Putters

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
Naar aanleiding van het bericht door Freddy2005 op dit forum gezet, dat de geelgors door Tsjechische vogeltjesdeskundigen tot vogel van het jaar is gekozen, het volgende;
Voor mij is het de putter.

Ik ben niet zo'n vogelaar, maar ik had wel eens van de putter gehoord. Onder andere tijdens de politieopleiding in 1973. Was en is een beschermd vogeltje dacht ik. Maar nog nooit één gezien. Tot vorig jaar februari toen een hele kolonie mooi gekleurde vogeltjes neerstreek op de voerbak op het terras in Zbyslav. Naar schatting een stuk of tien. Uiteraard herkende ik ze niet als putter, maar een naslag in het vogeltjesboek gaf aan dat het puttertjes moesten zijn. Zeer beweeglijke diertjes die onderling ruzie maakten over het voer. Andere vogeltjes werden weggestuurd. Het lukte mij al liggend op de grond door het raam van de tuindeur een paar fotootjes te maken. Zie fotootje hieronder. Ik hoop dat het een beetje overkomt.

Nu is mijn zoon Gerben ook een soort vogelaar. Hij heeft kuifvalkparkieten. Van die krijsende krengen. Maar Ger wilde er nog een paar van die beesies erbij. Verleden week zaterdag was er een vogeltjesmarkt in Barneveld. Gerben wilde dat ik eens meeging. Nu zie ik vogeltjes liever in de natuur, maar ik heb mij over laten halen mee te gaan. Je kon over de koppen lopen; zo druk. En allemaal vogeltjes, mooie vogeltjes, bekeken door een groot aantal vreemde vogels. Terwijl Gerben aan het "scoren " was raakte ik aan de praat met een vogelhandelaar die geelgorzen , groenlingen, vinken en....putters had. Uiteraard vertelde ik mijn verhaal over de puttertjes van Tsjechie. Je raadt nooit wat voor advies ik kreeg; Je had ze moeten vangen, man! die vogels zijn wel 50 euro per stuk waard. Tja, dan vloog er alras voor 500 euro op mijn terras (hé, dat rijmt) Nee. we laten de vogeltjes maar mooi vrij rondvliegen. T's mij die 500 euro wel waard. En ja Gerben sccoorde nog 6 van die krijsende valkparkieten Succes er mee zou ik zeggen.
 

Bijlagen

  • putters.jpg
    putters.jpg
    54 KB · Bekeken: 30

char

† In Memoriam
Nou..als jij persé mee wilt doen,... Dan veranderen we toch gewoon de Topictitel??..:lmfao:

Maakt mij niet uit hoor!!..

(Maar ik begrijp wel wat je bedoelt.)

Je Vreemde Vriend,

Char.
 
Mooie vogels Tabe, wij hadden er bij ons vorige huis in NL ook in de tuin, erg leuk. Er was daar een braakliggend terrein waar veel vogels zaten. We hadden speciaal kaardebollen en andere planten die veel zaden geven gezaaid, daar zijn ze dol op. Maar de vogelverkopers kregen er lucht van en hebben er een heleboel weggevangen. Aangezien dit illegaal was hebben we dan ook een heleboel politie achter ons huis gehad en zijn de vogelvangers opgepakt.
 
Tabe,jou verhaal over putters bracht een herinnering naar boven over mijn eerste ontmoeting met dit prachtige vogeltje.
Ik was toen jaar of 4 en ging ik uitlogeren bij mijn Opa en Oma.
Ook dat was voor mij de eerstekeer weg van huis.
Daarom,om me niet alleen en eenzaam te gaan voelen,mocht ik een knuffel mee nemen.Een levende knuffel de kater die Titulik heete.
Mijn Opa heeft ook zo een vogeltje in een kooi gehad.
Ik vond hem geweldig.Net als de kater,die hem ook in de gaten hield.
's Morgens,toen ik wakker werd,was de kooi leeg op een paar feertjes na.
De putter weg en mijn knuffel ook!
 
