Regen regen regen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het lukt me nu dus eindelijk om achter de pc te gaan zitten en over onze korte vakantie te schrijven. Ik zit eigenlijk nog te balen omdat we een week eerder naar huis zijn gegaan vanwege de regen.

Zondag 30 juli zijn we naar Pec pod Snezkou vertrokken naar Hotel Horizont.

Maandag hebben we gewandeld richting de Sneska maar dat was me toch een klim dat we het ver na Obri Dul toch maar voor gezien hielden. Omdat mijn man en ik niet in de kabelbaan durven zat er niets anders op het lopend te proberen. Het was hartstikke lekker weer, onderweg gepicknickt maar het was voor ons ongetrainde wandelaars een uitputtingsslag.......hahaha.

De dinsdag zijn we naar Trutnov gereden en hebben een beetje door de stad en langs een paar Vietnamese kraampjes gewandeld en daarna zijn we naar de Bunkers van Babi gereden. Dat was heel leuk, vonden mijn zoon en ik althans. Mijn man is wel mee geweest naar beneden maar heeft ook engtevrees en vond het dus vreselijk daar beneden. Ze hebben overigens wel een Nederlandse handleiding maar de uitleg van de gids die meeging naar beneden was in het Tsjechisch.

De woensdag zijn we naar Nachod geweest en hebben het kasteel bekeken. Je kon kiezen uit 3 verschillen rondgangen of combinaties daarvan. Aangezien wij niet van die kuddedieren zijn die met een grote groep een rondleiding willen besloten we de kleine tour te doen en dat was dan in elk geval naar de toren toe en niet binnenin naar alle ingerichte kamers kijken. Was wel leuk maar niet spectaculair. 's Middags hebben we wat rondgetoerd.

De donderdag zijn we naar Dvur Kralove naar de dierentuin geweest, het begon toen al te sputteren, maar was nog te doen. Mooie dierentuin, heel wijds opgezet, alhoewel ik me in de Tsjechische dierentuinen (ik heb er inmiddels 4 bezocht) altijd afvraag of het wel zo goed voor de dieren is daar. Sommigen lopen zo gestressd heen en weer en sommigen zitten helemaal niet in een goede leefomgeving. Zo stonden de giraffes alleen maar op beton en hadden helemaal geen hoge bomen om aan te knabbelen. Ze moesten maar een een kijkje komen nemen bij ons in Blijdorp, kunnen ze nog een hoop van leren denk ik.
's Middags zijn we naar Hradec Kralove gereden. Daar konden we weinig doen omdat het zo regende, dus we hebben er alleen maar even gegeten.
Daarna zijn we weer gaan toeren. Ik zit altijd met de kaart op schoot en zoek dan leuke routes uit. We zijn nog even weer naar Bila Tremesna gereden waar we 5 jaar geleden zijn geweest. Bij Novy Nemojov heb je een hele leuke brug en kun je ook nog lekker wandelen. Het regende toen niet meer zo erg, dus daar hebben we even gekeken.

Vrijdag hadden we besloten naar Polen te gaan, naar Walbrzych en dan terug via Adrspach maar de hele weg was het regen, regen en nog eens regen. Daar waren we niet op voorbereid, hadden wel 2 parapluutjes mee, maar geen regenkleding.

Zaterdag idem dito en hebben niet veel kunnen doen. Onze zoon is in het hotel gebleven en heeft zich prima in het zwembad vermaakt en wij zijn nog een beetje gaan toeren in het Reuzengebergte, wat moet je anders doen.

Voor wat betreft het hotel zelf kan ik alleen maar lof uitspreken. Ze waren niet altijd vriendelijk, maar het eten was perfect en het was er gezellig, elke avond live-muziek en je kan er van alles doen dat ook daadwerkelijk open was en iets voorstelde (we hebben wel anders meegemaakt in Tsjechië). We konden zelfs nog kleding laten wassen, alhoewel ik dat aan de dure kant vond. Ik heb het kleine spul zelf maar gedaan, want twee lange broeken laten wassen kostte alleen al 350 kronen.

Zondag gingen we naar ons tweede hotel in Medlov nabij Nove Mesto na Morave, maar ook daar was het regen. Het hotel was vreselijk saai, een waardeloos dinerbuffet, maar wellicht waren we in Hotel Horizont te verwend. 's Avonds ook geen bal te doen, de bar die om 20:00 open zou gaan ging niet open, en verder is daar niets te doen omdat je midden in de natuur zit, kilometers van het dorpje af.

