Recept gezocht van gevulde zoete knoedels

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Kan iemand mij aan het recept helpen (in het Nederlands a.u.b.) van gevulde zoete knoedels waar ook geschaafde kwark en boter overheen gaat.
Ik kan het wel aan familie ofzo vragen, maar ik wil mijn vrouw verrassen.
Bij voorbaat dank Na shledanou Wilco
 
En heb je daarvoor alle nodige ingrediënten, zoals "hruba mouka" en "tvrdy tvaroh"? En voor de vulling zijn verse aardbeien, pruimen of abrikozen het lekkerst. Anders moet je er niet aan beginnen.
 
Ahoi Barbie, de ingredienten zeggen mij niks sorry, weet dat mijn schoonvader b.v. "knoedels uit een pakje" maakt (te krijgen bij Tesco). Maar ik wilde het zelf eens proberen, zoals eerder gesteld door een medeforumgenoot: "wie niet waagt, die niet wint" Nazdar Wilco
 
Hruba mouka, is dat niet te vervangen door griesmeel? "Harde kwark" (zoals mijn tante Gina dat noemde) is hier helemaal niet te koop, en onontbeerlijk voor zoete kneudels, inderdaad.

Corrie
 
Heeft iemand enig idee wat het recept is voor pruimenknoedels??
Dit zijn pruimen in deeg gekookt, dat eet je met kaneel, suiker en slagroom. Dit maakte de oma van mijn moeder altijd, en voor zover wij weten is het eigenlijk een slowaaks recept.

Het liefste wilt mijn moeder graag weten hoe dat deeg wordt gemaakt, ik begreep dat het deeg dus plat wordt gemaakt en daar gaan de pruimen in.

Alvast heeeeeeeeeeel erg hartelijk bedankt!!!


Ik heb trouwens wel een plaatje gevonden:

BAT101ea8_knedliky.jpg
 
Harde kwark kan je zelf maken
Het deeg kan je maken door natuurkwark (zonder smaakje) met een ei en griesmeel (weer zonder smaakje) tot een deeg te vemengen (niet te zacht). Mischien kan je ook italiaanse semolino gebruiken. Van het deeg maak je lang rolletje druk je het wat plat leg je pruimen (aardbeien, abrikozen, ...) erop ietsje uit elkaar. Snijd je het deeg in stukjes en rol het rond fruit in een balletje. In kokend water gooien, voorzichtig roeren en wachten tot ze naar boven drijven. Dan zijn ze gaar. :eten:

Harde kwark is in Nederland niet te koop, maar het is wel zelf te maken. Je moet normale kwark in een pan doen en zachtjes verwarmen tot er in het vocht witte stukjes verschijnen. Als je dat in een dichte zeef laat afdruipen krijg je harde kwark. Je kan het ook in een stuk kaasdoek wikkelen en tussen twee plankjes leggen (wel paar uurtjes). Hoe meer vocht er uitkomt hoe harder het wordt. :haakjes:

Succes ermee

Rena
 
Recept voor Ovocné Knelíky

Ik heb net gisteren op het vliegveld van Praag voor 199 Kronen een leuk boekje gekocht met allerlei Tsjechische recepten, in Nederlandse vertaling. Hier het recept voor Ovocné Knelíky:

Vruchtenknoedels (Ovocne knedliky)

15 g verse gist goed roeren met
40 g suiker en
1 mespunt zout tot het gist vloeibaar is geworden.
Zeef 250 g meel in een kom. Voeg de vloeibare gist, 1 ei, 1/4 liter melk
en 1 pakje vanillesuiker toe en verwerk alles tot een gistdeeg.
Met bloem bestrooien en 45 minuten laten rijzen.
Rol het deeg daarna tot een dunne rechthoek en snijd in 20 vierkantjes.
Was 20 pruimen of abrikozen goed en venvijder de pitten.
Er moet misschien wat extra suiker op de plaats van de pitten toegevoegd worden.
Leg de vruchten op het deeg en pak ze met natte handen in.
Breng 3 l zout water aan de kook.
Leg er 4 porties in en laat ze ca 20 minuten gaar koken.
Leg de knoedeis op een warme plaats en prik ze met een vork.
Laat op het laatst 200 g boter smelten en bestrooi de knoedeis met
150g poedersuiker en 400 g geraspte harde kwark.
 
hoi!
heb ze geproefd en idd zo lekker dat ik ze ook zelf wil kunnen maken!
harde kwark is tegenwoordig wel te koop in Nederland.
Bij een Poolse winkel en dan heet het Twarog, met een streepje naar rechts op de o .
Dus...
 
Bovenaan