Recept: Uiensoep met kaas

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

1 kg dikke uien, 1 el bloem, 1 liter krachtige vleesbouillon, 1 kl boter, kruidentuiltje van tijm - laurier - peterseliestengels, 100 g gemalen kaas bv. Orval, peper en zout.


Pel de uien en snij ze in ringen. Stoof ze aan in de hete boter en laat ze goudbruin kleuren. Strooi er de bloem over en schep goed om. Laat ook de bloem mooi goudbruin kleuren. Leng aan met de vleesbouillon en breng aan de kook. Voeg er het kruidentuiltje aan toe. Laat 10 min zacht doorkoken. Haal het kruidentuiltje uit de bouillon en verdeel de soep over vuurvaste kommetjes. Schep bij elke portie een opgehoopte el gemalen kaas. Zet de kommetjes 1 min onder de hete grill tot de kaas begint te smelten en kleurt.
Varieertip: Leg in elk kommetje een toast, bestrooi die met kaas en zet ze dan kort onder de grill.
Of serveer warme toast of croutons apart bij de soep.
 

Bijlagen

  • 12948-Uiensoep met kaas.jpg
    12948-Uiensoep met kaas.jpg
    98,8 KB · Bekeken: 4

Marcel

Moderator
ik heb het heel heel lang geleden eens gehad (vorige eeuw) in blankenberge (belgische kustplaats) in een restaurantje.
uiensoep bestelt. normaal gaat daar een stukje gegratineerd stokbrood op, hier hadden ze dus een plak kaas van 1 centimeter dik ingedonderd.
er liepen dus kaas slierten van mijn soepkom naar mijn lepel, van mijn lepel naar mijn mond en baard, van mijn mond en baard naar een extra ingezette vork. en toen geen handen meer vrij dus. en mijn vrolijke ega lag dubbel van het lachen over haar stoel gevouwen.
nu vele jaren later, vind ik het ook wel grappig. de voorstaande foto deed het hele voorval weer in de herinnering springen.
 
Bovenaan