Rechten als voetganger rechtdoorgaand verkeer

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,

Ik heb een vraag. Zover ik weet heb je in Nederland als voetganger die op de stoep loopt voorrang wanneer je rechtdoor wilt lopen op dezelfde weg en er een afslag is.

Ik woon in Tsjechië en maak het regelmatig mee dat ik wanneer ik op de stoep loop, me de weg wordt afgesneden door een auto. Ik loop op de stoep op dezelfde weg als waar de auto rijdt en er is bijvoorbeeld een afslag naar rechts, en heel vaak is het zo dat een achter opkomende auto die rechtsaf slaat me geen voorrang verleent en me de weg afsnijdt op het moment dat ik rechtdoor wil lopen en dus de weg moet oversteken. Nu lijkt me dat extreem gevaarlijk, aangezien ik geen ogen heb in de achterkant van mijn hoofd.
Dit gebeurt regelmatig, en ik vraag me daarom of hier in Tsjechië hiervoor andere regels gelden?

Alvast dank voor de reacties.
 
Ik moest het ook even nakijken
Kdy má přednost chodec?


Nenechte se zmást tvrzením, že chodec má na přechodu pro chodce absolutní přednost. Žádné takové pravidlo neexistuje! Řidiči vozidel sice musí umožnit chodci bezpečné přecházení, ale chodec NESMÍ vstupovat do vozovky „bezprostředně" před jedoucí vozidlo.

voetganger heeft dus geen voorrang.
kom hier wel vaker dingen tegen waar het maar net goed gaat voor een buitenlander.
 
Nenechte se zmást tvrzením, že chodec má na přechodu pro chodce absolutní přednost. Žádné takové pravidlo neexistuje! Řidiči vozidel sice musí umožnit chodci bezpečné přecházení, ale chodec NESMÍ vstupovat do vozovky „bezprostředně" před jedoucí vozidlo.
Hier gaat het om het woord "absoluut". Een voetganger heeft geen "absolute" voorrang.
Er staat hier letterlijk, dat automobilisten een voetganger een veilige oversteek MOETEN bieden; maar een voetganger mag zich NIET zonder meer op een zebrapad voor een auto "gooien". (Voetganger moet dus zelf ook enigszins opletten.)
 
Bovenaan