Rechtstreeks van verhuurder huren of via verhuurorganisatie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

wij zijn een aantal jaren in hetzelfde huisje geweest, eerst via een organisatie en daarna rechtstreeks bij de eigenaar.
nadeel was dat we altijd met boeken moesten wachten tot april omdat verhuur via de organisatie voor ging, voordeel was dat het soepeler was met aankomst en vertrek datum/tijd en het scheelde bijna de helft van de prijs voor ons terwijl de eigenaar er ook nog meer aan over hield.
 

char

† In Memoriam
hgmw,... Dit begrijp ik niet!!... Stel, dat de huurprijs 100 is.
Jullie betalen, prive, iets meer dan de helft... laten we zeggen: 60.
En dan houdt de eigenaar er ook nog eens meer aan over, dan bij verhuur door een bureau/organisatie??..

Dat betekent dus, dat de eigenaar van dat huis(je) ongeveer 50% van de bruto, door jullie aan het bureau betaalde huurbedrag, in handen krijgt!!!..
Ik ken een hoop domme Tsjechen!!... Maar om ongeveer 50% aan een bemiddelaar af te staan, terwijl 20-30% normaal is?......

Maar, de wonderen zijn de wereld nog niet uit...

Char.
 
Enne, volgens mij worden er altijd duidelijke afspraken gemaakt -met boeteclausules- dat jouw huurprijs niet lager mag zijn dan die van de organisatie met wie je samenwerkt.
 
nou inderdaad, daar stonden wij ook van te kijken, maar de eigenaar wilde het echt liever rechtstreeks aan ons verhuren omdat het voor hem meer opleverde

Enne, volgens mij worden er altijd duidelijke afspraken gemaakt -met boeteclausules- dat jouw huurprijs niet lager mag zijn dan die van de organisatie met wie je samenwerkt.
het ging om weken die hij in april nog niet via de organisatie verhuurd had
 
Wij verhuren via d-reizen als particulier, bij bungalownet en andere sites.
Wij willen alles zelf in de hand houden, voor meer vrijheid.
Ik weet dat je bij bungalownet 25% meer betaald dan dat je rechtstreeks bij ons huurt. Die tellen hun provisie boven op jou vraagprijs. Dus wie slim is.....
Dat is dus anders om.
Wij willen echt niet minder gaan vangen als huurprijs!!!! Maar dat gebeurt dan wel....en dan is 20- 30% een hoop geld!!!
Dus voor ons geen gesjoemel nodigen en wij bepalen lekker alles zelf! Dus niets ...organisatie voorrang!
Bij D-reizen betaal ik voor de advertentie en 10 euro voor iedere boeking. Ik moet nog zien of het allemaal werkt.
Nu komt eigenlijk al mijn boekingen hoofdzakelijk voort uit marktplaats en herhalingsreserveringen!
Helaas is het echt zo dat als je je aansluit bij sommige andere organisaties, dat je geen eigen verhuur meer mag doen en zelfs als je er zelf in zou willen die weken "moet huren" !
De motivatie om het te doen is toch een soort zekerstelling en naam van het bedrijf!
Ik weet niet hoe onze collega's er over denken.
 
In principe horen jullie bungalownet 25 procent provisie te geven. Zij krijgen die 25 procent voor de werkzaamheden die ze verrichten. Ik weet dat het regelmatig anders gebeurd, maar het is in de reiswereld not done om als verhuurder lagere prijzen te vragen. Tegenwoordig heb je bij de meeste reisorganisaties de mogelijkheid om ad hoc te reageren, ik heb nog nooit meegemaakt dat ik geen eigen verhuur mag doen. Ben heel erg blij met de diverse organisaties, je krijgt wel een lagere huurprijs, dus - 20 of 25 procent, maar er wordt ook veel voor teruggedaan, zodat jij weer een hogere bezettingsgraad hebt.
 
Nancy, Bungalow net regelt dat zelf. Ook de facturatie. Wij krijgen dus gewoon onze huur en hun houden hun 25%.
Alleen is de huurder 25% meer geld kwijt.
Ik moet dus maar zien of dit werkt....het kost ons niets.
Mocht je nog goede tips voor ons hebben dan horen we het uiteraard graag!! Ook op de duitse en belgische markt etc.

Voor degene die huurt is het natuurlijk een lastige kwestie.
Het voordeel van een bureau, de regels en het contact met de huurder.
Maar als de verhuurder veel korting geeft....wat schiet hij er dan mee op? Dan maakt het toch niet uit??? Dan krijgt hij net zoveel.
Of mis ik nu iets?
 
