Recept: Gevulde paprika's (plněné papriky) van Pepo

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

pepo

† In Memoriam
Gevulde paprika's (plněné papriky) - de springplank naar een briljante aanrecht-carrière.

Er zijn heel wat eenvoudige maaltijden, die ieder Tsjech kent en ieder Tsjechisch vrouwtje en hier en daar ook een mannetje kan bereiden, zoals aardappelgoulash, bloemkol à la hersenen (květák jako mozeček), geschnitselde kaasplakken (smažený sýr) en nog veel meer lekkernijen, die je wel bij iemand thuis kan eten, maar niet 1-2-3 in een restaurant kan bestellen.
Staan allemaal in ieder Tsjechisch kookboek, in het Tsjechisch natuurlijk, maar wij doen het hier stap voor stap, ook geschikt voor ongeemancipeerde mannen, pivonisten of ondernemende kinderen. En hoewel dit een eenvoudig maaltijd is, je scoort er altijd mee. Iedereen ziet gelijk, dat dit een echt handmade kunstwerk is.

Ik dacht - ik ga weer eens gevulde paprika's maken. Vandaag met de rijst er bij, morgen opwarmen en met aardappelen, overmorgen met gekrulde pasta, overovermorgen met brood als bijlage.

Voor 4 stevige groene paprika's, èèn per persoon:

4 grote groene, gladde, niet ingedeukte paprika's. Groene paprika's ontvellen niet door het koken.

Voor de vulling:

1 kleine pond (400 gram} gehakt, ik neem half om half, rauw bewerken, valt later niet uit elkaar.
1/2 uitje, fijn gehakt
1 knoflook teentje, fijgewreven met zout
1 ei
1/2 theelepel majoraan,
zout en peper
handjevol droogkorrelrijst

Voor de saus:

2 blikken gepelde tomaten,
of 1/2 l tomaten sap (om te koken, geen post-kater drinksap) (šťáva z rajčat)
2 kruidnagels, 2 piment besjes (nove koreni), 1 a 2 laurier blaadjes


Bereiding:

Voor de vulling laten wij een kinderportie gewone snelkookrijst half gaar koken en afkoelen. Als op het pakje 8 minuten staat, doe maar 6 minuten.
In een mengschaal: gehakt, uitjes, knoflook, halve TL (theelepel) majoraan (zie foto 1), afgekoelde rijst en alles door en door mengen (zie foto 2). De rijst kan worden weggelaten, maar dan wordt de vulling stijf en misschien ook onnodig hard. De rijst maakt het luchtiger.
De paprika's wassen en de lange antenne-steeltjes er af knippen. De bovenkant van de paprika's er af snijden (zie foto 3) en de zaadlijsten uit de paprika-buik peuteren om ruimte te maken voor de vulling. Paprika's vullen, stevig aandrukken, eigen kapje er op en vastzetten met garen, het lukt wel, hoor (zie foto 4)! Ongetwijfeld blijft er wat vulling over. Heb jij (of de buurvrouw) een (chinees) koolblaadje liggen? Maak er een Gevulde koolblad van, ook lekker. Of een naakte gehaktbal, kan ook.
Giet de tomaten sap (evt gepelde tomaten in kleine stukjes hakken, harde stukjes er uit wissen) in een grote pan en laat opwarmen.
Voeg de kruidnagels, laurierblad, piment, zout en peper toe. Leg de paprika's in de pan en laat zeker een half uurtje zachtjes stoven , (zie foto 5), af en toe voorzichtig omdraaien en roeren, water of bouillon toevoegen, indien saus aan het verdampen is. Op smaak maken met citroensap/suiker of misschien een lepeltje sambal?
Nog beter is een dikke gietijzeren pan en in de oven laten stoven op een matige temperatuur van 150 - 180 graden, drie kwartier lang. De paprika is daarna lichter van kleur, zacht en de saus is vanzelf dik geworden.
Voor het opdienen de garens er af halen. De paprika's smaken de volgende dag of dagen nog beter. Het opwarmen gaat beter en sneller, als de paprika's in de lengte door het midden zijn gedeeld.
Laat ons weten, hoe het smaakte en wat verbeterd kan worden in mijn recept.

Eet smakelijk ! (foto 6)
 

Bijlagen

  • gevulde paprika_pepo.jpg
    gevulde paprika_pepo.jpg
    241,6 KB · Bekeken: 96

Tabe

† In Memoriam
Pepo. Volgens mij ben jij kok. Ziet er lekker uit en ga het zeker proberen. Ik moet direct als ik met pensioen ben wat vaker in de keuken (zegt mijn vrouw) Persoonlijk werk ik liever aan zo'n barbucue. Zie foto's.
 

Pasqual

Forumleiding
Administrator
Eergisteren wilde ik gevulde paprika's maken, maar een recept had ik helaas niet in huis. Ik ben toen even gaan Googlelen en 3x raden waar ik uitkwam... Precies, dit topic! :D

Pepo, je hebt het allemaal mooi omschreven, duidelijke foto's en de paprika's waren heerlijk!!! Dankjewel. :toppie:
In de oven bleven de paprika's nog lekker 'knapperiger' en kon je de garen achterwege laten.
 
Ik maak de gevulde (punt)paprikas bijna op de zelfde manier, heerlijk!
Ik leg ze in een bouillon met een blikje tomatenblokjes erbij.
Ik neem altijd wat meer gehakt dan ik nodig heb, kleine balletjes maken en in de saus laten garen, heerlijk!
Veel saus gebruiken en dan eten met rijst.
 
Bovenaan