Recept: Spanelske ptacky (Spaanse vogels)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Recept: Spaanse vogels uit Italie (involtini alla romana)

Zoals ooit geintroduceerd op het Tsjechische koningshof door een onbekende Italiaanse kok, die ze zo heeft genoemd, omdat het hof toen wemelde van Spanjaarden.

Zeer dunne (4-5 mm) plakjes van mager kalfsvlees van ca. 7 x 10 cm. Reken per persoon ong. 2 vogels, voor grotere eters 3.
Zout & zw. peper
mosterd
1 grote ui - gesnippperd
zure augurken - in 4 stukken gedeeld in de lengte.
doorregen gerookte spek - reepjes van 5 x 5 mm 7 cm lang
parky (worstjes zoals Wiener of Frankfurter würstchen - soort hotdog) in de lengte in vieren; dezelfde lengte
Hardgekookte eieren ook in vieren gedeeld
Kippebouillon ong. 1 dl pre vogel; water (desnoods bouillon-blokjes)
olie en boter

De plakjes vlees eenzijdig zouten en peperen naar smaak en besmeren met een beetje mosterd. Aan de rand beleggen met de augurk, spek, ei en een stukje worst. Oprollen en vastzetten met kokstouw of een coctailprikker.

In een koekenpan op olie en boter (voor de mooie bruining) op hoog vuur de vogels snel van alle kanten mooi bruin aanbraden.
Daarna de vogels eruithalen en in een braadpan leggen.
Op de resterende olie de ui fruiten tot een goudbruine kleur en daarna in de braadpan toevoegen. Het geheel overgieten met hete kippenbpuillon evt. aangevuld met water, zodat het gehel ong. 2/3 in vloeistof staat.
Op een laag vuur 40 minuten laten sudderen met deksel erop.
Daarna de vogels eruit halen en de kookvocht reduceren tot ong. de helft. De saus wordt niet met bloem of maizena gebonden, maar door de ui. Daarna de vogels weer in de pan en goed doorwarmen.

Te serveren met rijst en salade.
 
Dit moet wel een bijzonder recept zijn. Spaanse vogels, van oorsprong uit Italië en in Tsjechië regelmatig op tafel. Ik ga het maken en laat jullie weten wat de Hollanders hier er van vonden.
 
het is geen Italiaans recept, maar tsjechische "Spanelske vtacky" de Spaanse vogels, enkel heb ik in een stukje geschiedenis aangegeven dat het oorspronkelijk uit Italie (Rome) is afkomstig.
 
Zoals bekend, variëren gerechten vaak per streek of per familie. Zo ook hier, denk ik. Het heeft dan ook geen enkele zin om te bekvechten over de juiste ingrediënten, dus die berichten heb ik weggehaald. Beide recepten laat ik bovendien bij elkaar staan in één topic, want het gaat om hetzelfde maaltje. Laat de forumleden zelf maar bepalen welk recept zij het lekkerst vinden, want daar gaat het tenslotte om, toch? :lekker:
 
Bovenaan