Dat was dubbel huilen dus Eva.... :(
Prachtig vogeltje Tabe! Onderstaand beestje heb ik toevallig nog in de kerstvakantie gespot bij forumvrienden, in de tuin van hun Tsjechische stulpje. Je ziet ze steeds vaker, in Nederland zie ik ze ook vaak. Een putter heet ook wel een distelvink, die naam doet hij hier duidelijk eer aan:

DSC_5352.jpg DSC_53500.jpg
 
Maar vangen Tabe, het is echt TEN STRENGSTE VERBODEN!
Maar deze reaktie verwachtte je van mij natuurlijk al.

En noem mensen die van kooivogels houden alsjeblieft geen vogelaars, want dat zijn ze zeker niet!

Volgens mij moet jij de wet kennen (net als er van alle Nederlanders wordt verwacht.
Nou, hier heb je de vogelwet, als je daar bij Putter kijkt dan zie je dat ook deze beschermt is.

http://www2.minlnv.nl/thema/groen/ffwet/wetgeving/ASP/soorten/vogels/ovztgfwasv01.asp
 

Tabe

† In Memoriam
Hallo Corrie.
Wat nu? heb je mijn berichtje niet goed gelezen? Ik geef toch aan dat ik WEET dat het een beschermde vogel is! En dat ik zeker deze dieren niet zal vangen? Dat ik ze het liefst in vrijheid zie vliegen?
Aub, lees nog eens duidelijk mijn topic door.

Lezen is óók een kunst!
 
Hmmm Distelvink beschermd...... ja ze zijn beschermd, maar mogen nu mits geringd met goede naadloze voetring en in de goede omtrek in mm gehouden worden. De distelvink (putter) is een zeer geliefde vogel bij onze vogelhouders,speciaal om zijn zang en kleuren pakket.Zijn naam Putter kreeg hij mee uit het verleden, waar deze vogel zijn voedsel via een kettingkje omhoog trok. Onder aan het kettingkje zat een klein tonnetje waar zijn voedsel in zat. Dus zo putte de putter zijn voedsel omhoog. Gelukkig komt deze vogel in Nederland weer talrijk voor, mede door aanleg van stroken met verschillende soorten zaden door natuurorganisaties,boeren,gemeentes en jagers. Dus Tabe ongeringd eingelijk niks waard, goed geringd inderdaad 50 euro per vogel. Dan zijn er nog verschillende soorten Putters wel de bloemputter normale groote en de Noorse Putter aanzienelijk grooter. Ik heb ze hier in Borovnice elke dag in mijn tuin tezame met wat goudvinken een prachtig gezicht. En klopt Corrie een vogellaar is iemand die vogels bekijkt en een vogelhouder is iemand die vogels houd.
 

char

† In Memoriam
En hoe zit het nou met Keepvinken?..

En jullie denken misschien dat ik de boel in de maling neem!!..

Maar dat is niet zo!!..

Ik had heeeel vroeger een paartje....Uiterst zeldzaam hier!!..

Char.
 

kuurgast

Donateur
Nee hoor dat denken we nooit..........

03E68B796818B13C283C046C863BFA37-keepvink---man.jpg

Keepvink.
 
Hahaha klopt Char de keep of keepvink het zelfde mag mits goed geringd ook gewoon gehouden worden. Alleen deze vogel is minder populair bij onze vogelhouders, heeft bijna geen zang. Deze Keepvink lijkt een beetje op onze gewoone vink (broekvink) deze wel prachtig zingt. Maar de broekvink heeft geen broek aan en de keepvink geen keep.
 

Tabe

† In Memoriam
Fantastisch, deze reacties. Oké, ik zal een vogeltjeshandelaar geen vogelaar meer gaan noemen. Ik begrijp, dat een vogelaar iemand is die de vogels in de natuur bekijkt/ bestudeert. En eerlijk; ik zie deze vogeltjes ook het liefst in de natuur, en uiteraard op ons terras in Tsjechie.
 
Bovenaan