Profiel/portret Martina Sáblíková

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal,

Ik ben bezig om een portret te maken over Martina Sáblíková. Hier is het de bedoeling dat ik een mooi verhaal schrijf over haar met allemaal reacties van mensen. Maakt niet zo veel uit. Ik zie het een en ander voorbij komen, maar vaak in het Tsjechisch. Als er iemand een leuke reactie over Martina weet post hem!

Alvast bedankt!

Groetjes Niels
 
Dit heb ik gedaan omdat ik in een korte tijd (week) een profiel moet schrijven. Als ik langere tijd had, had ik zeker over een onbekende schaatser of iemand anders gedaan. Op mijn opleiding willen ze dat wij in een zo kort mogelijke tijd opdrachten maken zodat wij met stress te maken krijgen ;)
Maar bedankt voor je reactie :top:
 
Nou, als je dan met weinig tijd en stress te maken moet krijgen, had ik zeker voor een onbekende gekozen. Gegarandeerd succes! :lmfao:
Nee hoor, geintje... Doe je best, Niels, maak er wat moois van. ;)
 
Hahaha thnx! Maar heb natuurlijk ook andere opdrachten. Moet ook een nieuwsbericht over Tsjechië schrijven. Mijn stukje gaat over dat Tsjechië slecht staat ingeschreven bij de bookmakers van Eurosongfestival (een-na-laatste)
 

Ad Verschoor

Donateur
Haar geboorteplaats Nove Mesto na Morave.

Reis door Tsjechie 2013

Zondag 5 mei (deel 3) Nove Mesto na Morave

Het is inmiddels rond drie uur, als we Pernstejn verlaten. Via Bystřice nad Pernštejnem komen we in Nové Město na Morave. De plaats maakt deel uit van het district Žd'ár nad Sázavou en telt ruim 10.500 inwoners.

884k-jpg.31103

De binnenkomst van Nove Mesto na Morave

Gelet op het tijdstip van de dag hebben we het bezoek aan de plaats beperkt tot de pleinen in het centrum. Eén ervan is het Vratislav Namesti, waar we een beeld zien staan van de naamgever Vratislav Pernštejn. Edelman, diplomaat en landeigenaar van het domein Nove Mesto. Hij leefde van 1530 tot 1582. In zijn hand houdt hij de oorkonden, waarin hij aan Nove Mesto in 1580 belangrijke voorrechten verleende. Fontein en standbeeld werden in 1871 gemaakt door de Praagse beeldhouwer Karel Dvořák in opdracht van het gemeentebestuur. In 1902 is een restauratie uitgevoerd door Jan Štursa.

887k-jpg.31104

Vratislav Pernštejn

Aan het plein is ook het oude Raadhuis te vinden op nummer 114. Het stamt uit de 16e eeuw. Van het oorspronkelijke gebouw bleef slechts de hal uit de tijd van de Renaissance bewaard. De etage met het torentje is pas na een brand in 1723 gebouwd. In het gebouw is tegenwoordig het Horácké Museum gevestigd.

225k-jpg.31105

Het oude Raadhuis

Naast het oude Raadhuis zien we op nummer 103 het huidig Stadhuis. De oorsprong van dit gebouw met renaissancefundering gaat terug tot het midden van de 16e eeuw. De toenmalige eigenaren brouwden er bier. Aan het eind van de 19e eeuw was het huis het kantoor voor de belastingdienst en was de rechtbank erin gevestigd. Vandaag de dag is het de zetel van het gemeentebestuur, die het verbouwde in de jaren 2002 en 2003.

227k-jpg.31106

Het stadhuis

In Nove Mesto na Morave zijn veel beeldhouwwerken te vinden en de meeste zijn van de al eerder genoemde Jan Štursa. Hij was een kind van deze plaats en is er geboren op 15 mei 1880. In Horice bezocht hij de beeldhouwschool, waar hij afstudeerde in 1898. De volgende studie werd gevolgd aan de Academie voor Schone Kunsten in Praag en van 1908 tot 1914 was hij hier onderwijsassistent. Na de eerste wereldoorlog werd hij hier leraar en korte tijd later rector, een functie die hij bekleedde tot 1924. Op 2 mei 1925 stierf hij en werd begraven op de begraafplaats Vyšehrad in Praag. Hij staat vooral bekend als grondlegger van de moderne Tsjechische beeldhouwkunst. Veel van deze werken zijn tentoongesteld in de National Gallery in Praag en enkele voorbeelden zijn terug te vinden in Nove Mesto, zoals het "Lied van de Bergen" op de bron op het Palackeho Namesti.

230k-jpg.31107

De bron "Het lied van de Bergen".

In de laatste jaren van zijn leven maakte Štursa vooral portretten. Zo zijn er beelden van steen of brons van Masaryk (1922, Spaanse Burcht, Praag), Bozena Nemcova (1924, Nationaal Theater in Praag) en Bedrich Smetana (1924, op het plein in Lytomisl). Reeds in 1902 kreeg hij, als student, de opdracht om dit standbeeld van František Palacký in en voor de gemeente Nove Mesto te maken.

229k-jpg.31108

František Palacký een 19e-eeuwse geleerde.

De plaatselijke Katholieke kerk valt op door de decoraties van sgraffito, de kostel sv. Kunhuty. Het oudste gedeelte van de kerk werd gebouwd in de 14e eeuw, terwijl de klokkentoren in 1499 werd toegevoegd. De decoraties aan de buitenkant van de kerk dateren uit de jaren rond 1929 en zijn aangebracht door de plaatselijke kunstenaar Karel Němec. In de toren bevinden zich vijf klokken. De grootste klok heet Kunhuty en weegt 2,2 ton.

226k-jpg.31109

Kostel sv. Kunhuty

Nove Mesto staat vooral ook bekend als sportieve stad. Zo beschikt het gebied over een uitgebreid netwerk aan langlaufloipes met kunstverlichting en is er een cross-country stadion. Het Horácke Museum geeft een interessante kijk op de geschiedenis van het skiën.

231k-jpg.31110

Sportieve stad Nove Mesto

In het sportprogramma 2013 waren opgenomen een World Cup wedstrijd Mountain Bike en het wereldkampioenschap Biathlon. De plaats heeft meerdere bekende sporters voortgebracht, waaronder langlaufers en langebaanschaatsers. De bekendste onder hen is Martina Sablikova, als schaatsenrijdster. Zij is geboren (27 mei 1987) en getogen in Nove Mesto. Zij werd meerdere malen Tsjechisch, Europees en Wereldkampioene afstanden (3000 en 5000 meter) en allround. Ook behaalde ze vooral gouden medailles op de Olympische Spelen.

Na dit bezoek hebben we nog aardig wat kilometers te rijden. Het is half zes als we arriveren in onze volgende verblijfplaats Dacice.

Voor meer informatie over Nove Mesto: www.nmnm.eu / www.skisnowpark.cz
 

Ad Verschoor

Donateur
Ik geloof dat ik hem ook overgeschreven heb van een Tsjechie-ganger.:lache::deuk: Helaas,gaat mijn leeftijd een rol spelen.:denk: Ik weet het dus niet meer precies.:sterretjes: Niels moet maar kijken of hij er iets aan heeft.
 
Bovenaan