Recyclen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste lezers,

Ik ben een studente aan Hogeschool Gent en moet voor een taak research doen over recycleren in Tsjechië (en voor diegenen die er iets zouden over weten ook Slowakije). Zijn er specifieke gewoontes, of geen, hieromtrent? Hoe gaat alles daar in zen werk? En letten mensen erop om te recycleren?

Daarnaast heb ik ook wat informatie nodig over het drinken van frisdranken. Mijn research zit in het kader van Coca-Cola. Wordt dit daar vaak gedronken en zo ja, welke leeftijd hebben die mensen vaak? Zijn de commercials gericht meer aan ouderen of jongeren? Of drinken ze meer lokale frisdranken?

Alvast bedankt voor de hulp!
 

Ad Verschoor

Donateur
Over cola gesproken, kijk eens op de pagina's van: Kofola-Cola voor het Oostblok. Het is te vinden in het topic in "Eten en Drinken". Hier lijkt Kofola belangrijker dan Coca-Cola, bovendien zijn de zgn. A-merken nog altijd duurder. Ik gun je veel reacties van onze lezers op je vragen.
 
Ik ben van het koffiedrinken af en drink bijna alleen maar Cola. Dat is dan wel cola die per fles van 2 liter 5,50 Czk kost (22 eurocent). Koop deze per verpakking van 6 stuks.
Er is veel frisdrank te koop. De PET-flessen worden ingezameld in een speciale container. Glas wordt ook apart ingezameld. Hetzelfde geldt voor papier. Kleding kun je dumpen in containers van Charitas. Op bierflessen zit statiegeld (12 eurocent).
Oude metalen worden natuurlijk ook apart ingezameld. Van de verdere verwerking weet ik niets.
 
In elke plaats hoe klein ook staan containers voor plastic, papier, en glas en soms oude kleding, twee keer per jaar wordt grof vuil opgehaald, oud ijzer, meubels, koelkasten, tv's, accu's noem maar op.
Het is een goedkoop systeem, voor één keer legen per 14 dagen van de afvalbak betaal ik +/- 100 € per jaar , voor gepensioneerden is het naar ik hoorde gratis, een statiegeldsysteem voor elektrische apparaten is er volgens mij niet.
Het is een goedkoop systeem, wat in een land waar het inkomen niet zo hoog is toch wel belangrijk is, daar anders het gevaar bestaat, dat afval in de natuur terecht komt, om geld uit te sparen.
In West- Europa zijn allerlei, dure en ingewikkelde systemen uitgedacht om afval te recyclen, wat maar matig succesvol is, plastic wordt eerst gescheiden en dan toch verbrand of geëxporteerd , electroschroot geëxporteerd naar ontwikkelingslanden.
Het zou beter zijn het probleem van de andere kant aan te pakken, n.l. het dolgedraaide koop systeem aan te pakken, bij de import van waardeloze rommel, en bij de produktie van waren in Europa.
Het is zo december, en dan gaan weer alle remmen los, even nadenken "heb ik dit of dat wel nodig " is er niet meer bij, men meent elkaar geluk te kunnen schenken met spullen, gaat bij het vergaren daarvan elkaar op de tenen staan in overvolle ruimtelijk zo ingedeelde, spullenmagazijnen, dat het bijna onmogelijk is te ontsnappen, daarbij ook nog het risico loopt, hoestende en rochelende personen van zo dichtbij te moeten verdragen, dat men voor de kerst nog een dokter op moet zoeken, voor een [ tweede ] griepspuit.
Alleen een weloverwogen en sobere levenswijze kan het afval probleem oplossen.
 
Mij schoten nog twee opmerkingen te binnen.
Sinds kort staat er in het dorp een container waarin je elektrische apparaten kunt dumpen.
Ik heb zo weinig afval dat ik op het gemeentehuis vuilniszakken koop. Die zijn wel kostbaar (80 Czk of wel ruim 3 euro per stuk), maar wanneer die vol is, zet je die bij de straat tegen de tijd dat een truck langskomt om het vuil op te halen en ben je netjes van je vuil af.
 
Ik heb zo weinig afval dat ik op het gemeentehuis vuilniszakken koop.
Dat is een mooi systeem.
Ik heb een vuilcontainer die ik aan de straat kan zetten.
In het begin van het jaar betaal je aan de gemeente je krijgt een sticker die je op de container plakt en je kunt iedere 14 dagen je container laten legen.
Mijn probleem is dat ik vaak pas in februari in Tsjechië kom.
Dan betaal ik voor het afval en krijg trouw te horen dat de stickers op zijn.
Dat ging allemaal goed tot dit jaar.
Nu komt een andere firma de containers legen.
Geen sticker en ze maken je container niet leeg.
Is dat met die vuilniszakken landelijk geregeld?
Zou voor mij een goede oplossing zijn.

Groet Luigi.
 
De zakken zijn van de Marius Pedersen Group. Doordat ik op dit moment nog een eenpersoons huishouden heb betaal ik maar heel weinig voor het afvoeren van het vuil. Of de gemeente nog twee keer per jaar een container laat komen voor 'groot vuil' is me niet duidelijk doordat ik het krantje van de gemeente niet krijg. Eerder kwam in het zelfde weekend een rij vrachtwagens die allerlei chemisch afval en huishoudelijke apparaten ophaalde. Heb ze nu al een paar jaar niet gezien.
 
Bovenaan