Recht op pensioen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de pensioenuitkering in Tsjechië.
Ik woon en werk sinds 10 jaar in Tsjechië maar het is mogelijk dat we over enkele jaren verhuizen naar een ander land.

Ik wil graag weten of er een minimaal aantal gewerkte jaren (m.a.w. jaren van pensioenopbouw) nodig is via een Tsjechische werkgever om aanspraak te kunnen maken op pensioen voor de aantal gewerkte jaren in Tsjechië.

Ik hoorde recent dat je minimaal een x aantal jaren gewerkt moeten hebben om überhaupt aanspraak te kunnen maken op enig pensioen hier. Nu weet ik dat in andere landen binnen de EU geldt dat je pensioen opbouwt voor de jaren dat je er hebt gewerkt (in ieder geval geldt dit voor de landen waar ik eerder heb gewerkt) en je uiteindelijk aanspraak op dat deel kunt maken.

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en me verder kan help.
Bedankt!
 
Tsjechië is geloof ik 35 jaar werken. Ik maak er bijvoorbeeld geen kans meer op omdat ik op mijn 35e in Tsjechië ben gaan werken.

MAAR! je kan je werkende jaren overdragen naar Tsjechië om recht op pensioen te krijgen. Nadeel is dat je het in andere landen moet laten vervallen.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk, heb ik in NL 360 euro aow opgebouwd en in Duitsland ook ongeveer dat bedrag.

Dus ik geef vrijwillig mijn Tsjechische pensioen op, omdat dat minder gaat zijn dan deze 2 delen bij elkaar.

Mocht het financieel veranderen, kan het natuurlijk alsnog.
 
Het is belangrijk om te weten dat ze de voorgaande werkgevers in verschillende landen ook meenemen. Haal je het dan wel?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Makooi, dank je voor je antwoord. Begrijp ik goed dat mijn jaren die ik bij mijn Nederlandse werkgever (en de enkele jaren dan ik in Frankrijk heb gewerkt) mee wordt geteld in Tsjechië?
 
Correct. Nederland en Frankrijk hebben verdragen. Het was namelijk ook 1 van mijn vragen over het pensioenstelsel in Tsjechie. In mijn geval heb ik contact opgenomen met het integratie centrum hier in Olomouc.

De samenvatting is dat door de verdragen tussen de meeste EU landen (en in ieder geval Nederland en Duitsland, wat specifiek voor mij van belang was) je de werkende jaren kan overdragen. Een nadeel kan zijn dat je daarmee je opgebouwde pensioen in dat land opgeeft.

Ik kan zo 1,2,3 niet heel veel vinden aangezien het schijnbaar een specifiek geval is. Maar het Brno expat centrum heeft een melding hiervan.
(ik ga er even vanuit dat engels prima is)
https://www.brnoexpatcentre.eu/im-an-expat/pension-system
1705576408244.png

Ook een artikel op expats.cz heeft er een referentie naar.
https://www.expats.cz/czech-news/ar...nsion-controversy-and-what-it-means-for-expats
1705576455395.png

Je kan altijd even bellen met een instantie of die je van informatie kunnen voorzien. Maar zover ik begreep gaan ze dit proces pas starten als je richting je pensioensleeftijd loopt.
 
Bovenaan