Recept: bramborový guláš (Veredelde aardappelgoulash)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

pepo

† In Memoriam
De aardappelgoulash (bramborový guláš)

Is vermoedelijk nooit te vinden op de menukaart van de restaurants in Tsjechie, zelfs niet in de kleine plaatsen met de volkskeukenrestaurantjes. Maar wordt wel veel thuis gegeten in Tsjechie.
Het is een makkelijk te maken en goedkoop eenpansgerecht, alles zit er in, ook de bijlage - de aardappelen. Je kunt hem weliswaar niet invriezen, maar wel enkele dagen bewaren in de koelkast of op de vloer in de garage in de wintermaanden.
Er zijn vele varianten van dit gerecht; de eenvoudigste, de echte "armelui maaltijd", bevat de aardappelen, de room en wat kruiden. De meest gekookte variant is verrijkt met stukjes worst en is er ook naar genoemd: de worstgoulash (buřtguláš).
Ik ging nog een stukje verder en heb ik de meest nobele variant van deze goulash bedacht:

De veredelde aardappelgoulash met vlees (zušlechtený bramborový guláš s masem).

Voor 4 overvolle borden:

3 schouderkarbonades (krkovička)
1 speklapje (bůček)
1 plakje mager gerookt spek (uzený libový špek)
1 grote ui (cibule)
1 dikke schijf knolselderij (celer - kořen)
1 rode paprika
10 sperzieboontjes (fazolky)
10-12 grotere aardappelen, ik gebruik liever "kruimig" (brambory, moučnaté)
4 cm prei (pórek)
1 potje zure room (kysaná smetana)
1 theelepel bloem (hladká mouka)
2 theelepels maizena (kukuřičný škrob)

kruiden:

1/2 theelepel karwijzaad (kmín)
1/2 theelepel majoraan (majoránka)
knoflook naar wens (česnek)
2-3 eetlepels rode paprikapoeder (paprika prášek)
laurierblad 2 stuks (bobkový list)
evt handjevol gedroogde paddestoelen (sušené houby)

Als vlees gebruik ik de schouderkarbonades en speklapjes en voor het fruiten van de ui het mager gerookt spek (foto 1). Heb je spek over, snijd hem in plakjes van 1 cm dik, doe de plakjes bij elkaar met een lapje huishoudfolie tussen de plakjes en invriezen. Je kunt ook andere soorten varkensvlees gebruiken of het vlees vervangen door worst naar keuze. Om de goulash scherp te maken kun je scherpe paprikapoeder en ook sambal gebruiken.

Laat de paddestoelen in warm water weken.
Was het vlees, droog het af en snijd het in blokjes. Grote stukken vet kun je gerust weghalen. Bak het vlees in olie of in boter of maak gebruik van de wok, zoals ik dat doe (foto 2).
Snijd de ui en het gerookt spek klein, bak ze even samen in boter of in olijfolie en voeg de paprikapoeder toe. Blijf goed roeren en giet er een beetje water bij (bouillon is natuurlijk beter), zodat het vloeibaar en roerbaar blijft (foto 3).
Strooi een beetje bloem op de dampende paprikabasis, goed doorroeren en daarna nog een beetje water erbij en het vlees. Voeg ook de kruiden toe. Bij worstvariant komt de in blokjes gesneden worst pas later.
5 minuten laten koken. Was en snijd of breek (sperziebonen) de groente in stukjes, ringetjes of reepjes en doe het in de pan. Nu is de tijd voor de aardappelen (foto 4). Doe de eerste helft van de aardappelen in de pan, giet voldoende water er bij, de aardappelen moeten goed er in zwemmen. Na 5 minuten koken, de resterende aardappelen toevoegen en koken tot deze gaar zijn, kan ongeweer 15 minuten duren. Worst toevoegen enkele minuten voordat de aardappelen gaar zijn.
En als de aardappelen gaar zijn en de goulash nog te dun is, maak een papje van koud water en een beetje maizena in een theebekertje. Al roerend in de goulasch in een dun straaltje er in laten lopen. Niet te veel in een keer.
Je kunt dat dikker maken combineren met de zure room en roerend in een zeefje het papje in de inmiddels veredelde goulash laten lopen (foto 5). Je kunt de zure room ook later op het bord doen.

Ik heb dit recept misschien onnodig uitgebreid geschreven, maar omdat het een eenvoudig te maken gerecht is, is dat misschien ook geschikt voor kinderen of iemand, die nog geen kookervaring heeft.

Eet smakelijk / dobrou chuť (foto 6)
 

Bijlagen

  • 44814-aardappelgoulash.jpg
    44814-aardappelgoulash.jpg
    190,7 KB · Bekeken: 96
Hmmmmmmmm... Lekkerrrrrrr, Pepo!
35.gif

Het water loopt me al in de mond als ik het lees en de foto's zie
eetze.gif
 
Bovenaan