Het is een afspraak in de reiswereld dat je niet goedkoper dan de vastgelegde prijs verkoopt. De huurder mag dus niet duurder uit zijn wanneer hij bij een organisatie boekt, of goedkoper wanneer hij rechtstreeks boekt. Ik wil natuurlijk ook dat men rechtstreeks boekt maar een groot deel van onze gasten komt via touroperators en hier zijn we ook heel erg blij mee.
 

mulder

Geroyeerd Lid
hallo

wij hebben vorig jaar een huis gehuurd via een reisbureau.
dit was veel duurder dan wat we dit jaar moeten betalen.

we hebben de eigenaresse van het huis gevraagd particulier van haar te huren en dit was accoord.

nu gaan we met 5 personen 3 weken op vakantie in een groot vakantie huis voor dik 600 euro minder dan vorig jaar.

hoe de regels zijn weet ik niet en kan me er niet zo druk om maken ik betaal liever geld aan mensen die het verdienen dan aan een reisbureau die er eigenlijk niks voor doet

:cheers:
 
Wij hebben in Nederland een vakantiehuisje en dat verhuren we via Hogenboom Vakantieparken. Nou, die hebben ook een pittige strijkstok! Dat wil je niet weten!
In Tsjechie regelen we alles zelf en met aftrek van alle kosten houden we er in Tsjechie 2x zoveel aan over. (zelfde periode etc)
Het nadeel van het verhuren via een organisatie (tenminste in ons geval) is, dat je volkomen overgeleverd bent aan hun regels. En natuurlijk, daar heb je in het begin wel voor getekend, maar het voelt steeds meer aan als een wurgcontract.
We mogen als eigenaren op dit park niet zelf verhuren, alles moet via Hogenboom. Maar ja, het stekje is zo bijzonder, en dan moet het maar.

Daarom vind ik het zo leuk dat we in Tsjechie zien dat de onkosten die we maken, rechtstreeks naar de schoonmaakhulp,tuinhulp etc gaan!
 

mulder

Geroyeerd Lid
ik ben het helemaal met c.p eens dat het veel leuker is om te zien dat het geld rechtstreeks naar de schoonmaakhulp enzo gaat.

verder ben ik het van mening dat sommige contracten idd net wurgcontracten zijn.

de eigenaar van het huis wat wij huurden vertelde ons dat zei zelf idd niet in het vakantiehuis konden verblijven,omdat de reisorganisatie hun verplichte dan de huurprijs te betalen.

het is jammer dat de reisorganisatie zulke dingen gaan doen,want je zou toch verwachten dat het juist leuk moest zijn daar een huisje te boeken

nou in iedergeval hoop ik dat niet elke reisorganisatie het zelfde is
 
Het is altijd handig om via een organisatie te boeken, dan staan zij ook garant. Check even of ze zijn aangesloten bij de thuiswinkelorganisatie.
Het voordeel van boeken via een organisatie is dat zij alles voor je regelen, de aanvraag, beschikbaarheid,vaak is een andere aankomstdatum ook te regelen dit gaat altijd met goedkeuring van eigenaar en bij eventuele problemen en klachten kunnen zij je verder helpen en hoef je zelf niets te doen.
 
Ben het niet helemaal met je eens, Muriel.
Wanneer je namelijk bij een particulier via z'n website huurt, is het net zo simpel te boeken als via een reisorganisatie.:ja: Alle vragen over andere aankomstdagen etc. zijn via een particulier net zo makkelijk te regelen. Misschien is er zelfs dan nog veel meer mogelijk.:)

Het risico dat je een louche verhuurder treft, geldt ook voor de verhuurder. Wanneer de huurder zijn plichten niet nakomt, heeft een reisorganisatie meer macht om achter het geld aan te gaan.

Mijn mening is, dat je met een particulier die verhuurt, prima in zee kan gaan. Google het adres desnoods, levert je meer gevoel van zekerheid op, wellicht?:fluit:
 

Vodnik

† In Memoriam
een oud item opnieuw in leven!
Maar nmm heeft een verhuur organisatie geen enkele meerwaarde tov huren direct van verhuurder. Er zijn maar weinig (zeer weinig!) verhuur organisaties die hun "verhuur waar" gaan controleren en vaak beroepen zeich op "volgens informatie verkregen van verhuurder".

Dus . . . neem zelf de actie en huur direct van verhuurder, is wel wat meer werk maar hoort toch ook tot de vakantie pret?

P.

(BTW, ik heb niets in verhuur! maar wel het mooiste stekkie in N CZ!)
 
Bovenaan