Recept: Kerstkoekjes

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Eerst heb ik paar foto's in de galerij geplaatst maar eigenlijk ook handig een recept erbij te zetten. Dus bij deze.

http://www.tsjechie.net/photopost/showphoto.php/photo/9762

Notenkoekjes
die vierkantjes en druppeltjes met een noot bovenop

120 g tarwebloem/ hladká mouka
120 g boter/ máslo
60 g gemalen walnoten/ mleté ořechy
60 g poedersuiker/ moučkový cukr
ietsjes kaneelpoeder/ špetka mleté skořice
Inderdaad geen ei! Žádné vejce!

Kneed het geheel tot een samenhangend deeg. Rol het deeg uit tot een dunne plaat, gebruik mooie vormpjes en maak er wat van!
Leg deze op een bakplaat met bakpapier daarop en bakken maar, oven op 180 graden. Wel opletten want ze zijn zo klaar!
Laten afkoelen en direkt dezelfde dag (voordat de koekjes te zacht worden) altijd 2 koekjes aan elkaar plakken d.m.v. Nutella, chocolade of jam - net wat men lekker vind. Bovenop wat glazuur (die koop ik altijd in Tsjechie of in Duitsland) zodat het nootje of amandel blijft plakken.
En klaar is Kees.

Kokos staafjes/ hartjes

125 g boter/ máslo
125 g kokos
250 g tarwebloem/ hladká mouka
100 g poedersuiker/ moučkový cukr
1 ei/ vejce
0,5 zakje bakpoeder/ prášek do pečiva
1 el melk/ lžíce mléka - of meer indien het deeg te hard is

Het deeg uitrollen tot wat dikkere plaat (dunne lukt sowieso niet) en dan vormpjes uitsnijden. Let op met leggen op de plaat want deze koekjes worden wat groter, dus niet te dicht op mekaar.

Smullen!
 
hartelijk dank Beruska,


ik had de foto's al gezien en vond ze erg leuk.
deze ga ik nog voor de kerstdagen maken met de kinderen, bakken is een hobby van me en iets nieuws proberen is altijd leuk.:clap:

bedankt,

alice
 
hoi beruska,

wat leuk. we hebben dit jaar geen "koekjesbakkend" bezoek uit tsjechië, dus als verassing voor mijn man wil ik ze zelf gaan bakken. kun je een beetje aangeven hoe lang de koekjes ongeveer in de oven moeten? ongeveer 20 minuten?

groetjes
judith
 
Oh nee, 20 minuten is veeeeeel te lang. Maximaal 10 minuten en dan zeker na de eerste 5 minuten effe checken hoever ze zijn!
Ze moeten nog licht van kleur zijn, de kokoskoekjes helemaal, als ze van onderaan beginnen te verkleuren dan uit de oven halen!
Ze worden eigenlijk meer gedroogd dan gebakken, zijn ze bruin, dan is het al te laat.
 
Gisteren op tsjechische les kunnen proeven van de lekkere tsjechische koekjes, die onze lerares Helena gebakken had voor ons.
Heerlijk! Maar zo zoet, dat het beslist niet goed is voor de lijn!
En dan overal die lekkere nootjessmaak erin!
 
Er hoeft niet zo veel suiker te zitten in de koekjes. Je ziet dat ik maar 60 - 100 gram suiker gebruik. Ze worden er niet minder lekker om als je nog minder gaat gebruiken. Maar ja, er moet toch chocolade op, glazuur ... ach, wat maakt het uit! Suiker of geen suiker. Tis gewoon lekker.
 
Voor de liefhebbers zijn hier nog een paar recepten voor kerstkoekjes. Een aantal heb ik gekregen van Vera mijn Tsjechische buurvrouw die in een oud boekje recepten heeft staan die er door haar oma, haar moeder en door haar zelf (is ook al 58) zijn ingeschreven. Het kan dus zijn dat de recepten inmiddels ouderwets zijn, maar ze smaken erg goed!

vanille koekjes;
250 gram fijn meel
200 gram boter
120 gram suiker (mag minder)
120 gram hazelnoten (gemalen)
1 zakje vanille suiker
Kneed dit tot een mooi deeg, laat het een dag staan en steek de vormpjes uit. Dan in de oven en daarna als ze nog warm zijn bestrooien met vanille suiker

Een ander deeg, kan in vele varianten worden gebruikt:
300 gram bloem
200 gram suiker
250 gram aardappelmeel
300 gram boter
2 eierdooiers
marmelade of duo penotti
het deeg kneden en een dag laten rusten, dan de ronde vormen uitsteken en elk tweede koekje met een appelboor (of ander vormpje) in het midden uitsteken zodat er een gat ontstaat. Na het bakken de dichte koekjes insmeren met marmelade of hazelnoot pasta en het koekje met het gat er op drukken

Voor de variatie kan je twee schepjes oploskoffie en gemalen hazelnoten door het deeg doen. Er kan ook cacao in of cocos, je krijgt zo heel veel verschillende koekjes. Bij de koffiekoekjes smaakt hazelnoot pasta goed.

Van Vriendin Rena (bekend op dit Forum)kreeg ik de tip om plakken blank deeg en deeg gekleurd met cacao op elkaar te leggen, op te rollen en daarna in plakjes te snijden waardoor je een marmer effect krijgt en mochten de koekjes na een paar dagen uitgedroogd zijn kan je er stukjes appel bij leggen zodat het vocht uit de appel er in trekt.