Afgelopen maandag 7 augustus hebben we ons afgevraagd wat we hier eigenlijk nog konden doen. Na veel beraad besloten we in elk geval weer weg te gaan (jammer dan van de centen) en alvast richting ons derde hotel in Zelezna Ruda te gaan.

Tot aan Praag heel veel regen en enge situaties op de snelweg. Bij Plzen hebben we met het thuisfront ge-sms't en gevraagd naar de weersvoorspellingen tot en met zondag 13 aug. We besloten toch nog verder dan Plzen te gaan, maar uiteindelijk hebben we in Klatovy toch besloten naar huis te gaan. We zouden er anders nog twee nachten bij moeten boeken en dan zou het nog afwachten zijn wat het weer zou doen. Er werd voorspeld: regen, regen en nog eens regen.

Met tranen in mijn ogen hebben we Tsjechië verlaten en nu nog vraag ik me af of we de juiste keuze hebben gemaakt. We hebben thuis vreselijk zitten balen want het was toch allemaal betaald. Maar wat moet je als het steeds regent. Je kunt niet in de natuur wandelen, niet naar ruïnes, niet naar een stad.

Het is jammer, erg jammer. We zijn nu al weer bezig met de vakantie voor volgend jaar en we willen zeker nog eens het Sumava gebied zien want het was daar wel erg mooi. En we willen graag naar Slowakije naar de hoge Tatra. We gaan maar vast weer sparen...... hahaha
 

Tabe

† In Memoriam
Jetje.
bedankt voor je reisverhaal. Jammer dat een groot gedeelte in de regen is gevallen. Overigens hebben wij hetzelfde probleem gehad en zijn we drie dagen eerder dan gepland naar Nederland terug gegaan.
Jouw plan om volgend jaar richting Sumava te gaan, moet je zeker uitvoeren. Een zeer mooi gebied waar je veel kunt wandelen en fietsen. Jullie hebben een jaar de tijd om wat aan de conditie te doen (grapje). Hoogtevrees en engtevrees thuislaten.
Mocht je besluiten om inderdaad volgend jaar richting Sumava te gaan, dan heb ik nog wel wat tips voor je.
 
Heel erg jammer, maar ja, zulk weer kan je overal treffen, behalve dan in Turkije en aan de Spaanse costa's......
Vorig jaar hadden wij in Nederland slecht weer, en nu toevallig in Tsjechie 3 weken stralend weer, het is toch een soort van roulette.
 
Ik wens een ieder die nog gaat in elk geval een fijne en vooral droge vakantie toe.

Wat ik nog vergeten was te melden, is dat me deze vakantie opviel dat het rijgedrag van de Tsjechen een stuk veranderd is. Ze rijden veel rustiger en vooral in dorpjes houden ze zich werkelijk aan de 50 km.
We keken elke ochtend even naar het weer op TV op de zender Nova. Ik denk dat het een soort ontbijt-tv was, maar daar werd ook elke dag gemeld hoeveel ongevallen er waren geweest met hoeveel doden en gewonden, en hoeveel door drank waren veroorzaakt.
Ik denk dat de Tsjechen wat bewuster zijn gemaakt van hun rijgedrag en de gevolgen. Alhoewel niet iedereen daar rekening mee houdt, want wij hebben nog een ongeval gezien waarbij er van de auto niet veel meer over was. Vermoedelijk heeft de bestuurder veel te hard in een bocht gereden en is over de kop geslagen.

Verder viel ons op dat het al weer een stuk is opgeknapt in de dorpjes, het ziet er niet meer zo verpauperd uit alhoewel ik dat juist wel wat vond hebben.

Het is misschien niet leuk om te horen, maar ik vond de Tsjechen nog steeds niet echt vriendelijk. Wij hadden zelf een chagerijnige ober omdat we een gewone koffie vroegen en hij begreep dat niet en bracht toen een Turkse koffie. Die wilden we niet hebben en hij liep boos met de koffie weer weg. We hadden nota bene al vaker daar gewone koffie besteld, maar hij snapte het niet.

O ja, als het me lukt zal ik de paar foto's die we gemaakt hebben op de site plaatsen.
 
Er is een nieuw radarsysteem ingevoerd, en als je ook maar 3 km te hard rijd in de bebouwde kom, heb je al gauw een boete van 200 euro (vandaar dat ze zich zo netjes aan de snelheid houden).
 

