Recept: Svickova Pecene

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal,

ik ben al een tijdje op zoek naar een recept van svickova met selderij en wortelen. Ik hoop echt dat iemand me hier mee kan helpen. Mijn vriend vind het vreselijk lekker en is zelf tsjechisch, ik zou het graag een keertje proberen.;)

Celeste
 
Svickova pecene (excuus voor mijn gebrekkige toetsenbord)

650 gram runderfilet, schoonmaken en van zenen ontdoen
50 gram spek in reepjes en daarmee de filet larderen
spaarzaam zout en peper
3 eetlepels olie in kasserol sterk verwarmen en het vlees van alle kanten aanbraden
soepgroente en 1 ui, 1 laurierblad, peperkorrels, thym, 10 gehakte kappertjes, en geschaafde citroenschil toevoegen en kort laten aanbraden.
Met 1 eetlepel azijn, 2 eetlepels Madeira, 1/8e liter getrokken boullon blussen en in gesloten pan ongeveer 3 kwartier garen.
De braadjus zeven en met 1 eetlepel meel en 1/8 liter zure room aandikken. Saus vervolgens over het vlees en klaar.

Smakelijk.

Ik heb het even snel uit het Duits vertaald. Mijn potjeslatijn (keukenterminologie) is niet al te denderend maar een receptenlezer moet er uit komen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Gevonden in het archief van het oude forum en gepost door Rontje - 24/01/2004

Recept: Runderrollade met zure zachte roomsaus - Svickova Pecene

4 tot 5 personen voor 2 dagen of voor 8 tot 10 personen

Ingredienten:

1 kg runderborst-of schouderlap met aan een zijde een klein vetrandje
200 gr dun gesneden ontbijtspek
peper en zout
60 gr reuzel, olie of frituurvet
200 gr verse soepgroenten
3 middelgrote kleingesnipperde uien
1/2 vleesbouillontablet
1/8 liter geurige of kruidenazijn
1/8 liter pilsener bier
1 groot laurierblad
1 flinke mespunt gedroogde tijmblaadjes
15 gr bloem
10 gr maizena
1/2 liter kook-of garderoom
eventueel citroensap
worcestersaus of aroma

Bereiding:

Overleg met de slager over de koop van het juiste stuk rundvlees dat geschikt is om rond een vulling te worden opgerold. Leg de lap rundvlees zo plat mogelijk op de zijde met het vetrandje. Beleg het vlees aaneengesloten met de plakjes spek. Laat aan de boven-en onderzijde van de lap 2 cm vrij. Rol het vlees in de lengte op. Zet de lap eerst even vast met houten cocktailprikkers, daarna met keukentouw. Verwijder daarna de prikkers. Strooi peper en wat zout op het vlees. Schuif het rooster even onder het midden in de oven en verwarm die voor. Laat de reuzel in de steelpan goed warm worden. Giet een deel van dat vet in de braadslede. Leg daar de vleesrol in. Giet de rest van de reuzel over het vlees. Zet de braadslede in de oven.Verwarm bij het braden op de warmtebron de reuzel in de vleespan. Maak daarna het vlees in die pan onder af en toe draaien mooi van kleur. Was intussen de verse soepgroenten met lauwwarm water in de zeef.Los de bouillontablet op in 1/8 liter water. Schenk daarbij de azijn. Laat de vloeistof niet meer koken.

Voeg het bier toe. Leg een deksel of schoteltje op de pan. Houd de vloeistof bijna tegen de kook aan.Schep wat van het braadvet in de braadslede of vleespan over de rollade. Leg daar de uisnippers naast. Laat die even glazig worden. Breng de soepgroenten over in het braadvet.Schenk de warme vloeistof langs de rand langzaam in de braadslede of vleespan. Doe daar het laurier en de tijm in. Temper de warmte in de oven naar 180 graden,gasstand 3 of onder de vleespan. Leg daar het deksel op. Laat het vlees gaar worden. Keer de rollade gedurende het stoven af en toe. Het vlees is gaar als bij prikken het vocht grijs gekleurd is.

Neem de rollade en het laurierblad uit de braadslede of pan. Leg de zeef op de kleine pan of steelpan. Schenk de jus uit de slede of pan in de zeef. Druk de vaste bestanddelen door de zeef. Warm de vloeistof op. Maak een glad papje van bloem en maizena met een deel van de room. Giet de rest van de room bij de vloeistof. Laat die koken. Klop er het papje door. Laat de gladgebonden saus 10 min zacht koken tot de bloem gaar is.

Snijd intussen van de rollade het benodigd aantal plakken af.Verwijder het bindmateriaal. Leg het vlees op de serveerschotel. Proef de saus. Voeg daaraan naar smaak peper, zout, citroensap en worcestersaus toe. Dien de saus op in de met kokend water omgespoelde sauskom.

Dobrou Chut!
 
Bovenaan