Recept: Knedliky (knoedels)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Inhoud van het zakje in een schaal doen, 0,2-0,25 l koud water erbij. Maak deeg en laat het 5 minuten rusten. Maak 2 knoedels uit de deeg in de vorm van een rol, ongeveer 12 cm lang.
Doe ze dan in kokend water en kook 20 minuten. (opmerking van Beruska: regelmatig omdraaien) Uit deze hoeveelheid maak men ongeveer 20 stuks plakjes/ knoedels.
Eet smakelijk!
 
Hier nog een recept dat ook in Nederland werkte:

Jemný knedlík
70g boter
100 g meel
30 g spek (niet noodzakelijk)
1/3 l melk
6 witte broodjes/ hetzelfde gewicht wit brood
1 ei
2 eigelen
zout

Broodjes fijnsnijden, de melk erover gieten.
Boter en eieren mixen, blokjes spek toevoegen.
Zout toevoegen, daarna meel en stukjes brood.
Een theedoek natmaken, met olie insmeren.
Deeg erop doen en wikkelen zodat er een soort worst ontstaat. Einden met een draad dichtknopen.
Flinke hoeveelheid water in een grote pan koken.
"De worst" erin gooien.
Pas op! De kooktijd is ongeveer 50 minuten.
 

pepo

† In Memoriam
:lache: Allemaal waar Corrie, maar het schilt wel lastig, zo'n aardappel op een vork

Met een ovenwant en vuurvaste vingers... Voor 500 gram had ik twee grote aardappels, en ik stoom ipv koken, dat scheelt ook (droog is gemakkelijker werken en minder geleidend.

(N)ooit dit setje op de bijgesloten foto gezien? Speciaal om gekookte, hete aardappels te schillen. In Tsjechie (en in Duitsland overigens ook) doet men niets anders. Dit setje komt uit Duitsland. De aardappels, als bijlage bedoeld, worden eerst gekookt en dan pas geschild.

Maaaaar, de aardappels voor aardappelknoedels (bramborové knedlíky) worden in Tsjechie dag van te voren gekookt en dan, gegarandeerd afgekoeld, fijn geraspt. Deze (be)handeling, samen met gebruik van grof meel (hrubá mouka), is basis voor geslaagde aardappelknoedels volgens beproefd Tsjechisch recept.
Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen, dat het onzin is, als iemand iets anders wil uitproberen.
Als het maar lekker smaakt, niet waar?
 

Bijlagen

  • aardappelschilsetje.jpg
    aardappelschilsetje.jpg
    8,9 KB · Bekeken: 2

pepo

† In Memoriam
Natuurlijk zijn er veel variaties, misschien ook regionaal, maar sla even de Tsjechische kookboeken open of kijk op de talloze kooksites - afgekoelde aardappelen, geraspt en grof meel, vaak ook in combinatie met griesmeel.
Als kind moest ik thuis ook eindeloos koude aardappelen raspen.
 
pepo schreef:
Als kind moest ik thuis ook eindeloos koude aardappelen raspen.
Naast het hopplukken ook een nationale bezigheid van kleine Pepo ? :lache:

Nog even een vraagje van een domme hollander hoor :) Maar zoals wij in Nederland gewend zijn aardappels te koken, is er weinig te raspen aan.... Kook je de aardappels dan minder lang, of gebruik je stevigere aardappels dan wij doorgaans hier in Nederland gebruiken?
 
(N)ooit dit setje op de bijgesloten foto gezien? Speciaal om gekookte, hete aardappels te schillen. In Tsjechie (en in Duitsland overigens ook) doet men niets anders. Dit setje komt uit Duitsland. De aardappels, als bijlage bedoeld, worden eerst gekookt en dan pas geschild.

Nee Pepo, ik heb nog nooit eerder zo'n aardappelschilsetje gezien! Sowieso nog nooit gehoord dat iemand de aardappels heet gaat schillen. Maar je bent nooit te oud om te leren, dus bedankt voor je aanvullende informatie. :)
 
Natuurlijk zijn er veel variaties, misschien ook regionaal, maar sla even de Tsjechische kookboeken open of kijk op de talloze kooksites - afgekoelde aardappelen, geraspt en grof meel, vaak ook in combinatie met griesmeel.

Ik heb zo'n kookboekje, maar wel in het Engels, (Tsjechisch beheers ik helaas niet voldoende) en daar komen twee recepten in voor: eentje met bloemige aardappelen die heet geschild en geprakt moeten worden (nu gebruikt) en eentje waar vrijwel dezelfde hoeveelheden anders verwerkt worden zoals jij het zegt. Ook heb ik daar verschillende variaties gegeten, waarbij bij de ene de structuur anders is, meer herkenbare aardappelrasp, terwijl de andere glad en gelijkmatig is, die lijkt me gemaakt van geprakte aardappel. Maar ik weet het verder ook niet.
 
Ad aardappelknoedels:
Probeer eens de hete aardappels in zo´n kaasmolentje te verwerken.
Niet teveel schelden tijdens het afwassen van het molentje. Dat is de enige minpunt van deze methode.
 
Bovenaan