Tabe

† In Memoriam
Nee Mickey. Echt omgerekend in Euro's. Niet te filmen, maar waar!
Het was ons ook al opgevallen dat er, vooral in de dorpjes, erg rustig werd gereden. Geen gejakker met 80 km per uur, maar 45 of 50.
Even bij onze Tsjechische vrienden nagevraagd wat de oorzaak was van dit fantastische rijgedrag van de Tsjechen. Blijkt dat de politie veel mobiele radardingen heeft gekregen die ze vooral in de dorpen gebruiken.
Een zoon van onze vriend was er al ingetuind. 4 Kilometer te snel en een bekeuring van 2000 kronen. Vooral als je een dorpje binnenrijdt waar de weg wat naar beneden loopt, loop je groot risico in een radarval terecht te komen.

Overigens ben ik wel blij met deze strenge regels. Ook dit jaar is weer een kennis met een motorongeluk in Tsjechie om het leven gekomen. Het is eigenlijk elk jaar wel raak.
 
Ja, en dat is heel veel geld voor de Tsjechen (trouwens voor mij ook wel hoor).
Zoiets zouden ze toch in nederland in moeten voeren. Nou, in Tsjechie stonden we gelijk bij t plaatsnaambord op onze rem, en dan niet harder dan 50 km.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Prinses43 schreef:
......... in Tsjechie stonden we gelijk bij t plaatsnaambord op onze rem, en dan niet harder dan 50 km.
Dat was ook mijn ervaring na de eerste kilometers op Tsjechische grond, het was even wennen maar dan zag ik wat er gebeurde. Hard genoeg vooraf, vanaf een plaatsnaambord op de rem gaan staan en eens het dorp voorbij terug alles open. Ook de verplichte stoptekens werden door alle bestuurders opgevolgd, iedereeen schoof aan en stond werkelijk stil alvorens terug door te rijden. Dit tot drie wagens naeen, steeds werkelijk stilstaan. De schrik zit er voorlopig duidelijk in.
 
Kijk kijk kijk! Vandaar deze discipline!

Wij snapten er niks van, dat men gewoon bovenop zijn rem ging staan, we vonden het al zeer netjes, daar konden wij Hollanders nog wat van leren!

Trouwens van 5 tot 12 aug geweest, en ik heb nog nooit zo verschrikkelijk veel regen naar beneden zien komen. Daarna knapte het weer wel aardig op.

Wij zaten in Pec Pod op een eenzame berg in een vakantiewoning. PRACHTIGE omgeving overigens. En die wandeling naar de Snezka.....wat een roteind klimmen zeg! Wel zeer de moeite waard.
 
Hoi Jetje66, ik lees net je verhaal en bedankt hiervoor. Heerlijk om vakantieverhalen te lezen. Wij waren in dezelfde periode en ook heel veel regen, maar stug blijven zitten. Ondanks dat de tent van mij dochter bijna wegdreef. Ik wilde nog niet weg en moest nog zoveel bekijken. rondom ons heen braken mensen hun tenten af, waren de regen ook zat.
 
Hoi, ik had ook veel regen dit jaar, maar ook wel zon. De eerste week was de regen alleen 's avonds of 's nachts, maar vanaf de tweede zaterdag regende het overdag ook wel. Maar ja, op deze dagen gingen we naar steden toe en vluchten we de winkels in als het ging regenen of gingen we naar een kasteel toe.
We hebben ook gemerkt dat de afwatering niet goed is, want een keer stroomde het water tussen twee meren over de weg en stond bij de sportvelden alles blank. Hebben meer mensen dit soort taferelen gezien?
 
Tja, voor de 2de keer op de camping in Vidlak, toen we aan kwamen was het warm net als thuis 34gr. Maar naar zonneschijn komt regen :regen: veel regen en dat in augustus en het was ook nog eens koud:koud: . Maar goed waar moest je heen. Heel europa was nat. Dan kan je alleen nog maar naar huis. Maar dat doe je ook niet, je heb het hele jaar naar uitgekeken. Je moest je tijd gewoon uitzitten. We konden wel janken maar dat deed het buiten al. Nu voor de 3de keer naar Tsjechie maar nu naar het Lipno. We zullen dan zeggen 3 maal is scheeps ..... op het meer van Lipno:deuk: .
 
Bovenaan