Reeën lijden door biobrandstof

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
PEI1a17d8_srnec.jpg
SPI206cb5_repkaolejna2.jpg


16% van alle landbouwgrond in Tsjechië staat vol met koolzaad. Dat wordt gebruikt voor koolzaadolie, nodig voor het produceren van biobrandstoffen. De rest is veevoer. Het is voor de boeren een van de meest rendabele gewassen die het op arme grond goed doet. Maar voor reeën is het vooral heel schadelijk, omdat het in de winter de enige bron van groen voedsel is.
Koolzaad zit vol nitraten, andere giftige stoffen en bevat weinig vezels. Als reeën niets anders eten, krijgen ze problemen met hun longen, lever en nieren. De oplossing zou zijn om meer gevarieerde gewassen te verbouwen en de reeën bij te voeren met hooi, zout en vezelrijk voedsel, zodat de giftige stoffen verdund worden en het beter is voor het spijsverteringskanaal. Nu sterven er jaarlijks honderden reeën alleen voor de zogenaamde biologische en economische vooruitgang.

Bron: idnes.cz
 
Er zal wel een kern van waarheid in dit verhaal zitten maar ik geloof het toch niet helemaal. Iedere jachtvereniging in Tsjechie heeft de plicht (en doet dit ook) om tijdens de winterperiode bij te voeren met hooi, brokken, eikels, brood en keukenafval (dat mag daar gelukkig nog in vergelijking met onze Oostvaardersplassen). Ik ben zelf tijdens de winterperiode dikwijls in Tsjechie en ook lid van een jachtvereniging. De reeën weten na enige tijd wanneer er wordt gevoerd en kennen zelfs al het geluid van de auto. Er zullen best wel wat reeën door koolzaad sterven, maar als ik kijk wat voor percentage aan grasland er nog ligt (is ook groenvoer), denk ik dat dit aantal toch wat hoog is gegrepen.
 

kuurgast

Donateur
Reggie bedankt voor je reactie, want ik plaats hier wat ik in de krant lees.
Als je in Tsjechië komt is het zo leuk om overal de reeën te zien staan. Ze blijven heel rustig staan
terwijl er best veel verkeer langsrijdt en ze horen bij het land. Dus toen ik dit artikel las, schrok ik best wel en het lijkt me een verschrikkelijke dood voor die dieren. Biobrandstof is zo goed omdat het een schone brandstof is, maar heeft ook nadelen waar we vaak niet over lezen.
 
Klopt Kuurgast, is een schitterend gezicht al die reeën. Ik heb ze dikwijls in de tuin in Tsjechie (hier in NL 3 weken geleden ook een). Wat veel mensen niet weten, is dat in Nederland de reeënpopulatie snel toeneemt. Ik zit zelf in een reewildcommissie en telde vorige week hier in een straal van 3 km 32 stuks reewild. Reeën zijn dieren die zich snel aanpassen aan hun omgeving.
 
Bovenaan