Recept: Spanelske ptacky (Spaanse vogels)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

"Spanelske ptacky" (Spaanse vogels)

Voor 2 personen


Ingredienten:


[*] 4 lapjes rosbief (als schnitzel laten snijden en plat laten slaan)
[*] mosterd
[*] 1 grote ui
[*] gekookte ham
[*] 2 augurken in lengte doorgesneden
[*] stuk vet spek in repen
[*] 1 runderbouillon tablet
[*] 3 laurierblaadjes
[*] worcestershiresaus
[*] peperkorrels


Bereidingswijze:

Leg lapjes op het aanrecht en kruid ze aan beide kanten met zout, peper en paprikapoeder. Smeer mosterd op bovenkant van de lapjes.

Plak ham dubbelvouwen en rol hierin 2 reepjes vetspek en 2 reepjes augurk. Rol dit op en leg dit vervolgens op elk lapje vlees.

Rol daarna het vlees met hamrolletje op en bind het vast met garen, zo dat het bij elkaar blijft.

Boter in de pan, fruit hierin de gesnipperde ui en wat peperkorrels. Leg vervolgens de opgerolde lapjes vlees er in en braad deze rondom bruin.
Doe ongeveer drie laurierblaadjes, bouillon tablet, worcestershiresaus en ongeveer 2 dl water erbij. Laat het ongeveer 1 uur op laag vuur gaar worden.
Als de vogels gaar zijn, haal ze uit de pan en leg deze zolang op een bord. Het garen van het vlees verwijderen. In plaats hiervan houten prikkers er door doen zodat het bij elkaar blijft. Zeef het overgebleven vocht, en doe het terug in de pan. Zet het terug op het vuur.

Meng 3 theelepels maizena in 1/5 dl koud water en voeg al roerend toe aan de saus. Goed roeren tot het gebonden is. Vlees bij de saus doen en alles goed warm laten worden.

Smaakt het beste met knedliky!
 
Re: Recept: Spanelske ptacky

Vind ik ook!
smiley20.gif
Maar als je geen Knedliky hebt
confused.gif
 
Re: Recept: Spanelske ptacky

Tsja, en ik in al mijn onschuld tegen mijn schoonmoeder zeggen toen ze me vroeg 'wat wil je eten' 'nou doe maar Spanelsky Ptacky', kreeg ik op m'n kop van m'n vrouw dat m'n schoonmoeder weer voor twee uur zoet was in de keuken, en ik 't in een paar happen naar binnen werk.
 
Španělský Ptáček, deze Spaanse vogels horen tot mijn Tsjechische lievelingsgerechten! Hoewel er wel zeer, zeer veel varianten van zijn, had Duomamlas het wel zo'n beetje goed. Het is inderdaad opgerold varkensvlees gevuld met oa ei en augurk, het ziet er dan een heeeel klein beetje uit als een blinde vink (ook een vogelnaam). Het gaat vooral ook om de lekkere saus. Hoe dan oook eet makelijk!
 
het hoort geen varkensvlees te zijn, maar rund. een stuk vlees maak je iets platter, besmeer je met mosterd, en dat doe je een augurk erin, wortel, gekookt ei, spek of knakworstje, knolselderij mag ook, oprollen en garen in de snelkookpan. sausje wat dikker maken en smullen maar.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Gelukkig was het klaarmaken dit keer al door de Family Frost gedaan ;) Het opwarmen ging prima en het was heel lekker. Het was idd rundvlees, leek een beetje op dikke rosbief, er zat augurk in, ei en knakworst.

dit was het dan !.jpg
 
stania schreef:
het hoort geen varkensvlees te zijn, maar rund. een stuk vlees maak je iets platter, besmeer je met mosterd, en dat doe je een augurk erin, wortel, gekookt ei, spek of knakworstje, knolselderij mag ook, oprollen en garen in de snelkookpan. sausje wat dikker maken en smullen maar.
Ik heb nu al trek, heerlijk
 
Bovenaan