek Pilarmuseum gevestigd.
De Schrijver Ctvrtek en de tekenaar Pilar worden door Jicin geeerd tijdens het jaarlijkse Sprookjesfestival.
Vanaf 1991 vindt dit festival jaarlijks half september plaats. De burgemeester geeft de sleutel van de stad dan aan de kinderen. Tijdens dit festival komen de kinderen van dichtbij en ver weg hiernaartoe om te dansen, toneel te spelen, te tekenen of spelletjes te doen.
Het is dan ook niet vreemd in Jicin om een lieve draak, als kunst, aan het begin van de Husova te zien.

P1000666.jpg

Op het grote plein nog maar even een plaatje geschoten van het Slot Wallenstein en dan naar binnen om de binnenplaats te bewonderen.

P1000659.jpg 1308.jpg

De binnenplaats uitwandelend komen we in het Slotpark, dat is aangelegd tussen 1938 en 1941. Terug op het plein is er veel volk op de been, die gezamenlijk willen kijken naar een ijshockeywedstrijd van Tsjechie. Het loopt niet helemaal feestelijk af, want de wedstrijd eindigt in een gelijkspel. Later in de poule zal Tsjechie alsnog de halve finale bereiken.

1312.jpg 1709.jpg

We sluiten ons verhaal over Jicin af op zondagavond en eten dan in hotel Jicin. Een mooi hotel en vriendelijke bediening. Bovendien hebben wij er heerlijk gegeten. We besluiten hier de maaltijd met koffie, want om nu weer ergens anders heen te gaan leek ons niet helemaal het einde.
Gelukkig was het deze dag mooi weer, droog en niet zo koud, zodat we in de tuin van hotel Pariz een kaartje konden leggen. Zelfs een huiskamer was niet opengesteld voor de hotelgasten op deze zondag. Jicin zeker is voor ons, hotel Pariz nooit meer.
We hadden zelf bier, rode wijn en kaarten, zodat we ook de avond gezellig zijn doorgekomen.

1716.jpg 1702.jpg

Zondag zullen we de kasteeldagen bezoeken in Kasteel Kost. Een prachtige dag waarvan hopelijk nog veel mensen van zullen genieten.

wordt vervolgd
 
Bovenaan