Recept: Bramborový salát - Tsjechische aardappelsalade

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Bramborový salát / Tsjechische aardappel salade (4-5 personen)

Ingrediënten:
1 kg aardappels
250 gram worst of ham (in kleine blokjes)
1 uitje of sjalotje (fijngesnipperd)
1 blikje gemengde groenten (Bonduele)
1 blikje sardientjes
1 appel (in blokjes kleine blokjes)
2 augurken (in kleine blokjes)
3 eieren hardgekookt (in kleine blokjes)
3 eetlepels mayonaise of fritessaus
beetje citroenensap, peper en zout naar smaak

Aardappels wassen en koken in schil in plm 20 minuten gaar. Water afgieten en aardappels paar uur laten afkoelen. Aardappels schillen, dat wil zeggen alleen dunne schil afhalen met punt van het mes. Geschilde aardappels in kleine blokjes snijden.

Alles door elkaar mengen, op smaak brengen met zout en peper en in een schaal (afgedekt met folie) koel wegzetten. Het smaakt het beste, als je het een dag laat staan.
smiley20.gif


Opm.: voor het snijwerk (in blokjes) hebben we een snijhulpje (gekocht in Tsjechië). Het is rond, van roestvrij staal, ongeveer 10 cm doorsnee, met een roosterpatroon van 7x7 mm. Door dit simpele hulpje druk je als het ware de ingrediënten zoals aardappels, appel en eieren doorheen.
 
Prachtig Vasek. Maar ik heb dus wat ontdekt nu. En dat is dat het maken van Brambory salat dus een heel avontuur is. Dat van die appel en Sardientjes heb ik mijn vrouw dus nog nooit zien doen. Misschien kun je reacties verwachten van andere variaties. Ik ben er blij mee ik heb het bewaard op mijn computer en neem het donderdag mee wanneer ik weer naar Nederland ga. Misschien eet ik nog Brambory salat dit weekend van Nederlands Fabrikaat.

Nogmaals bedankt.

Trouwens dat hulpje ken ik, want dat gebruikt mijn vrouw ook. Voor het andere snijwerk heeft zo ook nog een ander apparaat. het is langwerpig, van plastic en heeft ook ideale snijmogelijkheden. Maar ik zou absoluut niet weten hoe het heet.
 
Re: Bramborový salát / Tsjechische aardappel salade

Ja zeker, variaties genoeg. In elke kookboek staat het anders. Maar dit is mijn variant.

Die hulpjes lijken primitief, maar zijn vele malen praktischer, dan al die elektrische apparaten waar je vaak niets aan hebt.
 
Re: Bramborový salát / Tsjechische aardappel salade

Je hebt gelijk. Toen ik voor de eerste keer in Tsjechie was en mijn vrouw eigenlijk voor mij kookte was het voor mij alsof ik in de hemel was. Ik lust graag eten (ben daarom ook niet de dunste), het was nieuw, het eten was anders en ik zag de manier waarop het allemaal werd bereidt. Ook zag ik iets van de creativiteit dat ik in Nederland bij ons thuis nooit heb gekend. Veel meer "gereedschap" om te koken. En daar bedoel ik dus al die simpele maar toch effectieve dingen mee. Mijn moeder had thuis het bestek en een zogenaamde schildersmesje en dan de bekende stamper voor de stampot boerenkool en dat was het dan. Bij mijn vrouw thuis destijds leek het net een kook fabriek met al dat "gereedschap" Regelmatig doe ik de afwas en dan zeg ik wel eens uit de gein "Heb je gekookt voor 20 mensen vandaag?". Maar goed als Tsjech zul je me wel begrijpen.
 
Re: Bramborový salát / Tsjechische aardappel salade

Het is me eindelijk gelukt !!!!!!!!!
yeah.gif

Niet de bramborovy salat maken was een probleem, maar wel hem een dag laten "rusten". Vanmiddag zal ik eindelijk weten hoe het smaakt na een dagje rusten. Maar ik zal de collega's in 't oog moeten houden.
59.gif
 
Bramborový salát - Tsjechische aardappelsalade

ik heb net de aardappelsalade van Vašek gemaakt. Hier staat het recept: http://www.tsjechie.net/board/f29/bramborovy-salat-tsjechische-aardappel-salade-650.html

Ik heb half ham/half salami gebruikt en geen sardientjes. Het smaakte nu al lekker, ben benieuwd hoe het morgen smaakt. Als er tenminste wat van over is, ik ga vannacht m'n zoon en z'n vriendin van een rock-concert ophalen, en dan hebben ze waarschijnlijk wel trek in wat lekkers.
in ieder geval is de salade de moeite van het proberen waard.

díky Vašek!

ahoj,
Tonia
 
mmmm, lekker hoor. zaterdag was de schaal leeg voor we er erg in hadden, en de jongens vonden het absoluut een herhaling waard.:) :) :)
het viel inderdaad ook in de smaak na thuiskomst vrijdag (erg laat, of heel vroeg, ligt eraan hoe je het bekijkt).

groetjes,
tonia
 
Iedereen maakt ze salaat anders. Maar de basis wordt hier wel vernoemd, iedereen doet zijn eigen ingredienten er in. Mn ma heeft hem gisteren gemaakt hijs alweer bijna op :)
 
Bovenaan