Reis Bohemen - voorjaar 2011

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Zaterdag 30 april 2011. Om 6.00 uur sta ik op voor deze eerste vakantiedag. Uit gewoonte kijk ik eerst naar buiten en zie het zonnetje al schijnen. Ik ben gewend om altijd vroeg op te staan. We hebben afgesproken om rond 9.00 uur te ontbijten. Ik moet dus aardig wat tijd overbruggen en besluit een zeer uitgebreid bad te nemen. Na het ontbijt ben ik de autosleutels weer eens kwijt, maar na lang zoeken kunnen we dan toch vertrekken voor een ritje naar Prachatice.
Het wordt een korte rit van ongeveer 20 kilometer vanaf Vimperk. Bij aankomst zien we, voor ons, de Sint Jakobskerk en de Piseker Toren.
Voor we de toren induiken om het centrum te bezoeken gaan we nog even rechtsaf en komen terecht bij de zogenaamde Zizkova Skala (Zizkova rots).

049.jpg P1000354.jpg

Deze Zizkova Skala is het startpunt van de Svatopetrska route. Een wandeling van 1,5 - 2 kilometer door Prachatice en haar omgeving.
Prachtig is het om tijdens de wandeling de stad van bovenaf te zien.

P1000357.jpg P1000358.jpg

Na dit voor mij "nieuw ontdek je plekje" komen we toch aan in het centrum van de stad. Op het plein zien we een bruidspaar, dat net het raadhuis verlaten heeft. Bij het naar buiten gaan heeft de bruidegom een paardenjuk omgehangen gekregen en heeft de bruid hem met de zweep achterna gezeten.
In Tsjechie is dit een gewoonte om te laten zien wie de broek aan gaat hebben. Helaas was ik te laat om dit ritueel op foto vast te leggen.
Er is me verteld, dat genodigden van zo'n bruiloft er de hele dag bij aanwezig zijn. Ook geldt dit voor de muziek, want zelfs bij het maken van de foto's moest de muziek aanwezig zijn.

P1000365.jpg P1000366.jpg

Na Prachatice nog even de berg Libin bezocht, maar we vonden het echt te ver om naar de top te wandelen. Via Volary en Kubova Hut (waar we nog een flinke wandeling gemaakt hebben) zijn we teruggereden naar Vimperk.

P1000382.jpg

In Vimperk hebben we gezocht en gevraagd, maar er was echt geen heksenverbranding. Misschien heeft men er een goed voorgevoel bij gehad, want om 17.00 uur begon het flink te regenen en hield het die dag ook niet meer op.
's Avonds in het hotel dan maar klaverjassen en tenslotte de rekening van die dag betaald. Niet te geloven, steeds weer is daar verbazing over. Per persoon 450 Tsjechische kronen, of omgerekend 18.50 euro en dat voor diner, banana royaal, 2 cappuccino of espresso en genoeg drankjes.
Dit is vakantie optima forma !!!!!!!!!!!!!!

wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Zondag 1 mei 2011. (deel 1) Vandaag staat Zamek Vimperk op het programma en de opening van het toeristisch seizoen 2011. We staan op tijd op en zitten om 9.00 uur aan het ontbijt. De dag begint zwaar bewolkt. We besluiten naar boven te wandelen, maar komen niet ver.
Marja heeft niet haar wandeldag, dus maar snel de auto opgehaald.
Je kunt er de auto parkeren direct voor het kasteel. We lopen naar binnen en het valt op, dat dit kasteel aan renovatie toe is. Het ziet er nogal verwaarloosd uit.

136.jpg 149.jpg

Wij zagen er al geruime tijd naar uit dit kasteel met z'n museum te bezoeken. Helaas, dit viel toch wat tegen. Ook al, omdat het niet mogelijk bleek een rondleiding door het kasteel te krijgen.
In het museum, dat niet zo groot is, zien we de vaste tentoonstelling van boekdrukkunst en glasindustrie.
Aan de wieg van de boekdrukindustrie in Vimperk staat Johann Steinbrenner, die er op 17 juli 1835 werd geboren en er overleed op 6 mei 1909. De grootste zoon en ereburger van de toenmalige stad Winterberg (nu Vimperk) is vooral bekend geworden door het drukken van de miniatuur koran.

158.jpg 173.jpg

Dit jaar (2011) is er een tijdelijke tentoonstelling ingericht van technisch speelgoed en elektrische treinen van het Tsjechische merk Merkur. Het grote Merkur-museum is te vinden in Police nad Metuji, waarvan ik hier een website heb geplaatst.
Hieronder de foto,s van de opstelling in Vimperk, waar kinderen ook zelf kunnen spelen met dit meccano produkt.

