Recept: Tatarska omacka (Tartaarsaus)

Topic in 'Recepten' gestart door Rontje, 13-10-2004.

1. kategorie: omáčky

doba přípravy je cca max 10 min

Ingredience:
    na majonézu:
    1 celé vajce
    rastlinný olej
    2 kávové lyžičky obyčajnej horčice
    štipka kryštálového cukru
    soľ
    čierne korenie
    worchestrová omáčka

na tatarku:
    kyslá smotana
    1 menšia cibuľa
    1 menšia kyslá uhorka

na ochutenie:
    4 strúčiky cesnaku

Příprava:
    Do mixéra rozbijeme vajce, rozumne posolíme a pokoreníme, pridáme dve kávové lyžičky plnotučnej horčice a štipku kryštálového cukru.
    Množstvo worchesteru je diskutabilné, ja dávam pomerne veľa [fľašou s dávkovačom potrasiem aspoň 5krát.].

Mixér pustíme a postupne prilievame olej, až kým majonéza nezhustne.

Na premenu obyčajnej univerzálnej majonézy na tatarku, pridáme nakrájanú menšiu cibuľu, kyslú uhorku [ak máme sladkokyslé, vynecháme predošlý cukor] a hlavne kyslú smotanu, asi 2 polievkové lyžice. Smotanou môžeme zväčšovať množstvo tatarky.

Voila.

Ak pridáme ešte strúčiky cesnaku, vytvoríme neuveriteľnú omáčku. Je vynikajúca najmä zmiešaná so strúhanou mrkvou, alebo na namäčanie stopkového celeru, či k mäsu na studeno alebo na grile.

Doporučená příloha:
    ryby, vyprážaný syr, karfiol, mäso na studeno, mäso na grile, hamburgery, s cesnakom k surovej zelenine

2. Re: Tatarska omacka

Tatarka, mmm!

Overigens is dit een recept in het Slowaaks, dus mensen die Tsjechisch aan het leren zijn, geen paniek. Het lijkt erg op elkaar maar is toch net anders [​IMG]

3. cor

cor

Re: Tatarska omacka

dit is wel heerlijk.als we naar huis gaan nemen we altijd een aantal potten mee.

4. Re: Tatarska omacka

Ik dácht nog: mijn tsjechisch wordt slecht. [​IMG]

5. Re: Tatarska omacka

Kan iemand het misschien vertalen. Wij zijn hier dol op en nemen ook altijd veel potten mee naar huis. Maar vanaf december zitten we meestal zonder en bovendien kan ik er misschien een atkinsaanpassing aanmaken. Dus met zoetstof ipv de suiker.

alvast bedankt

6. Re: Tatarska omacka

Tartaarsaus: Dit is de Belgische versie:

Ingrediënten:

4 dl mayonaise

3 augurken

(1 tl kappertjes)

1 el verse bieslook

1 el verse peterselie

1/4-1 tl dijonmosterd

1 sjalotje

Bereiding:

Meng in een kom de mayonaise, fijngesneden augurken, (fijngehakte kappertjes,) fijngehakte verse bieslook, fijngehakte verse peterselie, dijonmosterd naar smaak en geraspte sjalotje goed door elkaar.

Lekker bij vis, frietjes met biefstuk, worst.....

7. Re: Tartaarsaus

Op de site van Janneke de Vries staat de Nederlanse versie. Lijkt wel identiek.

8. Re: Tartaarsaus

Hoi bedankt ik ga het een keer proberen.

9. Re: Tartaarsaus

Het merk Devos & Lemmens heeft ook nog Tartare saus in potje. Best te eten, in tijd van nood, maar kan niet tippen aan de verse. Te koop bij een goede supermarkt.

Bijgevoegde bestanden:

10. Re: Tartaarsaus

Kan ik daar uit afleiden dat tartaarsaus in Nederland niet overal te koop is? Of heb je het specifiek over de smaak van D&L?

11. Re: Tartaarsaus

Dat is correct, in Nederland niet overal te koop, althans hier in het zuiden niet. Enig merk (dacht ik) die kant-en-klare tartaarsaus verkoopt is DL.

12. Re: Tartaarsaus

Vreemd. Hier in België heeft zowat elk "sausmerk" wel zijn tartaar. Zal met onze fritkotcultuur te maken hebben.
    In Tsjechie ben ik ook eens "getrakteerd" op verse. Sindsdien lust ik die uit potjes niet meer.

13. Ik heb pas een potje meegenomen bij AH, maar het is niet helemaal de smaak van bijvoorbeeld de Tsjechische Hellmann's.

Tartare Saus van D&L (Devos Lemmens), volgens Belgisch recept.
    Niet slecht.

14. Zocht een recept, vond bovenstaand topic via Google en ook nog twee (een snelle en een iets meer arbeidsintensieve) recepten in het Engels (Amerikaans). Bij deze:

1. Easy-way-out Czech Tartar Sauce
    Ingredients:
    • About 1 cup of mayonnaise
    • 2 Tbs of vinegar
    • 1 Tsp of mustard
    • 1/2 Tsp of white pepper
    • few drops of Worcestershire sauce
    • 1-2 finely chopped sweet pickles
    • about 1/4 finely chopped onion
    • bit of lemon grind
    Method: mix everything together; chill it in a fridge for couple of hours

2. Hard-core Czech Tartar Sauce
    • 1 egg
    • 1 yolk
    • 1 Tsp of mustard
    • 1 Tsp of vinegar
    • vegetable oil (about 1.5 Tbs)
    • 1 sweet pickle, finely chopped
    • about 1/4 small onion, finely chopped
    • 1 garlic clove, finely chopped
    • few drops of white wine
    • a bit (1/4 Tsp) of white pepper
    • a bit of salt and sugar to taste
    Method:
    1. Mix the egg, the yolk, vinegar and mustard together, using an electrical mixer
    2. While mixing, start adding the vegetable oil, drop by drop, until the mixture thickens
    3. Add rest of the ingredients (more or less of each depending on your liking)
    4. Chill the sauce in the fridge for couple of hours

Source: http://www.recepty.cz/recept.asp?id_receptu=JNJODMLSF3&id_kategorie=JNLOFQH9

Met wat verse tartarensus smaakt zo'n oud topic weer helemaal fris.

15. saskia.v.h, 02-11-2004

Jeetje kom ik mezelf na jaren tegen en heb het nog steeds nooit gemaakt.....sorry....:nee: :bloos2:

16. Geeft niet, de genoemde potten van DL, door Vasek genoemd, zijn te krijgen bij de Jumbo: http://www.dl.be/nl/de-gamma/tartare
    Er zit naast dextrose wel - zoals bij zo'n beetje alles uit blik of pot - suiker in (zie de ingrediënten).

Misschien een reden om het nu toch eens zelf te gaan maken!

17. Ik heb een heel makkelijk recept. Ik maak de tartaarsaus in de staafmixer.

5 eetlepels mayonaise
    1 in stukjes gesneden augurk
    1/4 gesnipperd ui
    peper
    beetje water of augurkenvocht als je dunnere saus wilt

Alles mixen en klaar is de saus. Heerlijk!

hgmw en Vašek vinden dit leuk/interessant.

Deel deze pagina