Reddingsdeken verplicht in Duitsland?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Onderstaand las ik op een site:


Reddingsdeken
code: iptzreddingsdeken
Ideale deken voor in de auto, caravan, fiets of boot. De warmte kan niet wegstralen waardoor de temperatuur behouden blijft.
In Duitsland verplicht om in de auto te hebben.

Prijs: € 3,13

Het gaat inderdaad niet over Tsjechie, maar we rijden wel door dat prachtige land.

De vraag: is deze deken werkelijk verplicht?
 

Maria

Geroyeerd Lid
Nooit van gehoord. Wel een EHBO doos, maar volgens mij moet zo'n ding daar ook niet inzitten. Duits verkeersbureau weet het misschien te vertellen?
 
ja die ehbo doos die weet ik, en reflecterende hesjes kon ook wel. maar die deken nog nooit van gehoord, laat ik die dan maar een keer aanschafen al gaan we nooit in de winter, maar in de zomer is die misschien ook handig, want dan is het soms ook erg koud.
 
Buiten het feit of hij verplicht is, is het een zeer handig object om bij je te hebben.

Bij een verkeersongeval geraken mensen vaak in een shok toestand, waarbij het lichaam behoorlijk kan afkoelen.

De deken isoleerd en houdt de warmte bij het lichaam.

:zwaai:
 
Inderdaad,

Iemand met letsel kan zelfs bij 40 graden nog onderkoeld raken.
En als je een goede deken hebt kan je hem ook andersom gebruiken.

De reflecterende kant kan dan juist de zon tegen houden en kan uitdroging en oververhitting enigzins voorkomen.
 
in de zomer is die misschien ook handig, want dan is het soms ook erg koud.
Stel je daar maar niets van voor. Zo'n deken is een soort aluminiumplastic, zo dun dat het in een boterhamzakje past. Het is niet geschikt als 'extra' deken, maar puur voor hulpverlening.

Bij een verkeersongeval geraken mensen vaak in een shok toestand, waarbij het lichaam behoorlijk kan afkoelen.
Hangt er vanaf welke shock je bedoelt. De levensbedreigende shock waarbij er in het lichaam te weinig rondcirculerend vocht aanwezig is, of de posttraumatische stress die misschien wel heel vervelend is maar absoluut niet levensbedreigend.
 
ik heb altijd een deken in de auto ... zou dat kunnen volstaan of zouden dat specifieke dekens zijn ?
 
Een gewone deken is altijd beter dan niets.
De reddingsdeken is wel iets anders.

Die houd de warmte vast en isoleerd perfect.
En zoals krul al zei, het is een heel klein pakketje en is niet duur.

Maar ik wist ook niet dat het verplicht was in Duidsland om die bij je te hebben.
 
Lang speurwerk heeft mij het volgende opgeleverd:

De ANWB is er niet van op de hoogte dat het verplicht is.

Het valt wel aan te raden volgens hun, maar eerder in winterse omstandigheden, denk hierbij aan file bij extreem koud weer, dan in zomerse omstandigheden.

:zwaai: Aliën.
 
Zo'n deken zit vaak in de betere EHBO dozen.
Waarschijnlijk kun je hem ook los wel kopen bij de drogist of apotheek.
 
Hallo allemaal, heb het even hier bij de ADAC gevraagd; is NIET verplicht, wel een aanbeveling waard. WEL verplicht is de EHBO-doos en het hesje, maar dat wisten we, naast de gevarendriehoek etc., natuurlijk al.
 
ok, die 2 dingen hebben we in onze auto, misschien toch maar een keer zo'n deken kopen. het is altijd handig om te hebebn
 
Bovenaan