186.jpg 188.jpg

Vrij snel zijn we toch uitgekeken in het museum en we besluiten om voor de vuist weg te gaan rijden. Het zal nog een leuke middag worden.

wordt vervolgd. Deel 2
 

Tabe

† In Memoriam
Goedemorgen Ad.
Leuk om iets te lezen van een gebied niet ver bij ons huis in Zbyslav vandaan! Sumava is een schitterende wereld met veel natuurschoon en leuke stadjes. Persoonlijk vind ik deze streek absoluut niet onderdoen voor b.v. het reuzengebergte. Maar het is vaak minder bekend bij de toerist. De streek is een aanrader voor de toerist die van de natuur houdt.
wacht op het vervolg.
 

Ad Verschoor

Donateur
Hallo Tabe, het is inmiddels de 3e keer, dat wij onze reis starten in Zuid-Bohemen en om preciezer te zijn hotel Terasa in Vimperk. Hopelijk is het zeker ook niet de laatste keer. Wonend in Hoogeveen en al 35 jaar op vakantie in Dwingeloo geeft aan, dat we bosliefhebbers zijn. Hierbij geef ik nog even deze link door naar mijn verslag 2010 en de belevenissen van toen in dit mooie gebied. Ook heb ik enkele wandelingen op het forum gezet in Vimperk. Zie hier. Deel 2 zal gaan over onze belevenissen in Kaspersky Hory en Susice en later nog Klatovy en z'n bezienswaardigheden.
 

kuurgast

Donateur
Vandaag staat Zamek Vimperk op het programma......We lopen naar binnen en het valt op, dat dit kasteel aan renovatie toe is. Het ziet er nogal verwaarloosd uit.
Ad er zijn plannen om het kasteel te renoveren zie npsumava.cz/de.
Op diezelfde website staat in de Tsjechische versie dat er in het kader van het Rozenberg jaar er 6 augustus een historische veldslag wordt nagespeeld en 27 augustus een ambachtelijke markt is met muziek en entertainment.
Vreemd van dat er geen rondleidingen waren want dat staat wel op de website ,starten om het uur.
 

Ad Verschoor

Donateur
Zondag 1 mei 2011. (deel 2) Na het bezoek aan Zamek Vimperk vinden we het nog wat vroeg om al naar ons hotel te gaan. We nemen ons voor om gewoon wat rond te rijden en zien dan wel wat we tegenkomen. We komen terecht in Kasperske Hory waar we al eerder (2009) geweest waren en zien in de hoogte Hrad Kasperk. Het lijkt ons aardig naar boven te puffen in ons autootje. Het blijkt een hele klim en op een bepaald moment mogen we niet verder rijden en moet er gelopen gaan worden. Jammer, Marja loopt niet zo makkelijk, dus als Hollander die niet alles evengoed begrijpt rijden we toch nog maar een stukje door. Maar goed ook, want het zou een aardige klim geweest zijn.
Uiteindelijk de auto in de berm geparkeerd en wandelen maar.
Door de bomen zien we uiteindelijk het kasteel opdoemen.

216.jpg

Het kasteel ligt 3 kilometer oostelijk van Kasperske Hory op eenn hoogte van 886 meter boven de zeespiegel en daarmee is het de hoogstgelegen burcht van Bohemen.
Het is gebouwd in de jaren 1356-1361 om de gouden handelsroute te beschermen. Een van de torens dient heden ten dagen als uitzichttoren, maar op het moment dat wij hier waren was door mist weinig van de omgeving te zien.
Hier plaats ik dan ook gewoon een foto van het kasteel en haar binnenplaats. We zien een hoog gelegen krachtig kasteel, dat daarmee best indrukwekkend is om te zien en een aanrader om te bezoeken.

P1000399.jpg P1000400.jpg

We rijden terug naar Kasperske Hory. Ook in 2009 en 2010 zijn we hier geweest en was men bezig het plein te renoveren, zoals je dat ziet op heel veel plaatsen in Tsjechie. Het is er heel mooi geworden, maar deze keer valt ons oog vooral op een optocht van wel zeer oude legervoertuigen en motoren, die zich op dit plein laten zien.
Het zal waarschijnlijk veel te maken hebben met herdenkingen, die in deze periode van het jaar plaatsvinden over de bevrijding, na de 2e wereldoorlog van dit gebied.

231.jpg 232.jpg

Toen deze optocht vertrokken was uit Kasperske Hory dachten we even een terrasje op te zoeken in Susice. Eveneens een niet onbekende plaats voor ons. Helaas, zondag 1 mei dus ook nationale feestdag, geen terrasje los en ook geen restaurant.
Wel op het plein onze colonne van hele oude oorlogsvoertuigen, die we al eerder gezien hebben.
Hier wordt nu ook de maaltijd bereid, zoals die toen ook werd samengesteld. Geweldig, wat een leuke ervaring om mee te maken door zo maar een tochtje te doen.