Dan weer terug naar mijn Tsjechische buurvrouw. Zij maakt heerlijke rumkoekjes, die qua smaak lijken op rum kogels en waar je geen oven voor nodig hebt. Denk wel aan de lijn want je blijft er van eten.
Hiervoor heb je nodig:
2 pakken langevingers
3 eetlepels poedersuiker
1 eiwit
1 pakje vanillesuiker
rum
cacao
half pakje boter
De lange vingers in de keukenmachine tot paneermeel malen en alles door elkaar kneden. De boter moet wel goed op kamertemperatuur zijn anders plakt het deeg niet. Van het deeg balletjes rollen, die je door de hagelslag rolt.
Een variant is om er 3 eetlepels cocos in te doen en de balletjes door de cocos te rollen.

Veel bakplezier allemaal.
 
ook handig een recept erbij te zetten. Dus bij deze.

http://www.tsjechie.net/photopost/showphoto.php/photo/9762

Notenkoekjes
die vierkantjes en druppeltjes met een noot bovenop
Zojuist koekjes gebakken met Sarah ( 9 jaar) en haar vriendje Max.
Ze smaken heerlijk. De afwerking bij deze eigenwijsjes is natuurlijk heel anders. Twee op elkaar met iets ertussen daar was geen sprake van. Want met enkele heb je er veel meer. Wel versierd met 'schrijfstiften' van dr. Oetker. En allerlei versierseltjes. Het leek wel een wedstrijd.

Dus Beruska, dank je voor dit prima recept.:top:
Het resultaat werd, in tegenstelling tot de sneeuwkusjes van vorig jaar, ook door iedereen erg lekker gevonden.

De sneeuwkusjes vonden ze te zoet.

De kerstvakantie is nu echt begonnen.

Hilde
 
hartelijk bedankt voor de recepten van de kerstkoekjes. fijn dat het ook in het Tsjechisch staat. heb net een Tsjechisch Kerstkoekjes kookboek gekregen, maar ik snap niet alles.

Wie kan mij aan meer recepten helpen of evt. de vertaling of uitleg van mijn Cz recept?
Zoals iedere CZ-vrouw wil ik ook graag veel kerstkoekjes bakken.

alvast bedankt
 

kuurgast

Donateur
Kerst is in Tsjechië geen kerst zonder traditionele kerstkoekjes. Als u over de verschillende kerstmarkten struint, zult u dan ook niet kunnen ontsnappen aan alle verschillende soorten koekjes en gebak die in de stalletjes verkocht worden. Een populair koekje is het zogenaamde 'gingerbread' koekje, dat u op de markten in allerlei versierde vormen tegen zult komen. Wilt u deze koekjes ook eens zelf proberen te maken, probeer dan het onderstaande recept, afkomstig van niemand minder dan bekend Tsjechische televisiekok Radek Kasparek!

Ingredienten:
500g honing
500g bruine suiker
300g boter
1kg bloem
1el bakpoeder
Snufje zout
3 theelepels gingerbread kruiden (bv kaneel, nootmuskaat, kruidnagel, speculaaskruiden, gember)
Schil van 1 citroen
50 gr cacao
2 eieren
3 eetlepels rum

Bereiding:
Smelt de honing, de suiker en de boter in een pan. Laat dit een beetje afkoelen en voeg de eieren, de citroenschil en de rum toe.
Meng de bloem met het zout, het bakpoeder, de cacao en de kruiden. Doe dit mengsel bij het honingmengsel en kneed het tot een glad beslag. Als het deeg te dun is, voeg dan geen extra bloem toe!

Bewaar het deeg voor een nacht in de koelkast. Het deeg wordt hierdoor stijver en zal makkelijk bewerkbaar zijn.

Rol het opgestijfde deeg uit tot het een halve centimeter dik is. Snij er verschillende vormpjes uit en bak de koekjes in 15-20 minuten. Na het bakken kunt u de koekjes bestrijken met een mengsel van eiwit en water om ze een mooie glans te geven. Wilt u de koekjes ook versieren? Laat ze dan eerst even een paar uur rusten.

Bron: tsjechie.nl
 

kuurgast

Donateur
TSJECHISCHE KERSTKOEKJES.

Lekkere koekjes, die in Tsjechië worden gebakken en gegeten met de feestdagen.

INGREDIËNTEN DEEG
420 gr. tarwemeel
280 gr. boter
140 gr. suiker
1 zakje vanillesuiker
2 eieren

INGREDIËNTEN VULLING
50-100 gr. suiker
1 ei
1 koffielepel melk
1 theel. oploskoffie
2 theel. cacaopoeder

BEREIDING:
Doe de ingrediënten voor de koekjes in een kom en kneed het met koele hand door elkaar tot gelijkmatig deeg. Druk het deeg op het aanrecht uit en rol het uit tot niet te dikke lap. Druk er vormen uit. Van alle vormen een even aantal, dit i.v.m. vullen. Bak de koekjes midden of net boven het midden van de oven op stand 3 of 4. (140-160 graden). Ze zijn gaar als ze goudbruin zijn of bijna goudbruin. Meng de ingrediënten voor de vulling door elkaar. Besmeer de koekjes als ze koud geworden zijn. Doe ze dan per 2 op elkaar.

VARIATIE:
Je kunt de vulling ook vervangen door een lekkere dikke (zelfgemaakte?) jam.
Bron:huishoudplaza.nl.
 
Bovenaan