Recept: Bramborak (aardappelpannekoek)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Voor een persoon die Tsjechische honger heeft hahahaha :D

3 aardappels
1 knoflookteen
2 el meel
3 el paneermeel
marjolein (naar smaak)
1 theelepel kummel
35 ml melk
zout en peper (naar smaak)

Aardappels raspen (ik doe het in de quick chef van de Tupperware met die mesjes) en alles erbij doen. Goed doormengen en er in de pan 4 redelijke bramboraky van bakken (in olie).

Ik heb het vanmiddag gegeten met wat koolsalade erbij mmmmmmm
Ik waande me even terug in Tsjechie. Het is een eigen variant en je moet er van houden maar het smaakte me goed :D :)

Kummel kan misschien iets minder dan 1 theelepel... Gewoon een paar zaadjes.
 

Vendula

Actief Lid
Podravka

Hallo lieve mensen!
Ja ja, bramboraky - erg lekker. Ik heb ook een tipje: beetje zuurkool dabij...heerlijk.
Ik wou nog zeggen, dat Podravka idd. een fabrikant is, maar wat Petra op pag. 1 bedoelde, is namelijk soort kruiden van het merk Podravka VEGETA - in Nederland als AROMAT te koop ( van Knorr ).
 

Bijlagen

  • podravka.jpg
    podravka.jpg
    3,7 KB · Bekeken: 240
  • aromat.jpg
    aromat.jpg
    2,3 KB · Bekeken: 240
Bramborak (aardappelpannekoek) recept2

In de meeste Tsjechische supermarkten vind je zakjes Bramborak (250 gram) waarmee je dit eenvoudig kan maken. De tekst achterop is helaas in het Tsjechisch of Slowaaks, maar ik heb het laten vertalen door de gastvrouw van Blue Pension (Svoboda), die sprak Engels en Tsjechisch...

Nodig voor 2 personen: :lees:
1 zakje Bramborak Zemiakové Placky (merk = Natura)
350 ml water
1 ei
2 teentjes knoflook
1 klein blikje tomatenpureé
1 klein blikje Macedone (doperwtjes, mais, paprika)
250 gram gehakt
Half zakje gehaktkruiden (tuinkruiden of stroganoff)
1 ui of uiensnippers
Peterselie,
Peper en Zout (naar smaak toevoegen)
Scheutje Rum
Knoflookpoeder
Kruidenkaasje

Bereiding: :oeps:
Doe 350 ml water in een maatbeker, en doe daarbij de hele inhoud van het zakje Bramborak, en kluts er al roerend 1 ei doorheen. Doe er 2 teentjes knoflook doorheen, voor de smaak.

Doe de helft in een voorverwarmde koekepan met boter, en laat het zachtjes bakken, tot de bovenkant droog is. (net als bij een pannekoek). Draai hem om, en giet er een scheutje rum bovenop, samen met een beetje peterselie en knoflookpoeder. Bak daarna de andere helft, voor je 2e Bramborak.

Kneed het gehakt met een gesnipperde ui, macedone en een half zakje gehaktkruiden. Gehakt rul bakken in een voorverwarmde koekepan met boter, en roer er tijdens het bakken een beetje tomatenpuree en flink wat kruidenkaas doorheen.

Doe op bord een Bramborak, vul hem met de gehaktvulling en rol hem op.

Eet smakelijk !! ;)
 
Bramborka

Wie kent het recept voor bramborka ?
Gisteren gegeten bij vrienden en natuurlijk het recept gevraagd, maar soms heeft ze de hoeveelheden en de werkwijze niet vermeld.

Dit is wat ik heb gekregen:
1 L teplé mleko (1 liter warme melk)
3/4 hrnečku oleve (3/4 kopje olijfolie ?)
1 kvasnice (1 doosje gist = is zo in de supermarkt te kopen)
česnek, majoránka, kmín (knoflook, majoraan, komijn = naar smaak ?)
sůl, pepř (zout, peper = naar smaak ?)
2 vejce, 4 brambory (2 eieren, 4 aardappelen; ze vertelde niet te groot en niet te klein en dan raspen)
hrubá, polohrubá mouka (half om half volkoren meel -> hoeveel van elk ?)

Vynazat pekač olejety a vysypat makem. Mák dát na hotovou buchtu.
Betekent zoveel als strooi het maanzaad op de bakplaat vóór je het insmeert met boter en boven op de 'taart' ook maanzaad strooien.

Hoe lang rijzen en hoe lang in de oven ?
Het is wel hééél erg lekker...ze eten het vooral bij soep ?

Alvast dank.
 
Die aardappelen, moet je die klein/fijn raspen? Ik heb vanmiddag geprobeerd om bramborak te maken, maar ik denk dat het te grof geraspt was.

Was toch wel lekker, maar nog niet 'authentiek" :lekker: We zoeken verder.
 
Bovenaan