Recept: Krtkuv dort (molshooptaart)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pelhřimov

Donateur
Inmiddels heb ik op internet een recept gevonden wat als alternatief kan dienen voor de pakken Krtkův dort van Dr. Oetker waar in de topic: "Piskoty met banaan en chocolade" over gesproken werd.
Dus voor wie niet zo lang kan wachten totdat hij/zij in Tsjechië is geweest komt hier het recept:

Deeg:
350 gram meel
175 gram suiker
175 gram (room)boter
1 zakje bakpoeder
1 zakje vanillesuiker
3 eieren
4 eetlepels cacaopoeder
250 ml melk
(rumessence)

Vulling:
250 ml slagroom
1 zakje slagroomversteviger
50 gram hagelslag of chocoladeschaafsel
1 zakje vanillesuiker
3 bananen
(30 ml bananenlikeur)

Bereiding:
* Eerst het meel, suiker, bakpoeder, vanillesuiker en cacaopoeder vermengen.
* De zeer zachte, of licht gesmolten boter samen met de eieren door het droge mengsel roeren.
* Met een handroer-spatel tot een kruimig deeg roeren.
* Beetje bij beetje de melk toevoegen tot het deeg smeuïg is.
* Een springvorm van 30 cm invetten en het deeg erin gieten.
* In een op 200° voorverwarmde oven in 30 - 40 minuten bakken.
* Aan het einde van de baktijd af en toe met een houten prikker testen of het deeg gaar is.
(Het deeg is gaar als er geen beslag meer aan het stokje kleeft.)
* Het deeg af laten koelen.
* Met een groot mes een “kapje” afsnijden en deze verkuimelen (bewaren voor de garnering)
* Het bodem met een lepel nog wat uithollen, maar er moet een buitenste rand van ongeveer 1 cm breed blijven staan. De bodem moet minimaal 1,5 cm dik zijn
* De slagroom met de vanillesuiker bijna stijfslaan.
* Daarna de slagroomversteviger er door doen en verder kloppen.
* Bananenlikeur en hagelslag of klein gemaakte chocoladevlokken er voorzichtig door spatelen.
* De bananen pellen, halveren en op de uitgeholde bodem leggen (snijkant onder)
* De slagroom heuvelvormig erop doen.
* De slagroomheuvel met deegkruimels bestrooien en iets vastdrukken, zodat het op een molshoop gaat lijken.
(Niet alle kruimels worden gebruikt.)
* De taart in de koelkast bewaren.

Tips:
* Meng een paar druppels rumessence door het beslag
* Smeer eerst een dun laagje stijf geslagen slagroom op de bodem, dan blijven de bananen beter “plakken”.
* Eventueel wat citroensap over de bananen doen tegen het verkleuren, maar het beste is de bananen pas verwerken als de slagroom helemaal geklopt is.
* Gebruik Chiquita bananen, die zijn het lekkerste.
* De bananenlikeur kan eventueel achterwege gelaten worden.
* Als de taartbodem erg hoog is geworden en je kan er 2 lagen uit snijden, dan kan je er ook 2 taarten van maken. Hol dan de bodem niet uit . Strooi als garnering er dan wat cacaopoeder over garneer de taart eventueel met schijfjes perzik of (uitgelekte) mandarijntjes uit blik.
Uiteraard dan de hoeveelheden voor de vulling verhogen.
* Je kan ook een vlaaivormblik gebruiken, dan hoef je niets uit te hollen. Let dan wel op dat de baktijd minder moet zijn (20 min ?), want het beslag is dunner.
* Als vulling kan ook er ander fruit zoals perzikken, mandarijntjes, kersen gebruikt worden.

koffie.gif
Eet smakelijk

Jeanne
 

Pelhřimov

Donateur
Re: Krtkův dort - molshooptaart

Ja dat klopt Rudolf, Paulien en ik hebben vaak contact met elkaar, want we zijn samen bezig geweest om de oude Ahoj's over te typen en deze op de website van de VNTS te plaatsen.
Paulien heeft deze taart zelf uitgeprobeerd en die smaakte volgens haar zeer goed, dus vandaar dat ze het recept ook geplaatst heeft. Alleen is het originele recept niet van mij, ik heb het van internet gehaald en bewerkt. Leuk dat ze een plaatje van Krtek erbij heeft geplaatst.
Ik was trouwens ook op die culturele avond aanwezig toen dat Krtek filmpje afgespeeld werd. Het was voor mij de eerste keer dat ik kennis maakte met Krtek. En het leuke was, dat onze docente bij die filmmaatschappij heeft gewerkt in Praag toen dit filmpje gemaakt werd. Daarna hebben we nog kennis kunnen maken met Jana Beranová, de Tsjechisch-Nederlandse dichteres, die op een prachtige manier enkele van haar gedichten voordroeg, zowel in het Nederlands als het Tsjechisch.

Jeanne
 
Molshooptaart

Het is gelukt!!
Eindelijk is het ervan gekomen om de molshooptaart te maken.
Ik heb het alternatieve recept van Jeanne gemaakt, waarvoor mijn dank!!
Ik heb advocaat door de slagroom gedaan.
Hij smaakt heerlijk. Dat wordt dus inslaan in juli:D
 

Bijlagen

  • dort.JPG
    dort.JPG
    30,8 KB · Bekeken: 18

Pelhřimov

Donateur
Jolanda, hij ziet er weer lekker uit. :top:
Ik ben helaas door mijn 10 pakken heen, maar ik weet bijna zeker dat we komende zomer wel weer een voorraad nieuwe krtkuv dort gaan halen. :)

groetjes

Jeanne
 
Ik ga vanaf nu een lijstje maken van spullen die ik niet moet vergeten te kopen als we in mei naar Tsjechië gaan.
Dus:

Krtkuv dort van Dr. Oetker
Syrova polevka
Bramboraky (Instant)
Piskoty :D

En er komt vast nog veel meer bij!!!
 

Pelhřimov

Donateur
Ik zie het Corrie,:D , snel je lijstje aanvullen... valt me tegen van je ;)
Dus heb ik ook maar een beetje 'vals' teruggespeeld :deuk:

:eten:
Wie de Nederlandse vertaling nodig heeft van de gebruiksaanw. wat achterop het Tsjechische pak Krtkuv Dort staat, moet maar even hier bij bericht 13 kijken
 

Pelhřimov

Donateur
'T is ook leuk om zelf een taart te maken :)
En een stukje goedkoper, zeker als je veel stukken nodig hebt.
Maar het is natuurlijk altijd handig om zo'n adresje achter de hand te hebben :eten:
 
die lekkere molshooptaart maak ik al jaren, zelfs voor ik ooit in Tsjechie was geweest haalde ik deze mix in precies dezelfde verpakking in Duitsland. :)

Dus voor iedereen die in de buurt van de grens woont, zoek een beetje betere duitse supermarkt, daar staat die gewoon is de schappen. Is in ieder gevak iets minder ver dan Tsjechie.

Is het trouwens een Tsjechische taart???:confused:

Alice k
 
Bovenaan