Recept: Tsjechische kerstkoekjes

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Een recept voor lekkere gevulde koekjes, het zijn een soort 'op elkaar geplakte zandkoekjes' met vulling."

Ingrediënten voor de koekjes:
420 gr. meel 280 gr. boter 140 gr. suiker
1 pakje vanillesuiker 2 eieren

Ingrediënten voor de vulling:
60 tot 120 gr. suiker 1 ei 1 kleine eetl. melk
3/4 theel. oploskoffie 2 theel. cacaopoeder

Bereidingswijze:
Doe de ingrediënten voor de koekjes in een kom en kneed het met koele hand door elkaar tot gelijkmatig deeg. Druk het deeg op het aanrecht uit en rol het uit tot niet te dikke lap. Druk er vormen uit. Van alle vormen een even aantal, dit i.v.m. vullen. Bak de koekjes midden of net boven het midden van de oven op stand 3 of 4. (140-160 graden). Ze zijn gaar als ze goudbruin zijn of bijna goudbruin.

Meng de ingrediënten voor de vulling door elkaar. Besmeer de koekjes als ze koud geworden zijn. Doe ze dan per 2 op elkaar. Ook met jam i.p.v. de pastavulling erg lekker!
 
Beste Vasek,

Hartstikke bedankt voor dit recept. Mijn vriend en schoonfamilie zijn tsjechisch en reeds vele jaren geniet ik elk jaar van de door oma en moeder gebakken kerstkoekjes. Dit jaar kan ik ze verrassen met door mij gemaakte koekjes!

Groetjes, Silvie
 
Na dagen neuzen staat ineens dit recept op het forum. Ik wilde kerstkoekjes bakken voor de laatste Tsjechische les voor de kerstvakantie, dus ik kan aan de slag. Bedankt Vašek!
 

Pelhřimov

Donateur
mayca schreef:
Na dagen neuzen staat ineens dit recept op het forum....
Mayca, het recept staat al ruim 2 jaar op het forum :deuk:
Maar als je 'kerstkoekjes' intikt in de zoekfunctie, dan komen er nog meer recepten. :)
Ik heb gehoord dat je Tsjechische kerstkoekjes ruim van te voren kunt maken en je ze het beste in een kartonnen (taart) doos kunt bewaren. :eten:
 
Pelhřimov schreef:
Mayca, het recept staat al ruim 2 jaar op het forum :deuk: :eten:
Jeetje mineetje, wat stom zeg! Ik zag dit ineens tussen "nieuwe berichten" staan, keek verder niet naar de datum, maar ik heb er wel wat aan, dus dat scheelt. Ga nog wel even kijken bij "kerstkoekjes".
Bedankt Jeanne!!
 
Ja hoor, ze zijn gelukt. Heerlijke Tsjechische kerstkoekjes.
Snehové pusinky of wel Sneeuwkusjes.
Ik moet toegeven, het was het eenvoudigste recept, maar ze zijn Goddelijk.
 

Pelhřimov

Donateur
Mayca, ik ben blij voor je dat ze gelukt zijn (en dat je oven het weer doet).
Hopelijk halen ze de kerst, want anders moet je een nieuwe voorraad maken. :deuk:

Veel plezier op de laatste Tsjechische les van het jaar.

groetjes

Jeanne
 
Pelhřimov schreef:
veel plezier op de laatste Tsjechische les van het jaar.
Bedankt Jeanne! Ze zitten in een schoenendoos voor morgenavond tijdens de laatste les voor de kerst. Ik heb gisteren trouwens een nieuwe oven gekocht, want de mijne gaf de geest. Ik ga er zeker nog veel meer maken. Ook voor het kerstdiner van Rik en gewoon voor ons.

Freddy, ik maak er vanavond een foto van en dan kan je ze bewonderen!!
 
de Tsjechische koekjes zijn gelukt (recept Vašek),:yess:
Het werd helemaal Tsjechisch. De koekvormpjes hadden we gekocht op de markt in Telc .
Engeltjes, sneeuwmannen sterren etc, etc. en dat in die snikhete zomer van 2006.:warm:
Maar zoals altijd als ik iets met eiwitten doe zijn de sneeuwkusjes een grote mislukking.
Maar we gaan het zeker nog eens proberen.
Dus Mayka , wat zou ik fout hebben gedaan?

:doei: Hilde
 
Wrijf het er nog maar even in Freddy.:traan:

Maar we geven nog niet op.
Alles extra schoon gemaakt, geen druppeltje eigeel mee laten glippen.
Maar , waarschijnlijk heb ik teveel suiker in een keer erbij gedaan.:confused:
En met de garde geklopt. Vermoeiend handwerk dus. Natuurlijk laat onze oeroude mixer ons net met kerst in de steek.

En de sneeuwmannen, kerstengeltjes etc. zijn al bijna op.
Om op te (vr)eten dus.:lekker: Vooral de mini-kok heeft er een groot deel van voor haar rekening genomen.


Hilde
 
Radek heeft ook 8 soorten gemaakt.
De ronde met jam ertussen en een amandel erop en de pionnetjes met rumvulling vind ik het lekkerst.
Zoals gebruikelijk had hij er VEEL te VEEL gemaakt voor ons beiden, dus hebben we familie en buren een schaaltje assorti gegeven.
Voor het 3e jaar inmiddels, ze rekenen er al op.
 
hilde_kees schreef:
Maar zoals altijd als ik iets met eiwitten doe zijn de sneeuwkusjes een grote mislukking.
Maar we gaan het zeker nog eens proberen.
Dus Mayka , wat zou ik fout hebben gedaan?
Ik moet eerlijk zeggen Hilde, ze zijn heel goed gelukt, maar ik wilde ook een variatie maken met chocola. Dat werd een grote bende. Ten eerste werd het niet stijf, na een hele tijd kloppen, eindelijk een dikkere supstantie, maar toen het in de over stond zakte de hele boel weer in elkaar. Een grote mislukking dus. De conciërge van de V.U. Haarlem vertelde dat ik het deeg te zwaar had gemaakt met de chocoladepoeder, dat moet er naderhand doorheen geslagen worden met een pollepel.
De suiker mag er ook niet meteen helemaal doorheen. Eerst de helft en als het stijf is de andere helft met een pollepel. Dus nog een keer proberen Hilde, het is de moeite waard. Ik ben helemaal los! Heb geen "sneeuwkusje"meer over.
 
Bovenaan