257.jpg 262.jpg

Na terugkomst in Vimperk regende het en is er binnen iets gedronken en gedineerd. Het was achteraf, al met al, een fantastische dag.
Een hele fijne herinnering !!!!!!!!!!!!!!!!!! Wat is dit deel van Zuid-Bohemen toch mooi en dat niet alleen vanwege de plaatsen, maar zeker ook vanwege de natuur. Het zal ons blijven trekken.

wordt vervolgd.
 
Deel de mening van Tabe dat het gebied waar we wonen onbekend is en minstens net zo mooi als het Reuzengebergte .

Het ligt klimatologisch ook beter ,vaak is het baggerweer in het Reuzengebergte en hier is het dan stukken beter. We zitten een flink stuk zuidelijker en profiteren van de föhnwind de over de Alpen komt.
 

Ad Verschoor

Donateur
Joep, volgens mij ben ik al meerdere malen door Kolinec gereden.Ook wij, maar dat blijkt wel uit mijn verhalen, vinden het gebied geweldig mooi. We nemen trouwens ook meestal wel een ritje Beieren mee. Zelfde natuur etc. Ik hoop dat meerdere mensen dit gebied blijven ontdekken en bovendien: Het is nog altijd goedkoop in ,voor ons, Nederlandse begrippen
 
vaak is het baggerweer in het Reuzengebergte
Kleine correctie, wij hebben een huisje in het Reuzengebergte en nog nooit zoveel mooi, zonnig en droog weer gehad in de vakanties als dit jaar Joep, dus met dat baggerweer valt Reuze mee. ;) (En dan bedoel ik ook alle vakanties, dus vanaf begin dit jaar) Ben het met je eens dat de regen en overstromingen in juli de laatste paar jaren, voornamelijk in het nabij gelegen IJzergebergte bar en boos is,
hoop niet dat dit een traditie gaat worden. :(

Ad, bedankt voor je mooie verslag tot dusver, je bent nog lang niet klaar hoop ik. :D Ik ken de Sumava slechts van een rit erdoorheen en een fotoboek met mooie plaatjes wat ik vorig jaar gekregen heb. We gaan het vast ooit ook eens beter bekijken. ;)
 
We wonen nu al ruim drie in het Reuzengebergte ( eigenlijk aan de voet van ) en ik kan nou beslist niet zeggen dat het hier vaak baggerweer is. En als ervaringsdeskundige heb ik, denk ik, wel recht van spreken. Natuurlijk vallen ook hier regelmatig buien, maar die zijn meestal 's nachts.
We hebben een open haard of kampvuur voor de gasten en het kampvuur wordt het meest gebruikt.
 
Ook ik sluit me bij voorgaande schrijvers aan, we hebben vaak prachtig mooi weer, leven vanaf april tot eind oktober buiten. Af en toe een flinke regenbui,¨die meestal
's nachts valt en het regent hier nooit de hele dag. Dus baggerweer.... ik heb het gelukkkig nog niet ervaren in die alweer 16 jaar dat we hier wonen.
 

Tabe

† In Memoriam
Neemt niet weg dat in de buurt van Hradec Kralové het rivierwater behoorlijk hoog staat en dat het water op sommige punten over de weg dreigt te stromen. En....het is toch wel erg koud voor de tijd van het jaar.
 
Dit is niet het weertopic geloof ik ;) maar het was bij ons de afgelopen dagen inderdaad echt behoorlijk sch..tweer met veel wind en slechts 11 graden. :( Dat kunnen we geen zomerweer noemen. Op twitter stond ergens: "Ik wist niet dat de herfstvakantie tegenwoordig uit 6 weken bestond," :D maar dat sloeg ook vooral op Nederland. We hopen op beter Europees weer.
De extreem hoge waterstand in de dalen van afgelopen week heeft (code rood voor regio Pilsen, Liberec en Moravië), zoals Jan ook al aangeeft meestal weinig altijd te maken met de plaatselijke regenval maar komt door samenvloeiing van water uit de hoger gelegen gebieden.
 

Ad Verschoor

Donateur
Bedankt allemaal voor jullie berichten over het weer. We zijn gisteren thuisgekomen van 3 weken vakantie in Dwingeloo. Resultaat een leuke vakantie met 2 dagen zon en de rest regen (hoosbuien) en wind. Zeer binnenkort (morgen?) zal ik mijn reisverslag Tsjechie vervolgen en afstappen van het weer, oftewel snel vergeten.
 

Ad Verschoor

Donateur
Maandag 2 mei. Op maandag is bijna alles gesloten in Tsjechie en is het voor ons een dag om een rit te maken door Zuid-Beieren, oftewel het Bayerischer Wald.
Voor ons betekent dat een bezoek aan het Pfenninger Schnapsmuseum in Spiegelau om een fles Luse Hexe op te halen. Gelet op de jaarlijkse afstand is het een wel hele dure fles alcohol. Voor ons gaat het vooral om de natuur, zoals de vergezichten bij Mauth en Neuschoenau. Een streek, die al 2 jaar achtereen getroffen is door een hevige storm. Veel bomen zijn hiervan de dupe geworden en zelfs vandaag zijn nog wegen afgesloten, vanwege gevaarlijke situaties.

