Regio Ustecky

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Regio Ustecky, plaats Lobendava

Goedemorgen,

Kan iemand mij info van deze plaats en omgeving geven wat betreft de werkeloosheid/armoede?
Is er iemand die in deze buurt een vakantiehuis heeft gekocht en ervaringen kan delen?

groet Passie
 

pepo

† In Memoriam
Lobendava, Dolní en Horní Poustevna is een hele zwarte driehoek. Ik ben daar een beetje bekend en maak ook regelmatig gebruik van de grensovergang in Dolni Poustevna, omdat het daar vrachtwagenvrij en altijd rustig is.
De criminaliteit in Lobendava is zeer hoog, voornamelijk de inbraken in de vakantiewoningen, die er wel zijn, zijn bedenkelijk.
Ik kom daar, omdat mijn familie in een dorp in de buurt woont. Daar is het wat veiliger, maar niet om te juichen.
Het gebied rondom Lobendava floreert niet. Agrarisch niet, industrieel niet. Vroeger was dat anders, je kunt dat aan de sporen nog zien.
Heel erg triest gevoel heb ik altijd, als ik van Lobendava naar Sluknov rij.
Geen wintersport gebied, maar 300 m hoog.
En die Pravčická brána is liefst 50 km verder, Macek!
 
Als je van wand klimmen houdt? dat kun je hier genoeg, langlaufen in de winter..Skien kun je in Telnice, maar is heel erg klein..meer wandelen en fietsen eigenlijk.. dierentuin in Usti of langs de Labe skaten..wandelen en varen in Hrensko, Tjechisch zwitserland bij Krasna Lipa.
 
Wij hebben een huis gekocht in dit gebied voor de vakantie's.(Lobendava- Sluknov) Wij weten dat het moeilijk is om aan werk te komen in dit gebied maar erg veel armoede zien wij niet. Wij genieten enorm van onze woning en de omgeving. Het is er erg groen, vele plassen om op te vissen, bossen, fiets mogenlijkheden, rustig etc. Wij vinden het verre weg van treurloos daar en het geeft ons juist een bevrijd gevoel. Zo veel groen, mensen in dorpen die niet veel hebben maar zo vriendelijk zijn en van criminaliteit hebben wij nog niets meegemaakt.
 
toen wij ons huis gekocht hadden lag er het een en ander in de garage en de tuin, een ladder, badkuip, dakgoot etc.
dat was weg toen we de eerste keer ons huis wilden betrekken.:(
daarna nooit meer iets meegemaakt, terwijl we toch buiten de bebouwde kom zitten
 
Bovenaan