Recept gezocht: Horke maliny a zmrzlina?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi,

Ik at iets meer dan een week geleden in Olomouc (www.uandela.cz Aanrader!) horke maliny, zmrzlina a slehacka.
Als ik het goed heb warme frambozen, met (vanille)ijs en slagroom, was er lekker. At het eerder al in praag, dus toen ik het bij U andela op de kaart zag staan wist ik wat ik als toetje wilde!

Iemand een idee hoe je die warme frambozen saus maakt, enneh zijn het wel echt frambozen?
 
Haal bij de AH een doosje bevroren frambozen. Doe deze in een pan stooi er suiker over naar smaak. Vuur er onder en aan de kook brengen en even doorkomen. Neem de pan van het vuur. Klaar en eet smakelijk.

Ik denk vaak dat ze bevroren frambozen gebruiken, tenzij er verse voorradig zijn. Je kunt horke maliny vaak het hele jaar bestellen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Ingredienten:

- 1 handvol verse frambozen
- 1 eetlepel suiker
- 3 eetlepels water

Was de frambozen en doe ze in een klein pannetje. Doe het water en de suiker erbij en verwarm op een klein vuurtje. Laat alles 5 minuutjes pruttelen en roer af en toe. Giet de saus door een zeef.

Saus die over is kan je altijd invriezen.

P.s. Dat is lang geleden dat ik je "hier" nog eens zag voorbijkomen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Als je het niet zeeft, dan heb je al die "steentjes" tussen de tanden. En water moet erbij om het aan de "kook" te krijgen. Het water mag ook vervangen worden door 3 lepels frambozenbrandy, dat maakt het nog lekkerder. De saus laat je inkoken tot de gewenste consistentie naar eigen voorkeur.
 
Bedankt! krijg er nu al weer zin in :D

Klopt, ben allang niet meer hier geweest, wist mijn wachtwoord niet meer :(

Maar net terug uit tsjechie, 2 weken naar Marianske lazne, praha en Olomouc... En wat was t weer heerlijk, goed weer, heerlijk eten, lekker kofola en goed bier. Kan alleen bijna geen smazeny hermelin meer zien...
Hoop dat het snel september is dan is die slowaakse winkel waar ik vandaag over las in den haag weer open :D
Tot die tijd kan ik nog wel teren op mijn tatarka en kofola siroop, hoop ik!
 
Bovenaan