325.jpg 309.jpg

Na het bezoek aan het museum hebben we Grafenau bezocht en zijn vervolgens doorgereden naar Neureichenau. Voor ons een "oude" bekende, omdat we in 2003 hier in hotel Vordermuehle een vakantie hebben doorgebracht. Aangekomen is het hotel inmiddels een gezondheidspark geworden en ontbreken de balkons met de geraniums.
Het was juist deze vakantie in 2003, dat we voor het eerst moesten kennismaken met Tsjechie. Rond het drielandenpunt Dreisessel was bij het Tsjechische plaatsje Stozec (gemeente Prachatice en een gehucht met 280 inwoners) een grensovergang voor voetgangers.
Het was er zeer aantrekkelijk voor toeristen, vanuit Duitsland. De staat Tsjechie wilde heel graag euro's innen en hadden daar een grensshop geplaatst.
Ik kocht er voor 80 euro, 5 sloffen sigaretten (50 pakjes) en 1 liter Jaegermeister. Een koopje voor de toerist en paspoort was er niet nodig, want na de inkopen moest je er gelijk weer terug.

Vanaf Neureichenau rijden we terug via Haidmuehle naar de grensovergang bij Philippsreut. De Duitse dag zit erop, maar wel een dag met prachtige beelden van de natuur,

341.jpg 342.jpg

wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Dinsdag 3 mei 2011. (deel 1)
De nacht van maandag op dinsdag verloopt nogal onrustig en we zijn geregeld wakker. De regen stort met bakken naar beneden. We hebben de kamer direct onder het dak en dan blijkt regen geen aangenaam gehoor. Op het programma staat een bezoek aan Klatovy en daar willen we natuurlijk wel voor gaan. Voor vertrek kijken we nog even op weeronline voor de voorspellingen vandaag. We zijn verbaasd om te lezen dat er in Vimperk en omgeving sneeuw wordt verwacht.
Nou ja,we zien wel hoe de dag zal verlopen.
Van Vimperk rijden we naar Strakonice om daar wegnr. 22 te nemen richting Klatovy. Een mooi aangelegde weg over heuvels en door dalen en ondanks het sombere weer liggen de koolzaadvelden er prachtig bij.

361.jpg 363.jpg

Rond 11.30 uur bereiken we Klatovy en parkeren de auto bij de Lidl.
Vanaf deze plek is het een klein stukje wandelen naar het centrum.
Aangekomen op het plein Namesti Miru voel je de sfeer van het verleden. Maar door z'n winkels en terrasjes voel je evenzeer het hedendaagse leven.
In het oog springend is de Zwarte Toren met ernaast het Stadhuis.
De toren is gebouwd naar een ontwerp van Antonio de Salle in de jaren 1547 tot 1557. Hij is 81 meter hoog en opgetrokken met ruw uitgekapte steenblokken.
De functie van de toren was dubbel. Hij diende als beveiliging voor de stad zelf, zo kon direct alarm worden geslagen in geval van brand maar meteen kon men ook onmiddellijk eventuele vijandige bewegingen signaleren.
De bouw van het stadhuis begon in 1557 en duurde tot 1559 en is eveneens ontworpen door de architect Antonio de Salle. Het stadhuis wordt zelfs vandaag nog als zodanig gebruikt.
In dezelfde hoek van het plein zien we de Jezuietenkerk van de onbevlekte ontvangenis van de maagd Maria en Sint-Ignatius.
De bouw hiervan begon in 1656 onder leiding van de architect Carlo Lurago.

P1000431.jpg P1000452.jpg

We hadden het plan om de onder de kerk de catacomben te bezoeken waar nog een dertigtal mummies worden bewaard. Helaas vond er een restauratie plaats, zodat we deze bezichtiging moeten bewaren voor een volgend bezoek.
Naast de Jezuitenkerk bevindt zich het Jezuietenkollege, dat gelijktijdig met de kerk is gebouwd. De bedoeling ervan was om het beschavingsniveau van de bevolking, via onderwijs, te verhogen. Nadat in 1773 de Jezuietenorde verboden werd ging het gebouw dienst doen als kazerne en ruimte bieden aan een brouwerij.
Nu wordt het gebouw gebruikt door de gemeente en is er de bibliotheek.

406.jpg P1000449.jpg

wordt vervolgd. Deel 2
 

Bijlagen

  • P1000444.jpg
    P1000444.jpg
    78,6 KB · Bekeken: 7
Bovenaan