Recyclen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste lezers,

Ik ben een studente aan Hogeschool Gent en moet voor een taak research doen over recycleren in Tsjechië (en voor diegenen die er iets zouden over weten ook Slowakije). Zijn er specifieke gewoontes, of geen, hieromtrent? Hoe gaat alles daar in zen werk? En letten mensen erop om te recycleren?

Daarnaast heb ik ook wat informatie nodig over het drinken van frisdranken. Mijn research zit in het kader van Coca-Cola. Wordt dit daar vaak gedronken en zo ja, welke leeftijd hebben die mensen vaak? Zijn de commercials gericht meer aan ouderen of jongeren? Of drinken ze meer lokale frisdranken?

Alvast bedankt voor de hulp!
 

Ad Verschoor

Donateur
Over cola gesproken, kijk eens op de pagina's van: Kofola-Cola voor het Oostblok. Het is te vinden in het topic in "Eten en Drinken". Hier lijkt Kofola belangrijker dan Coca-Cola, bovendien zijn de zgn. A-merken nog altijd duurder. Ik gun je veel reacties van onze lezers op je vragen.
 
Ik ben van het koffiedrinken af en drink bijna alleen maar Cola. Dat is dan wel cola die per fles van 2 liter 5,50 Czk kost (22 eurocent). Koop deze per verpakking van 6 stuks.
Er is veel frisdrank te koop. De PET-flessen worden ingezameld in een speciale container. Glas wordt ook apart ingezameld. Hetzelfde geldt voor papier. Kleding kun je dumpen in containers van Charitas. Op bierflessen zit statiegeld (12 eurocent).
Oude metalen worden natuurlijk ook apart ingezameld. Van de verdere verwerking weet ik niets.
 
In elke plaats hoe klein ook staan containers voor plastic, papier, en glas en soms oude kleding, twee keer per jaar wordt grof vuil opgehaald, oud ijzer, meubels, koelkasten, tv's, accu's noem maar op.
Het is een goedkoop systeem, voor één keer legen per 14 dagen van de afvalbak betaal ik +/- 100 € per jaar , voor gepensioneerden is het naar ik hoorde gratis, een statiegeldsysteem voor elektrische apparaten is er volgens mij niet.